راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دمشق- روز نامه سویتسکایا راسیا

گردش به چپ

درحزب

بعث سوریه

ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

ماه رمضان برای مسلمانان جهان ، ماهی است روحانی و آرامش بخش از همین روی آن ها این ماه را ، ماه مبارک نامیده اند و منشا خیر و برکت . خصوصا برای مردم خاور میانه که خواستگاه دین اسلام است .

در سوریه هم مانند دیگر کشور های اسلامی مردم به تبعیت از اعتقادات دینی خود به استقبال ماه رمضان رفتند، با این تفاوت که جنگ همچنان در این کشور بنام اسلام شعله ور است و انسان های بی گناه را به کام خود می کشد. رسم وعادت بر این است که در این ماه، اگر اختلافی و یا تقابلی بین افراد و یا قومی وجود داشته باشد، بزرگترها  جهت حل مشکلات به تفکر می نشینند تا راه حلی معقول برای آن بیابند. هم سوری ها و هم " اپوزیسیون " خود را مسلمان می دانند اما آن چه از جانب مزدوران و تروریست ها به نام " اسلام " و " اپوزیسیون " اعمال می شود شباهتی نه با مسلمانی دارد و نه انسانیت. در کردار آنان هیچ امری مقدس نیست، حتی کشتن زنان و کودکان.

چند روز پیش ارتش سوریه توانست آخرین سنگر های گروه ها را در شهر حمص به تصرف در آورد و آن ها را از این شهر تار و مار کند. 8 ماه جولای تروریست ها دو ماشین بمب گذاری شده را در محله قدیمی این شهر منفجر کردند که منحر به کشته شدن 4 نفر و زخمی شدن 40 نفر از اهالی محل گردید.  تروریست ها در شهر دمشق با قرار دادن بمبی قوی زیر خود رویی باعث زخمی شدن چندین نفر شدند و تعدادی از خانه ها و مغازه های محل تخریب گردید. در محله دیگری در این شهرپلیس موفق شد بمب دیگری را شناسایی و خنثی کند .

با وجود ترور ها و انفجار بمب ها توسط جنایتکاران، زندگی در این کشور جریان دارد و مردم  علیرغم وجود سایه ترور و وحشت به گذراندن امور روز مره خود مشغول هستند .

اخیرا پلنوم حزب بعث (حزب سوسیالیست متحده عربی) حزب حاکم در سوریه با حضوراعضای کمیته مرکزی این حزب و میهمانانی از دیگر شعب احزاب بعث در کشور های عربی تشکیل شد .

یکی ازتصمیمات پلنوم  تغبیراتی درترکیب رهبری حزب برای فعال تر کردن ارتباط  با زحمتکشان سوریه بود . بشار اسد رئیس جمهور این  کشور در سخنرانی خود در این پلنوم ، از اعضای کمیته مرکزی و کادر های فعال خواست  تا رابطه  حزب را با سندیکا ها و اتحادیه های کارگری و تشکل های دهقانی هر چه بیشتر مستحکم گردانند . او گفت ، حزب و دولت باید به وظایف خود در ارتباط با ایجاد نهاد های مدنی و ترغیب مردم به انجام کارهای داوطلبانه کوشش های بیشتری انجام دهند . در شرایط  دشوار جنگ تحمیل شده ازطرف کشورهای خارجی ، ما باید با پشتوانی هر چه بیشتر مردم، با شور میهن پرستانه سوریه را باز سازی کنیم . 

در همین روزها "نجاح وکیم" یکی از رهبران " حرکت مردمی  لبنان " طی مصاحبه ای با تلویزیون ملی لبنان ضمن حمایت از حکومت و مردم سوریه در مبارزه با تروریسم گفت: نباید فراموش کرد که تحت فشار قرار دادن سوریه بر می گردد به سال 2002 یعنی زمانی که اجلاسیه اتحادیه عرب برای رسیدگی به مسئله فلسطین در بیروت تشکیل شد . درآن اجلاسیه تعدادی از رهبران عرب خواهان تنظیم قطعنامه ای مبنی بر حذف شعار مرکزی فلسطینیان برای  بازگشت به وطن خود بودند! بشار اسد در آن اجلاسیه  خطاب به " امیل لحود " رییس جمهور وقت لبنان با چنین قطعنامه ای صراحتا مخالفت کرد و طی سخنانی حمایت دولت سوریه را از مبارزه خلق فلسطین با رژیم صهیونیست اسرائیل و برگشتن آنان به سرزمین مادری اعلام کرد . از آن زمان  به بعد کشور سوریه از جانب برخی از دولت های عربی از جمله دولت های محور خلیج فارس برای قطع حمایت سوریه از مردم فلسطین و دوری جستن از ایران زیر شدید ترین فشار ها قرار گرفت. دولت سوریه همواره بر داشتن حق استقلال خود در تصمیم گیری سیاست های خارجی و داخلی خود تاکید کرده است، از همین روی زیرفشار های خارجی از جمله دولت های عربی قرار گرفته است. به دیگر سخن سوریه به علت تمکین نکردن به سیاست های غربی ها و اتخاذ تصمیمات متناسب با منافع ملی خود باید تنبیه شود !

در صحنه دیگری از شطرنج حوادث سوریه ، در شهر ساحلی "بونیاس" پلیس موفق به کشف 281 بشکه مواد شیمیایی خطرناک شد. بعد از تحقیقات و بررسی لازم  توسط دولت  این کشور معلوم گردید که تروریست ها این مواد کشنده را در انباری ذخیره کرده بودند تا آن ها را منسوب به دولت سوریه کنند. در همین رابطه "بشار جعفری" نماینده دایمی سوریه در سازمان ملل متحد طی گزارشی اعلام کرد که این حجم از مواد کشنده و خطرناک برای نابود کردن کل شهرها و حتی کل کشور سوریه کافی بوده است. "بشار جعفری" یاد آوری کرد که  مدتی پیش پلیس ترکیه دو کیلو گرم مواد  گاز سمی "سارین" از اعضای القاعده در فرود گاه استانبول که با هواپیمای مسافربری از لیبی به آن کشورمی آمدند  کشف کرد. "بشار جعفری" کلیه مدارک مربوط به کشف مواد سمی شیمیایی را  در اختیار دبیر کل سازمان ملل قرار داده است و از این مرجع جهانی خواهان رسیدگی به این موضوع شد .

بر اساس گزارش هایی دولت سوریه اعلام کرده است که روز 19 مارس سال جاری موشکی که با کلاهک مواد شیمیایی توسط تروریست ها به اطراف شهر حلب شلیک شد، صد ها نفر کشته و زخمی شدند . کلیه شواهد دلالت بر آن دارند که تروریست ها و حامیان خارجی آنان تمام تلاش خود را به کار بردند تا وانمود سازند ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است. این در شرایطی است که کلیه مدارک و نظر کاشناسان جهانی خلاف آن را ثابت کرده است. حال باید پرسید چرا مقامات آمریکایی بدون ارایه هیچ گونه سند و مدرکی اصرار دارند این جنایت را به گردن ارتش سوریه بیاندازند . این در حالی است که نماینده دولت روسیه " ویتالی چورتکین " در سازمان ملل صراحتا اعلام کرد با نمونه برداری و آنالیز مواد به دست آمده توسط کمیته جهانی خلع سلاح شمیایی و متخصصان روسی نشان می دهد ارتش سوریه فاقد چنین مواد سمی است و نیز هیچ دلیل و مدرکی که حاکی از استفاده ارتش آن کشور از سلاح شیمیایی باشد وجود ندارد .

 

 

 

                        راه توده  41    27 تیر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت