راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کودکان

گوشت دم توپ

اخوان المسلمین

در کشو رمصر

ساویتسکایا راسیا

ترجمه  س. آشنا

 
 

 

هیچ چشم اندازی از پایان بحران سیاسی در مصر که دارای تاثیر جدی برروابط بین المللی باشد دیده نمی شود .

نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان به احتمال  زیاد به  نوار غزه نخواهد رفت. برای رسیدن به منطقه خود گردان فلسطین یا باید از راه اسرائیل و یا از طریق مصر گذر کرد. عبور از طریق اسرائیل برای اردوغان قابل قبول نیست، با این حال به نظر می رسد که عبور از مصر نیز برای رهبر ترکیه غیر ممکن می باشد. تاکنون چندین بار دیدار از قبل برنامه ریزی شده اردوغان  به غزه، به علت ناآرامی های مصر به تعویق افتاده است .  در حال حاضر مقامات جدید مصر تمایلی برای دادن اجازه به نخست وزیر ترکیه، به علت پشتیبانی  فعالانه او از "اخوان المسلمین" و محمد مرسی (که بیش از یک ماه پیش عزل گردید) به درون کشور مصر ندارند.

فعال اجتماعی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل "توکل کرمان" از کشور یمن، در آستانه ورودش به مصر،  از سفر به این کشور منع  شد.  او برای پیوستن به حامیان تحصن مرسی  که خواستار بازگرداندن  او بر سر قدرت هستند ، برنامه ریزی کرده بود.

 در همین حال، اعتراضات اسلامگرایان در قاهره و دیگر شهرهای این کشور همچنان ادامه دارد.  درخواست های مکرر توسط پلیس و ارتش برای متفرق کردن اسلامگرایان، پراکنده شدن آنان را به دنبال نداشته است.   به درستی که متفرق ساختن  ده ها هزار نفر که بسیاری از آنان به خوبی مسلح شده اند با توسل به زور می تواند منجر به تعداد زیادی قربانی گردد. قربانیان چنین امری  قطعا غیر نظامیان خواهند بود. مشخص گشته که اسلام گرایان به شکل فعالی به جلب کودکان برای شرکت در تظاهرات خود  پرداخته اند. یکشنبه شب در یکی از فقیر ترین محله های اطراف قاهره ، پلیس یکی از کارگزاران

اخوان المسلمین را که به همراهی حدود 100 کودک عازم میدان رابعه الاداوی بود دستگیر کرد. آن گونه که مشخص شده این منطقه از پایتخت مصر چندین هفته است که به دژ اصلی حامیان مرسی تبدیل شده است .

ده روز پیش درگیری در همین منطقه، منجر به کشته شدن بیش از صد نفرگردید. در قرارگاه  پلیس، که کودکان بدان جا برده شدند، روشن گردید که تقریبا همه آنها یتیم می باشند و داوطلبانه عازم میدان رابعه الداوی بوده اند چرا که به آنان برای شرکت در تظاهرات، 100 پوند مصری ( حدود 15 دلار ) و تغذیه رایگان را وعده داده بودند. اندکی بعد بزرگسالانی که به ناگاه رابطه خویشاوندی خویش با کودکان یتیم را کشف نموده بودند با شعارهای ضد ارتش در قرارگاه پلیس حاضر شدند که خواستار آزادی کودکان بودند. در طول چنین درگیری های داخلی اغلب کودکان هستند که در بازی های سیاسی کثیف و خونین وسیله چانه زنی سیاستمداران می باشند. تا زمانی که قدرت حاکم کنونی قادر به تامین غذا و سرپناه برای شهروندان جوان نباشند، همواره انواع افراط گرایان به سادگی امکان تحریک و همراهی این جوانان، برای تبدیل آنها به  گوشت دم توپ را خواهند  داشت .

در حالی که رویارویی خیابانی در تعادلی ناپایدار می باشد، طرفین تلاش خود برای یافتن یک راه سیاسی برای بیرون آمدن از این بن بست را آغاز کرده اند. اسلام گرایان در جلسه دیداری که با ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا که برای یک سفر کوتاه مدت به قاهره آمده بود، داشتند، اعلام نمودند که با شرایط خاصی آماده گفتگو با دولت جدید هستند.

به نقل از رسانه های مصری، آنان طی بیانیه ای اعلام نمودند، نماینده بلوک ملی حمایت از"قانون طارق آل مالطه " هیچ مذاکره ای از طرف آنان با ارتش و یا رئیس جمهور که سازمان دهنده کودتا بوده اند به عمل نخواهد آمد ، بلکه گفتگو با همه نیروهای سیاسی و احزاب خواهد بود .

پیش از این،  محمد البرادعی معاون رئیس جمهور مصر، گفته بود که به نظر او فرمانده نیروهای مسلح ارتش عبدالفتاح السیسی به ضرورت راه حل سیاسی پی برده است.  به گفته البرادعی ژنرال السیسی تمایل دارد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نماید و نمی خواهد که ارتش کشور را اداره نماید.  با این وجود معاون رئیس جمهور اعتراف کرد که در حال حاضر، قدرت واقعی در دست ارتش قرار دارد. و این همان چیزی است که اسلام گرایان را راضی نمی کند.

هم زمان با وعده های نظامیان برای آزادی رهبران بازداشت شده اخوان المسلمین و محمد مرسی در ازای به رسمیت شناختن دولت انتقالی به متهمان اسلام گرا اتهامات جاسوسی، تحریک به خشونت و صدمه به اقتصاد کشور وارد شده است و حتی 25 اگوست زمان احتمالی شروع محاکمه اخوان المسلمین اعلام شده است و این به این معنی است که در هر لحظه این امکان  وجود دارد که  مذاکرات جامه عمل نپوشد و دور دیگری از خشونت آغاز گردد.

http://www.sovross.ru/modules.php?name=News&file=article&sid=594451

 

 

 

                        راه توده  41    17 مرداد ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت