راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تحلیل اومانیته از انتخابات پاکستان
نواز شریف
سکان کشتی شکسته
پاکستان را
بدست می گیرد

آذر فریتاش

 

 

  نواز شریف، ملقب به شیر پنجاب به قدرت باز گشت. نخست وزیر راستگرا ومحافظه کار پاکستان که در سال 1999با کودتای "پرویز مشرف" رئیس ستاد مشترک ارتش سرنگون شد، پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی پاکستان که در روز شنبه گذشته برگزار شد دولت اینده را تشکیل می دهد. با توجه به نتایج انتخابات "نواز شریف" 100کرسی از 272 کرسی را در اختیار دارد.

کمسیون انتخابات، شرکت رای دهندگان در انتخابات پارلمانی را 66 درصد برآورد کرد. در انتخابات سال 2008 تنها 43 در صد مردم به پای صندوق های رای رفتنند. این بالاترین نرخ "66 در صد" حضورمردم در انتخابات پس از سال 1977 است و نشانه ثبات نسبی دمکراسی در جامعه ای که تاریخ آن مملو از کودتاهای نظامی است. این در حالی است که طالبان رای دهندگان را تهدیدکرده بود که در جریان برگزاری انتخابات دست به حملات انتحاری خواهد زد. بمب گذاری در کراچی، پیشاور و استان بلوچستان 26 کشته داشت و تاکنون بیش از 150 تن در خشونت های مربوط به انتخابات کشته شده اند. نواز شریف "بارون فولادین" 63 ساله در پر جمعیت ترین و غنی ترین ایالت پاکستان یعنی "پنجاب" بیشترین رای را آورد. وی از نخبگان سنتی این منطقه است و در سالهای 1990 دو بار نخست وزیری پاکستان بود. وی اولین گام سیاسی خود را در سال 1981 برداشت و وزیر مالیه ایالت پنجاب شد و بعد از چهار سال تحت حمایت ژنرال ضیاء الحق وزیر ارشد "فرماندار" ایالت پنجاب شد .
نواز شریف بلافاصله بعد از اعلام پیروزی در انتخابات پارلمانی اعلام کرد: "شما توجه دارید که سیاست حزب ما برپایه اقتصادی بازار آزاد، خصوصی سازی و مقرارات زدائی استوار است و من در زمانی که در دولت بودم این سیاست را به اجرا گذاشتم. اکنون ما از همانجا کار دنبال می کنیم که دولت من اغاز کرده بود".
نواز شریف در سال 1991 " قانون شریعت" را بعنوان مرجع عالی قضائی پاکستان مطرح کرد. اخیرا او متهم شده است که به اسلامگریان ضد شیعه کمک می کند که خاک پنجاب را سرزمین خود تلقی کنند.
پاکستان از سال 1998 دومین قدرت اتمی در منطقه است. مسئله ای که با حضور طالبان و اسلامگرایان افراطی مشکلاتی برای دولت آینده نواز شریف بوجود خواهد آورد.
نواز شریف بعد از پیروزی در انتخابات گفت ."من مصرانه از تمام احزاب به نشستن دور یک میز برای حل مشکلات دعوت میکنم ..." او امیدوار است بدون نیاز دیگر احزاب و با تکیه بر اکثریت آرائی که بدست آورده یک دولت واحد حزبی تشکیل بدهد. البته با مشکلات کنونی"طالبان، ارتش، فساد اداری و بیکاری وغیره مجبور است از صندوق بین المللی پول تقاضای وام کند و آماده است که تعهدات وتضمین لازم را برای اخذ کمک مالی چندین میلیارد دلاری به صندق بین المللی پول یعنی"کاهش یارانه ها و هزینه های اجتماعی و افزایش مالیات ها به صندوق بین المللی پول بدهد. نواز شریف توسط ارتش سرنگون شد و روابط وی با ارتش که سیاست خارجی و کنترل امنیتی را در اختیار دارد مطلوب نیست. بویژه که اکنون روابط امریکا و پاکستان تیره است و ناتو نیروهای خود را تا اواخر سال 2014 از افغانستان خارج می کند. کشور جوان و فقیر پاکستان با بیش از 180 میلیون جمعیت که 22 درصد مردم آن درآمدی کمتر از یک دلار و 20 سنت در روز دارند. در آمد متوسطه سرانه سالانه هر فرد کمتر از 770 دلار است، با آن که رشد اقتصادی نسبتا بالائی از اواخر سال 1990 در پاکستان نمایان است. 61 در صد پاکستانی ها بیشتر از 24 سال دارند. بدون اتخاذ سیاست آموزشی با کیفیت و تولید کار و ممانعت از انفجار جمعیت و مبارزه با فقر هیچ موفقیتی در در برابر دولت نواز شریف نیز نخواهد بود/
 

 

 

 

                        راه توده  40    26 اردیبهشت ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت