راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بمناسبت سالگرد استقلال

قدرت نمائی نظامی

در جمهوری بلاروس

مینسک- اسفندیار صادق زاده

 
 

 

مراسم روز استقلال جمهوری "بلاروس" تنها جمهوری باقی مانده از اتحاد شوروی سابق که فرو نپاشید و سر پای خود ایستاد، امسال با شکوه بیشتری در مقایسه با سالهای گذشته برگزار شد.

هر ساله روز سوم ماه  جولای روز استقلال بلاروس از طرف دولت و مردم این کشوربا برگزاری مراسم خاص جشن گرفته می شود .  امسال نسبت به سال های گذشته این مراسم با شکوه و عظمت بیشتری نسبت به سال های قبل برگزار شد و همراه شد با رژه نیروهای مسلح.

دهها هزار تن از مردم بلاروس در این مراسم در "مینسک" پایتخت این جمهوری حضور یافتند تا سخنرانی الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور این کشور را که همراه  با نظامیان بلند پایه بلاروس در جایگاه ویژه قرار گرفته بود بشنوند. سپس گزارش فرماندهان دسته های مختلف نظامی ارائه شد که در تمام آنها از مداخله تاریخی کشورهای مختلف در بلاروس و آخرین نمونه آن اشغال این کشور توسط نازی های آلمان یاد شد. رئیس جمهور بلاروس نیز در سخنرانی خود گفت:

در جنگ جهانی دوم کشور ما بمدت چهار سال توسط نازی های آلمان اشغال شد و یک چهارم جمعیت بلاروس توسط فاشیست ها قربانی شدند. در  سر زمین ما  بزرگترین واحد های پارتیزانی تشکیل شد. این واحد ها  توانستند خواب را از چشم نیروهای اشغال گر ربودند و بهمین دلیل مورد خشم دیوانه وار آنان بودند. سرانجام ارتش سرخ اتحاد شوروی با همکاری پارتیزان ها توانستند نازی های آلمانی را از بلاروس بیرون برانند و شکستی خفتبار را به آن ها تحمیل کنند .

رئیس جمهور بلا روس در فراز دیگری از سخنان خود اضافه کرد:

قدرت نظامی ما به آن حد از توانمندی رسیده است که هیچ متجاوزی نمی تواند تصور تعرض به کشور ما را در سر بپروراند. هیچ قدرت خارجی نخواهد توانست در کشور ما انقلاب رنگی به سبک آنچه در گرجستان  و دیگر کشور های اروپای شرقی سازمان داده شد راه بیاندازد. آن ها باید بدانند دولت و مردم بلاروس در این کشور تصمیم گیرنده هستند و نه متجاوزین به حقوق و استقلال مردم جهان .

در ادامه مراسم رژه نیروهای نظامی با پیش رفته ترین ابزارهای جنگی از مقایل جایگاه انجام شد. تانک های پیشرفته، موشک های دور برد زمین به زمین و زمین به هوا و سامانه های دفاعی  اس 300 . پرواز هلی کوپترها و هواپیماهای جنگی با پرچم های بلاروس و اتحاد شوروی از فراز جایگاه نمونه دیگری از نمایش قدرت نظامی  بلاروس بود.

در جایگاه مخصوص میهمانان علاوه بر روسای جمهور لائوس و ونزوئلا سفرا و دیپلمات های خارجی مقیم بلاروس نیز دیده می شدند .

 

 

 

                        راه توده  414     13 تیر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت