راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تفسیر روزنامه اومانیته
از کنفرانس گروه 8
روسیه زیر فشار
7 کشور بزرگ
سرمایه داری
آذرفریتاش

 

 

  جنگی که در سوریه دامن زده شد، یکی از موضوع محوری کنفرانس" گروه8 " در ایرلند شمالی بود. واشنگتن استفاده از گاز شیمیائی در سوریه را به گردن ارتش سوریه انداخت و متقابلا روسیه شورشیان را عامل استفاده از این سلاح اعلام کرد. گرچه سران هفت کشور حاضر دراین نشست تمایلی از خود برای قبول نظرات رئیس جمهور روسیه "پوتین" از خود نشان ندادند.
در هفته های گذشته امریکا و متحدان اروپائی اش فشارهای دیپلماتیک خود را بر دولت سوریه تشدید کرده اند. این تشدید حمایت از شورشیان پس از آن آغاز شد که ارتش سوریه به کمک واحدهائی از شبه نظامیان حزب الله لبنان توانست دست به پیشروی های بزرگ زده و مهاجمان را از خاک سوریه بیرون کند.
امریکا پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود که شواهد ی در مورد به کار بردن سلاح های شیمیائی "گاز سارین" توسط ارتش سوریه در اختیار دارد. مقامات ایالات متحده مدعی اند که دولت سوریه از خط" قرمز" عبور کرده است و با این استدلال امریکا متحده به متحدان "نظامی" خود در پیمان نظامی ناتو برای رساندن سلاح به شورشیان پیوست.
بدین ترتیب واشنگتن درکنار کشورهای اتحادیه اروپا که از تاریخ 27 مه تحریم های تسلیحاتی علیه شورشیان را لغو کرده بودند قرار گرفت. روز جمعه گذشته، مقامات ایالات متحده و فرانسه و بریتانیا وعربستان سعودی در استانبول با رئیس ستاد ارتش" آزاد سوریه" بنام "سلیم ادریس" ملاقات کردند و شرایط تحویل سلاح به مخالفان دولت سوریه را بررسی کردند. همچنین دبیر کل سازمان ملل "بان کی مون" در این مورد هشدار داد: " فقط یک راه حل سیاسی قادر به حل مشکل سوریه بصورت پایدار است. "
مسکو به نوبه خود به ایالات متحده یاد آوری کرده است که امریکا بهتر است شگرد - "بلوف"- وزیر دفاع سابق امریکا " کالین پاول" را تکرار نکند.
در سال 2003 واشنگتن ادعا کرد که رژیم صدام حسی سلاح های کشتار جمعی دراختیار دارد و همین امر را بهانه تصرف عراق قرار داد اما هرگز چنین سلاح هائی در عراق کشف نشد.
سرگی لاورف وزیر امور خارجه روسیه گفت: "چه معنائی دارد که دولت سوریه برای مقابله با شورشیان بویژه در این مقیاس کوچک از سلاح شیمائی استفاده کند؟"
با این حال واشنگتن سرگرم فراهم ساختن زمینه قبول خواست اپوزیسیون سوریه برای اعلام منطقه ممنوعه پرواز در خاک سوریه و تجزیه عملی این کشور است. نیروی هواپی امریکا امادگی خود را برای مانور مشترک با دولت اردن در ماه ژوئن اعلام کرده است و ممکن است در پایان این مانور در منطقه، با هدف اعلام منطقه ممنوعه پرواز در سوریه در مرزهای مشترک سوریه و اردن مستقر شود. این تحولات و اقدامات میتواند نفی کننده نتایج کنفرانس " ژنو 2" باشد که در ماه مه گذشته میان امریکا و امریکا بدست آمده بود.
توافق سر سر یافتن یک راه حل صلح آمیز برای بحران سوریه.
 

 

 

 

                        راه توده  412     30 خرداد ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت