راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گام های بلند

در راه اتحاد

دوباره

جمهوری های

اتحاد شوروی

پاول سویریدوف - سویتسکایا راسیا

ترجمه آزاده اسفندیاری

 
 

 

هفته گذشته دو گرد همایی که مهم ترین نشست بعد از اتحاد شوروی نام گرفته است، در شهر "مینسک" پایتخت جمهوری سوسیالیستی بلاروس برگزار شد. گرد همائی اول متشکل بود از بالا ترین رهبران "کشورهای مستقل مشترک المنافع" یعنی روسیه، بلاروس، اوکرائین، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، آذربایجان، ارمنستان، قرقیزستان، مولداوی  و ترکمنستان.

گرد همایی دوم که قرار است "شورای اقتصادی ارو-آسیا" نامگذاری شود، شامل کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان است.

در شرایطی که بحران های اقتصادی و مالی ناشی از تسلط نئولیبرالیسم بر جهان سایه افکنده است، وجود اتحاد عمل و همگرایی در مناطق اتحاد شوروی سابق، امری است لازم و حتمی. قبلا این سرزمین وسیع از یک دولت واحد و متمرکز برخور دار بود. زمینه های چنین ائتلاف و همیاری به لحاظ تاریخی وجود دارد، پس عزمی در خور لازم است تا رشته های گسسته را مجددا پیوند زده و مانع از فجایع بیشتری در این مناطق از جهان جلوگیری شود.

موارد ذکر شده بالا را روسای جمهور روسیه، بلاروس و قزاقستان موکدا در سخنرانی های خود بیان کردند. این سه کشور قدم های اولیه ائتلاف و همیاری مالی و اقتصادی را به سهم خود برداشته  و به مورد اجرا در آورده اند. آن ها به طور رسمی از دولت های اوکرائین، ارمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان خواستند تا با پیوستن به اتحادیه شورای "ارُو- آسیا" به هر چه بیشتر همگرایی و تقویت آن همت گمارند.


رئیس جمهور روسیه "ولادمیر پوتین" در بخشی از سخنان خود گفت:
من بر این باور هستم که بر پا داشتن شورای اقتصادی"ارو- آسیا"برنامه ای است بلند مدت، جهت همکاری های مختلف با اهداف اقتصادی، سیاسی، امنیتی.گردش آزاد کالا، سرمایه گذاری متقابل و جذب نیروی کار. ما باید با حد اکثر بهره برداری از امکانات بلقوه یک دیگر، برای بالا بردن سطح اتحاد و توان اقتصادی و امنیتی خود کوشش کنیم.
من با روسای جمهور بلاروس و قزاقستان در باره توسعه همکاری هایی در زمینه های مختلف از جمله کار آمدتر کردن جاده ها و راه های آهن برای سهولت گردش کالاهای تجاری، تقویت شبکه های برق و انرژی و در نهایت ایجاد بازار جمعی صحبت داشتم.
در ادامه مذاکرات رهبران سه کشور روسیه، بلاروس و قزاقستان، "سلطان نظربایف" رئیس جمهور قزاقستان نظرات انتقادی خود را مبنی بر کندی پیشبرد برنامه های مصوب سال های قبل بیان داشت. او یاد آوری کرد که بطور مصنوعی نمی توان برنامه های از قبل پیش بینی شده را در مورد شورای اقتصادی "ارو-آسیا" پیاده کرد. باید کمیسیون های مربوطه، جهت هماهنگ کردن و پیش بردن امر اتحاد گمرکی و دیگر رشته های اقتصادی را فعال کرد. قرار دادهای امضا شده درمورد خطوط انتقال نفت و گاز همچنان در حد قرار داد باقی مانده اند. تا زمانی که برنامه های به تصویب رسیده جنبه عملی به خود نگرفته باشند، نمی توان از ائتلاف های اقتصادی و مقابله جدی با بحران های جهانی صحبت کرد.
در گرد همآیی مینسک "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس علاوه بر تاکید بر جنبه های انتقادی به عمل کرد تشکیل شورای "ارو-آسیا" توجه خود را بر امکانات بلقوه سه کشور معطوف داشت و گفت: باید موانع همکاری های متقابل را از میان برداشت. آن چه در ارتباط با ادغام و همکاری های اقتصادی صورت گرفته است کاهش پیدا نکرده اند اما کافی نیستند. مهم ترین وظیفه امروز تدوین دقیق برنامه ها و اجرای آن بر مبنای تجارب گذشته و سطح همگرایی و ائتلاف آینده است.
بر اساس توافق دولت های سه کشور روسیه، بلاروس و قزاقستان، قراراست قرار داد اتحاد اقتصدی "ارو-آسیا" در ماه می 2014 به مرحله اجرا گذاشته شود.
در ماه سپتامبرسال جاری رئیس جمهور ارمنستان "سرژ سارگسیان" آمادگی کشور خود را برای پیوستن با اتحاد گمرکی با کشورهای مذکور اعلام کرد. در ماه مه امسال نیز نخست وزیر قرقیزستان موافقت دولت خود را با تشکیل گروه کار جهت بررسی همکاری با اتحاد گمرکی کشورهای مورد نظر ابراز داشت.
در ارتباط با پیوستن اوکرائین به اتحاد گمرکی "ولادمیر پوتین" تذکر داد که دولت اوکرائین در حال حاضر پشت در های اتحادیه اروپا به انتظار نشسته است و آن ها نمی توانند هم در اتحاد گمرکی با ما قرار بگیرند و هم به اتحادیه اروپا بپیوندند. چنین امری برای کشورهای ما بسیار خطر آفرین است.
دولت اوکرائین باید تکلیف خود را مشخص کرده و یکی از این دو مسیر را انتخاب کند. روز جمعه 25 اکتبر، یعنی روز پایانی اجلاس کشورهای مستقل مشترک المنافع، قرار دادهای مختلفی از جمله همکاری های بشر دوستانه، چگونگی دادن پوشش های امنیتی به یک دیگر، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، مبارزه با اعتیاد و مواد مخدربه امضا رسید. همینطورگفتگو و تنظیم برنامه بین دولت ها برای مبارزه با تبهکاری و فساد اجتماعی.
 

 

 

 

                        راه توده  431     9 آبان ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت