راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در روسیه و از بیم جاسوسی

ماشین تایپ

بار دیگربه ادارات

باز میگردد!

ترجمه و تدوین: عسگر داوودی

 
 

 

روزنامه «یونگه ولت» چاپ آلمان از قول روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش داد که با توجه به رسوائی جاسوسی گسترده از طریق رسانه های دیداری ـ نوشتاری و اینترنتی توسط آمریکا و متحدانش که توسط مامور سابق سیا «اسنودن» افشاء شد، از این پس سازمان های امنیتی و نظامی روسیه دستور گرفته اند نوشتارهای سری و محرمانه را نه با ابزار مختلف رایانه ای ـ اینترنتی بلکه با ماشین تحریرهای سابق تایپ کرده و از ارسال آن از طریق اینترنت و دیگر تکنولوژی مشابه خودداری کنند. آنها موظف شدند این نوع اطلاعات را نه در دستگاه های الکتریکی بلکه فقط روی کاغذ آرشیو کنند.

روزنامه «اسوستیا» چاپ مسکو با انتشار این خبر به اطلاعات ارائه شده توسط «سازمان امنیت فدرال» (ف.س.او) به این روزنامه استناد کرد. سازمان مذکور مسئول امور مربوط به حفاظت از«دوایر مرتبط با ریاست جمهوری» و «دولت روسیه» است.

«اسنودن»مامور سابق سازمان سیا که افشاء کننده جاسوسی اینترنتی گسترده آمریکا و متحدانش است، روز از روسیه تقاضای پناهندگی کرده و این در حالی است که دولت های ونزوئلا و نیکاراگوئه موافقت خود را برای اهداء پناهندگی به او اعلام کرده بودند. برنامه انتقال «اسنودن» از مسکو به ونزوئلا با توجه به رعایت مسائل امنیتی و خطر ربایش هوائی او توسط آمریکا چنین تنظیم شده بود که او از مسکو به هاوانا و از آنجا به ونزوئلا منتقل شود که ظاهرا به دلایل امنیتی، او از این سفر خود داری کرده و تقاضای اقامت در روسیه را داده است. در گزارش های هفته گذشته آمده بود که پوتین با اهداء پناهندگی مشروط برای او موافقت کرده است. شرط روسیه توقف ادامه افشاگری توسط او اعلام شده بود.« اسنودن» مدتی در فرودگاه مسکو و تحت حفاظت ماموران روسی به سر می برد.

 

در هفته های گذشته هفته نامه آلمانی «اشپیگل» فاش کرده بود که اتحادیه اروپا یکی از اهداف آژانس امنیت ملی آمریکا (سیا) برای جاسوسی ارتباطات الکترونیکی در جهان می باشد. بر اساس اسناد «کاملا محرمانه» منتشر شده توسط « ادوارد اسنون» مامور سابق سازمان سیا که مربوط به سپتامبر 2010 است، مسئولان آژانس امنیت ملی آمریکا تشریح کرده اند که چگونه از «دفتر دیپلماتیک اتحادیه اروپا در واشنگتن» جاسوسی کرده اند. به نوشته اشپیگل و گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، آژانس امنیت ملی آمریکا (ناسا) برای جاسوسی از دفتر دیپلماتیک اتحادیه اروپا در واشنگتن نه تنها میکروفن هایی را در این ساختمان نصب، بلکه به شبکه اطلاع رسانی آن نفوذ و به ارتباطات الکترونیکی و اسناد داخلی هیئت دیپلماتیک اتحادیه اروپا دسترسی پیدا می کرده است. افشای جاسوسی آمریکا از «هیئت های دیپلماتیک اتحادیه اروپا در واشنگتن» و «سازمان ملل متحد»، واکنش شدید مقامات بلندپایه اروپا را به همراه داشت  در ادامه این افشاگری ها مشخص شد که نه فقط سازمان ناسا اقدام به جاسوسی و شنود از شهروندان خود و دیگر کشور های جهان بلکه در کشور های فرانسه، ایتالیا و آلمان نیز این نوع شنود توسط دولت ها و برخلاف قوانین کشوری از شهروندان انجام می شود.

«گلن گرینوالد» روزنامه نگار «گاردین» که مصاحبه اش با «ادوارد اسنودن» خبر ساز شد می گوید او اطلاعات  بسیار مخرب و به ضرر واشنگتن را منتشر نکرده است و تصمیم هم ندارد تمامی اطلاعاتش را منتشر کند.

خبرگزاری «رویترز» از قول «گلن گرین‌والد» نوشت: دولت آمریکا باید در پیگیری و برخورد با این کارمند سابق آژانس امنیت ملی بسیار محتاط باشد. وی در مصاحبه با روزنامه آرژانتینی «لاناسیون» گفت: اسنودن آنقدر اطلاعات در اختیار دارد که می‌تواند در عرض یک دقیقه چنان ضربه‌ای به آمریکا بزند که تاکنون نظیر نداشته است. دولت آمریکا باید هر روز زانو بزند و دعا کند که اتفاقی برای اسنودن نیفتد، چرا که اگر اتفاقی برای او رخ دهد، تمام اطلاعات وی افشا می‌شود و آنوقت بدترین کابوس آمریکا رقم می‌خورد.

 

پریزم (PRISM)‏ عنوان یک برنامهٔ جاسوسی مخفی و گسترده، اجرا شده توسط آژانس امنیت ملی آمریکا است. طبق اطلاعات افشاءشده، یک دادگاه فوق سری در آمریکا به شرکت مخابراتی آمریکایی با نام «ورایزن» دستور داده است کلیهٔ اطلاعات و سوابق مشترکانش را که شامل میلیون‌ها تماس با جزئیات دقیق بوده است را تحویل آژانس امنیت ملی آمریکا دهد. همچنین طبق این اطلاعات مشخص شد که آژانس امنیت ملی آمریکا مستقیماً و بدون واسطه به اطلاعات مبادله شده توسط کابران ۹ شرکت اینترنتی از جمله «فیسبوک»، «گوگل»«یاهو» و «ماکروساف» دسترسی دارد و می‌تواند مکاتبات و مکالمات کاربران خدمات این شرکت‌ها را شنود کند. دولت اوباما مدعی است که از این داده‌ها برای پیگیری اتباع خارجی مظنون به تروریسم یا جاسوسی استفاده می‌شود. بر پایهٔ این اسناد کشورهای ایران، پاکستان، اردن ، مصر و هند، به ترتیب، اهداف اصلی این برنامه بوده‌اند.

اسنودن که 29 سال دارد در هفته های گذشته، به منظور فرار از دستگیری با مدارک جعلی از هاوائی به هنگ کنگ و سپس به مسکو سفر کرد.

مطالب منتشر شده در ویکیپدیای انگلیسی نیز حاکی است که آژانس امنیت ملی آمریکا  NSA تکنولوژی با نام  Tempest در اختیار دارد که توسط آن قادر است امواج RF ساطع از مانیتورهای CRT (لامپی سابق) و  LCD ( فعلی) دریافت و تصاویر در حال مشاهده را بازسازی کند! بدین طریق حتی کامپیوتری که به شبکه اینترنتی هم وصل نیست، قابل شنود می باشد. علاوه بر این، نوع دیگری از امکان شنود، ضبط صدای تایپ کامپیوتر می باشد که از راه دور و از خارج محل استقرار رایانه انجام می شود. این تکنیک قادر است با شنیدن صدا تایپ، حروف الفبا تایپ شده را تشخیص دهد. و در نتیجه کلمات و جمله های تایپ شده را بشناسد.

 

 

 

                        راه توده  41    27 تیر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت