راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حکومت چپ
سرنوشت
یونان است؟
جعفر پویا

 

 

  علیرغم دستور شورای دولتی یونان برای باز گشائی شبکه تلویزیون ملی" ای. آر. تی" صفحه تلویزیون امواج تاریک را نشان میدهد و خاموش باقی مانده است. بیش از 2500 تن از کارمندان این شبکه تلویزیونی با بسته شدن این شبکه بیکار شدند. هر سه رهبر احزاب در دولت ائتلافی هر روز باهم ملاقات می کنند و هرشب اعلام می کنند که نشست انها بی نتیجه بود و به توافقی برای یافتن راه حلی برای حل بحران اقتصادی واکنون سیاسی یونان نرسیده اند. چرا این همه ملاقات و کار بیهوده سیاسی؟ بنظر می رسد که هیچ یک از رهبران احزاب نمی خواهند مسئولیت و گام اول را برای انتخابات زود رس در یونان بردارند. در زمانی که" ترویکا" اتحادیه اروپا ، بانگ مرکزی و صندوق بین المللی پول فشارهای خود را برای ریاضت های اقتصادی"تعدیل ساختاری" بر دولت تشدید می کند و از طرف دیگر نظر سنجی ها نشان میدهد که حزب چپگرا "سیریزا" در انتخابات آینده پیروز خواهد شد، برداشتن این گام سخت است! دولت ائتلافی در حال از هم پاشیده است و اگر احزاب "ائتلافی" به یک توافقی برای کاهش فشارهای اقتصادی و ادامه سیاست های ریاضتی نرسند بحران تشدید ترمیشود و خود رهبران در دامی که برای مردم گسترده اند می افتند. اکنون حزب چپ میانه "دیمار" که در دولت ائتلافی یونان حضور داشت دولت را ترک کرده است. این حزب در تلاش است که خود را از بحران سیاسی نجات دهد. در نظرسنجی ها این حزب در حال سقوط آزاد است. حزب سوسیال لیبرال "پا سوک" با خروج "لوگا کاسالی" یکی از وزیران دولت و استعفای وی از حزب "پاسوک" در هفته گذشته وضعیت اضطرای اعلام کرد .
نخست وزیر راستگرا و محافظه کار یونان "ساماراس" از حزب دمکراسی نوین با وجود پاشیده شدن ائتلاف به دنبال ائتلاف جدید با حزب سوسیال لیبرال "پوساک" است که تا بتواند در چهار سال اینده در قدرت بماند. "آنتونیس ساماراس" در اولین جلسه کابینه خود جزئیات برنامه های جدید دولت را اعلام کرد. دولت وی ثبات اقتصادی و خروج کشور از بحران و رسیدن به اصلاحات مطلوب را به مردم یونان قول داد. پس از خروج حزب چپ میانه "دیمار" از دولت توازن نیرو در پارلمان تغییر کرده است و نخست وزیر به دنبال بهانه ای است تا انتخابات زود رس را برگزار کند. تاریخ انتخابات اینده در ماه سپتامبر بدلیل اینکه اوضاع اجتماعی و سیاسی به نفع حزب چپگرا سیریزا است برای نخست وزیر زمان مناسبی نیست. ساماراس اکنون با برتری سه نماینده در پارلمان می خواهد چهار سال دیگر درقدرت بماند. وی برای تقویت حزب سوسیال لیبرال و ائتلاف دولت با حزب سوسیال لیبرال دو وزیر جدید را از این حزب به دولت برگزید. بزرگترین حزب اپوزیسیون "سیریزا" این اقدامات را تسریع فروش و حراج اموال عمومی و ادامه سیاستهای ریاضتی اعلام کرد.
 

 

 

 

                        راه توده  413     6 تیر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت