راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بمناسبت سالروز درگذشت "کیم ایل سونگ"

کره شمالی

آنچه که هست، نه آنچه که

رسانه های غربی می گویند

روز نامه سویتسکایا راسیا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 
 

 

تاریخ یگانه مرجعی است که جز به حقیقت، درباره حوادث گذشته قضاوت نمی کند. نه راه نیرنگ می شناسد و نه کجی و سستی. به همین دلیل است که می گویند قضاوت تاریخ تلخ است، چرا که  سهم هر کس و هر جریان را آن دهد که شایسته اوست. برای پاکان، شیرین است و برای ناراستان تلخ.

زیر فشار تبلیغاتی جهان امپریالیستی، چنان از جمهوری کره شمالی سخن گفته می شود که گوئی کشوری مجرم با حاکمیتی مجرم چون لکه ای سیاه بر دامن جهان نشسته است. مردم ایران و بویژه نسل پس از انقلاب، متاثر از مخالفتی که با حاکمیت کنونی جمهوری اسلامی دارد نیز از همین تبلیغات جهانی تاثیر گرفته و باصطلاح "کره ستیز" شده است. همچنان که بدلیل مناسبات جمهوری اسلامی با جمهوری سوریه، "سوریه ستیز" شده است. حال آن که مخالف با جمهوری اسلامی نباید ما را دچار خشم آلوده به ناآگاهی کند. چنان که ندانیم واقعیات چیست؟ هر زمان که از کره صحبت می شود، پیش از آن که به حرکات آلوده به خامی و جوانی رهبر کنونی کره توجه کنیم، به انقلاب کره و کشوری باید بیاندیشیم که زیر سخت ترین فشارهای پس از فروپاشی اتحاد شوروی و کشورهای سوسیالیستی شرق اروپا، در محاصره کره جنوبی، جهان سرمایه داری و بویژه ژاپن و امریکا روی پای خود ایستاد و تسلیم نشد تا با یوگسلاوی سابق همسرنوشت شود! اینست آنچه باید دانست.

 

"کیم ایل سونگ" رهبر انقلاب کره شمالی، نقشی بر پرده زندگی انسان زد که از زبان دوست و دشمن خواندنی و شنیدنی است. برای درک بهتر حوادث جهانی، خصوصا شبه جزیره کره که این روزها یکی از خبرساز ترین مناطق جهانی شده است مطالعه ترجمه مقاله زیر را توصیه می کنم تا نسل جوان با گذشته این منطقه حساس جهان بیشتر آشنا شود.

 

صبح روز دوشنبه جمعیت عظیمی از مردم در شهر پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی برای احترام به بنیانگذار جمهوری دمکراتیک خلق کره "کیم ایل سونگ" به طرف مقبره او که به نام "روز خورشید" نام گذاری شده است به حرکت در آمد.

کیم ایل سونگ بنیانگذار حزب "کار خلق کره"  در پانزدهم آوریل سال 1912 به دنیا آمد و دولت این کشور هر ساله با برگزاری مراسم خاص این روز را گرامی می دارد. به همین مناسبت امسال در صد و یکمین سال روز تولد رهبر اسبق جمهوری دمکراتیک خلق کره مراسم رقص و دیگر نمایش های هنری در میدان اصلی شهر پیونگ یانگ برگزارشد. درهمین روز مسابقات ورزشی از جمله دو ماراتن با شرکت شانزده کشورجهان بر پا گردید.

در این مراسم رهبر جوان کره شمالی و رهبر حزب کار این کشور به همراه فرماندهان ارشد ارتش خلقی جمهوری دمکراتیک خلق کره و گروه های هنری و ورزش کاران برای ادای احترام به محل مقبره بنیان گذار کره شمالی رفته و تاج های گل نثار کردند .

 ارزش گذاری تاریخ در مورد زندگی او چه گونه است :

" کیم ایل سونگ" (1912- 1994) بدون شک در جایگاه یکی از رهبران برجسته جنبش کمونیستی و کارگری جهان تکیه زده است .  

درک عمیق و پای بندی او به اصول مارکسیسم – لینینسم از او شخصیتی بی بدیل در راه رهایی زحمتکشان برای بشریت بوجود آورد و به یادگار گذاشت. چهره ها و شخصیت هایی از شرق و غرب عالم زبان به ستایش او گشودند .

 رهبرسابق اتحاد شوروی جوزف استالین گفت: "رفیق کیم ایل سونگ با درک عمیق از اینترناسیونالیسم پرولتری با از جان گذشتگی تفنگ به دست گرفت و در شرق آسیا از موجودیت اتحاد شوروی به دفاع پرداخت. کوشش او برای ساختمان سوسیالیسم در کشور خود، ما را موظف میکند تا از مبارزات این رفیق و همرزمانش برای تحقق آرمان های آن ها  با تمام امکانات دفاع کنیم " .

مائوسته تونگ رهبر سابق جمهوری خلق چین گفت: "در باره خدمات رفیق کیم ایل سونگ به انقلاب جهانی جای هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد . من  شناخت و تلاش های او را برای تحقق انقلاب جهانی کمونیستی و کارگری بسیار ارج می گذارم " .

فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا گفت: " رفیق کیم ایل سونگ یکی از با تجربه ترین و ممتاز ترین شخصیت های جهانی به شمار می آید " .

مارشال تیتو رهبر یوگسلاوی سابق گفت: رفیق کیم ایل سونگ  انسانی است متفکر و صاحب ابتکار، او مشعل فروزانی  را فرا راه مردم خود قرار داده است تا آن ها بتوانند زندگی شرافتمندانه ای را داشته باشند " .

هوشی مین رهبر انقلاب ویتنام گفت : " اگر چه من از نظر سن و سال از او بزرگتر هستم اما بخاطر فعالیت های بی نظیر رفیق کیم ایل سونگ در مبارزات انقلابی ، خود را شاگرد او می دانم ".

نورودم سیهانک پادشاه چپ گرای کامبوج گفت: " کشورها و شخصیت های زیادی در شرایط وخیم و بغرنج کامبوج به ما کمک کردند اما  فقط  جناب کیم ایل سونگ  بود که بی دریغ و بدون قید و شرط در آن شرایط دشواربه  کمک ما شتافت " .

اولین رئیس جمهور انقلابی کشور اندونزی "احمد سوکارنو" گفت: " آقای کیم ایل سونگ عزیز، اجازه می خواهم شما  را به عنوان گل ارغوانی فرحبخش  نام گذاری کنم  که شایسته شما است . این نام را از طرف خود و مردم اندونزی بپذیرید " .

سامورا ماشل رییس جمهور سابق موزامبیک گفت : " با سپاس از شما رفیق بزرگ که راه پیش رو را به ما نشان دادید . پدران و مادران ما سالیان سال در غل و زنجیر استعمار بودند رهرووانی امثال شما رمز باز شدن قفل های بردگی را از دست و پا  به ما یاد دادند " .

فرانسوا میتران رییس جمهور سابق فرانسه : " رئیس جمهور کیم ایل سونگ رییس جمهور و رهبر بزرگی بود . او یکی از برجسته ترین رهبران جهانی بعد از جنگ دوم جهانی است . از رهبران هفت کشور صنعتی جهان فقط من افتخار دیدار با این رهبر بزرگ را داشتم ، واقعا جای بسی خوشبختی است " .

رییس جمهور سابق آمریکا جیمی کارتر گفت: " جاه و مقام آقای کیم ایل سونگ  را  می توان بالا تر ازسه رییس جمهور معروف آمریکا ، جورج واشنگتن ، توماس جفرسون و آبراهام لینکن ارزیابی کرد . فهم و دید وسیع او نسبت به مسایل جهانی  قابل ستایش بود " .

رییس جمهور سابق پرتقال گفت: " در زمان جنگ کره ( 1953 – 1950 ) آمریکا با مشورت دها ژنرال کشور های سرمایه داری طرح جنگی را برای در هم کوبیدن و تسخیر شمال کره به مورد اجرا گذاشت که به  پیروزی آن اطمینان داشتند . من با دیدگان خود شاهد بودم که کیم ایل سونگ با چه خلاقیت و ابتکاری طرح ضد حمله ای را ریخت که منجر به نقش بر آب شدن طرح آمریکای ها گردید . نام او بعنوان یک رهبربزرگ  و استراتژیست نطامی خلاق بر برگ های تاریخ ثبت گردیده است ."

ژنرال کرالک فرمانده نیروهای سازمان ملل در کره گفت: " ارتش جمهوری خلق کره پیروزمند جنگ کره بود . بدون رهبری خلاقانه کیم ایل سونگ  به دست آمدن پیروزی غیر ممکن بود .  

رهبر مذهبی آمریکا بیلی گراهام گفت : " برای راهنمایی مردم کره شمالی برای دوست داشتن انسان احتیاجی به مبلغین مذهبی نیست . 66 کتاب انجیل و کتاب های عهد عتیق و جدید برای ستایش و دوست داشتن انسان وجود دارد اما در این کشور بدون مراجعه به این کتاب ها عشق به انسان را در بین مردم به روشنی می توان مشاهده کرد . دلیل آن هم وجود مراقبت های پزشگی مجانی ، تحصیل رایگان ، داشتن خورد و خوراک ، لباس و  مسکن در حد نیاز شهروندان ، داشتن شغل و حمایت های دولت از مردم در مقابل حوادث طبیعی و ... همه این موارد را حکومت کره شمالی و در راس آن کیم ایل سونگ برنامه ریزی و به اجرا در آورده اند ، پس آن ها خدای عادل دارند و مردم در حد پرستش او را دوست می دارند . "

نویسنده آلمان غربی خانم لوئیزا لینزر گفت: " من همواره به خدا اعتقاد داشته ام و به درگاه او دعا کردم اما هیج وقت نتوانستم دسته گلی به او تقدیم کنم ، در این صورت دسته گل دلخواه خود را به کیم ایل سونگ خواهم داد ، چرا که او توانست عدالت اجتمای و برابری انسانی را در بخشی از کره خاکی سازمان دهد کاری که تا به حال از خدا برنیامده است . "

چه گورا گفت: " در شرایط دشوار مبارزاتی ما رفیق کیم ایل سونگ پیامی برای ما فرستاد و نوشت : علی رغم دشواری های جمهوری دمکراتیک خلق کره، ما آماده هستیم تا هرگونه کمک های برادرانه را به مردم کوبا برای خواست های عدالت خواهانه و آزادی برسانیم . این پیام رفیق کیم ایل سونگ همواره الهام بخش راه مبارزاتی ما بوده است و من تا زنده هستم از صمیم جان به آن وفادار خواهم بود . "

معاون اسبق نخست وزیر ژاپن  سین کانی مارو گفت: " کیم ایل سونگ واقعا سیاست مدار و انسان بزرگی بود . او را باید رهبری دانست که در نوع خود  نه در شرق و غرب ، بلکه در کل جهان همتایی نداشت . برای اولین بار که فرصت ملاقات با او را به دست آوردم آن جنان تحت تاثیر شخصیت او قرار گرفتم که از خود بدر آمدم و اشگ از چشمانم جاری گشت . بزرگی و عظمت او را در شرایط وحشتناک حاکم برمنطقه و جنگی که می رفت تا در کل جهان مشتعل شود باید دید . مدریت و سازمان دادن شرایط جنگی و سپس سازندگی کشورش مثال زدنی است . "

 

 

 

                        راه توده  403     29 فروردین ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت