راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

صلح مسلح
میان دو کره
شمالی و جنوبی
م. راد

 

 

 )انچه را می خوانید مقاله ای تحقیقی درباره کره شمالی، که با عنوان "کره شمالی و احتمال جنگ اتمی" در برخی سایت های خارج از کشور – از جمله اخبار روز- منتشر شده است. متاسفانه این مطلب نه توسط نویسنده و نه از سوی سایت هائی که آن را منتشر کردند ویراستاری مجدد نشده و اشتباهات تایپی آن به همان اندازه زیاد بود که مراعات نکردن فاصله جملات و حروف. ما تا آنجا که امکان و فرصت بود، سعی کردیم این اشکال مطلب را برطرف کنیم. پیش از آن نیز برای خود نویسنده از طریق ای میل پیام فرستاده و این عیب مقاله را یادآورد شده بودیم. ایراد دوم این مقاله آنست که منابع آن ذکر نشده است. که این نکته را نیز به آقای "م. راد" که در گذشته با راه توده نیز همکاری داشت در میان گذاشتیم. با این توضیح، مقاله مورد بحث که حاوی اطلاعات جامعی در باره جنگ کره و بحران سازی کنونی در منطقه است را منتشر می کنیم.

کره شمالی از امروز رسما کلیه روابط فی مابین با کره جنوبی را قطع کرد و آخرین بخش همکاری صنعتی را که در بخش منطقه صنعتی با مشارکت دو طرف احداث شده بود را تعطیل و از کارگران و کارمندان کره جنوبی خواست تا این مجتمع صنعتی را ترک کنند . تصور این بود که کره شمالی به ارز خارجی نیاز مبرم دارد در نتیجه این مجتمع را که بیش از ٣۰ هزار نفر کارگر و کارمند داشت و با میلیاردها دلار با شرکت صدها شرکت کره جنوبی و شمالی احداث شده بود را تعطیل نخواهد کرد از امروز از ورود کارکنان کره جنوبی و کامیونهای بار به خاک کره شمالی جلوگیری شد که با عکس العمل کره جنوبی ، آمریکا و ژاپن هم مواجه شد که فکر میکردند کره شمالی هرگز دست به چنین اقدامی نخواهد زد.
کره شمالی در آخرین مجمع خلق این کشور که دو روز پیش در پیونگ یانگ پایتخت این کشور بر گزار شد تصمیم گرفت همه توافقات اتخاذ شده بین این کشور و آمریکا را ملغی کند و تمامی تاسیسات صنعتی از جمله کارخانه جات برق اتمی را مجددا فعال کند .
علت این تغییرو تحولات تهدید دائمی نظامی ، محاصره اقتصادی ، مانورهای نظامی و اتمی پی در پی آمریکا در آبهای کره جنوبی با شرکت زیر دریایی های اتمی و هواپیماهای رادار گریز از جمله "B 2" که قادر به حمل بمب اتمی هم هستند و هزینه هر کدام از آنها بیش از یک میلیارد دلار میشود و هواپیماهای تهاجمی F 22ّ را که مدرن ترین نوع خود در جهان هستند در این مانور استفاده کرده وتمرین نظامی را با شرکت بیش از ۲۰ هزار نیروی نظامی کره جنوبی برای اشغال کره شمالی بکار انداخته است. آمریکا بنا به ادعای خود بیش از ۲۷ هزار نیروی نظامی در کره جنوبی مستقر کرده که شامل نیروهای با لباس شخصی نمیشود که تعداد آنها بمراتب بیشتر از نیروهای نظامی این کشور است . در این مانورها ژاپن ، استرالیا و نیوزیلند فعالانه شرکت دارند. آمریکا در سال ۲۰۱۱ برای محاصره کامل چین و کره شمالی از استرالیا در خواست ایجاد پایگاه نظامی برای انتقال بمبهای اتمی کرده بود که با موافقت حکومت استرالیا مواجه شد .
مشکل دو بخش کره جنوبی و شمالی از آنجا شروع شد که با پایان جنگ جهانی دوم و شکست فاشیسم ژاپن آمریکا بسرعت وارد کره شد و بخش جنوبی آنرا که عمدتا طرفداران سابق ژاپن بودند بتصرف خود در آورد و سران ارتش را که با ژاپن همکاری میکردند در راس قدرت قرار داد و سعی کرد با استفاده از مانده های طرفداران ژاپن نیرویی برای خود دست و پا کند و زمانیکه قیام عمومی برای سرنگونی این نظامیان شروع شد و مردم مخصوصا جوانان خواستار خروج آمریکا از کره شدند آمریکا تصمیم گرفت کار بخش شمالی را با اشغال نظامی یکسره کند.
پیش از این تصمیم بین آمریکا و اتحاد شوروی توافق شده بود که هردو کشور پس از پایان جنگ به حضور نظامی خود در کشورهای جنوب شرقی آسیا پایان دهند که اتحاد شوروی منطقه شمالی کره را ترک کرد ولی آمریکا نه تنها بخش جنوبی آنرا ترک نکرد بلکه با قدرت نظامی خود به بخش شمالی حمله کرد آنهم در شرایطی که قرار بود انتخابات آزاد در سراسر کشور باحضور و نظارت کشورهای پیروز در جنگ جهانی دوم بر گزار شود .
حمله برق آسای آمریکا از طریق دریا ، هوا و بخش جنوبی کره با تمام ابزار نظامی آغاز شد که با مقاومت نیروهای کره شمالی و چین مواجه شد که با جنگ چریکی فاشیسم ژاپن را شکست داده بودند و از تجربه کافی برای مبارزه با ارتش آمریکا بر خوردار بودند . این جنگ از سال ۱۹۵۰ شروع شد و در سال ۱۹۵٣ با عقب راندن آمریکا از مناطقی که اشغالی کرده بود تا مرز ٣٨ به آتش بس موقت منجر شد در این جنگ آمریکا تلفات فراوانی داد و بسیاری از ابزار جنگی خود را از دست داد و یا از طرف کره ای ها و چینی ها به غنیمت گرفته شد . آمریکا با عدم حضور اتحاد شوروی در سازمان ملل با تعداد اندک اعضاء حاضر در آن قطعنامه ای را بتصویب رساند که به این کشور مجوز میداد جریان صلح را در شبه جزیره کره رهبری کند که با همین مستمسک تا بامروز در امور داخلی کره دخالت کرده و اجازه اتحاد مجدد کره را نداده است . آمریکا تا قبل از آتش بس موقت به شوروی اطلاع داده بود که اگر کره شمالی و چین پای مذاکره و آتش بس نروند از بمب اتمی استفاده خواهد کرد پیش از آن نیز بخش وسیعی از شمال کره را با اسلحه های شیمیایی و میکربی آنچنان نابود کرده بود که هنوز هم کره ای ها برای ترمیم آن با مشکل و هزینه گزاف مواجه هستند .
پس از آتش بس و شروع جنبشهای وسیع توده ای که در بخش جنوبی هرروز ادامه داشت آمریکا مجبور شد انتخابات فرمالیته ای را در بخش جنوبی کره برگزار کند که در همه آنها تا سال۱۹۹٨ نظامیان رئیس جمهور شدند که با ارتش فاشیست ژاپن در جنگ جهانی دوم همکاری میکردند از جمله ژنرال پارک چونگ هی (Park Chung Hee) که از سال ۱۹۶۱ تا سال ۱۹۷۹ بدون وقفه بشیوه فاشیستهای ژاپنی و با مشت آهنین و زیر سایه نظامیان آمریکا قدرت را در دست داشت که هزاران نفر را در ملاء عام تیرباران و قتل عام کرد که در همان زمان اسامی بیش از ٣۰۰۰ دانشجوی تیر باران و شکنجه شده منتشر شد . این ژنرال مردم و دانشجویان شهر گوان جیو(Gwangiu) را در سال ۱۹۷۹ از هوا و با هلیکوپترهای ارتشی به رگبار بست که هزاران نفر کشته و زخمی شدند که معرف خاص و عام است. جالب است که رئیس جمهور فعلی خانم پارک گوئن هی (Park Guan Hee) دختر این جنایتکار کره ای است که آمریکا در راس کار قرار داده است و دوهفته پیش ریاست جمهوری خود را آغاز کرده است .
رئیس جمهور قبلی لی میونگ باک (Lee Myung-bak) که متولد ژاپن است و از طرفداران سرسخت جورج بوش و چینی و یک محافظه کار با گرایش نژاد پرستی است پیش از انتخابات دوره اول ریاست جمهوری رسما اعلام کرده بود که برنامه او اتحاد دوکره از طریق سرنگونی رژیم کره شمالی بهر قیمت خواهد بود البته میونگ باک در تصور این بود که نومحافظه کاران تحت رهبری آمریکا دنیا را زیر کنترل خود در خواهند آورد و برای همین هم ده ها هزار نیروی نظامی به عراق و افغانستان فرستاده بود لی میونگ باک در دوران ریاست جمهوری خود دختر دیکتاتور نظامی سابق را که تفکرات پدر را بخوبی به ارث برده بود آن چنان آموزش داده بود تا در صورت لزوم جای پد را بگیرد و راه اورا ادامه دهد که دیروز خانم پارک گوان هی در حضور نظامیان همانند پدر گفت لزومی ندارد مقامات وزارت جنگ و ژنرالها با او مشورت کنند هرکاری که در رابطه با کره شمالی صلاح میدانند میتوانند انجام دهند.
خانم پارک به همن راحتی سیستم سیاسی و انتخابات فرمایشی را زیر سئوال برد و معلوم شد که انتخاباتی در کار نبوده بلکه منظور تایید سیاست جنگ طالبانه نظامیان تحت فرمان آمریکا تعیین کننده است در این انتخابات جناح محافظه کار هر نیرویی را که با حکومت حاکم مخالف بود طرفدار حکومت کره شمالی رده بندی کرده و تئوری هرکه با ما نیست دشمن ماست دهن همه مخالفان افزایش تضاد با کره شمالی را بسته بود .
پس از سرنگونی پارک چونگ دیکتاتور سابق حزب پیشرو برای صلح وترقی تحت رهبری کیم دا یونگز (Kim Dae-jungs) در سال ۲۰۰۲ انتخابات ریاست جمهوری را با موفقیت بنفع حزب خود که خواهان همکاری همه جانبه با کره شمالی بود رقم زد و بلافاصله روابط بسیار خوبی با کره شمالی بر قرار کرد و حتی بنا بدعوت کیم جونگ ایل به پیونگ یانگ سفر کرد و قرار شد تا سال ۲۰۱۲ در وازه های دوکشور بر روی همد یگر باز شود و کشور کره با دوسیستم همزیستی مسالمت آمیزرا تجربه کنند که این سیاست را رئیس جمهور بعدی از همین حزب رو مو هیوم (Roh Moo Hyum) ادامه داد که منجر به همکاری همه جانبه بین دوکشور شد رو مو هیوم هم بدیدار رهبر کره شمالی رفته بود که البته رو مو هیوم بعداز پایان ریاست جمهوری توسط ماموران لی میونگ باک کشته شد که بعداز این واقعه حمله دیوانه وار نظامیان کره جنوبی بهمراه محافظه کاران آمریکا به کره شمالی آغاز شد و به آنجا رسید که اکنون شاهد آن هستیم .
لی میون باک سیاستهای آمریکا را بدون هیچ تاملی به اجرا در آورد و تمامی توافقات بین دو کره را به بهانه حقوق بشر ، فعالیتهای اتمی کره شمالی ، نظامی گری و... بهم زد و به تقویت نظامی کشور پرداخت و همکاری خود را بعنوان یک سرباز بسیار حقیر و زیر دست و پا در اختیار سیاستمداران آمریکا قرار داد که نتیجه آن انتقال صدها بمب اتمی بخاک این کشور بود و حتی در زمان وی معلوم شدکه مخفیانه به کمک ژاپن در تدارک تحقیقات اتمی است و از آنجاکه حزب پیشرو همه این اطلاعات را در اختیار هموطنان کره شمالی قرار داده بود و دولت آمریکا و کره جنوبی مورد باز خواست چین و روسیه قرار گرفته بودند آمریکا مجبور شد به صحت این موضع اذعان کند و بعلت عدم اطمینان به دیوانه ای بنام لی میون باک که رئیس جمهور کره جنوبی بود تحقیقات اتمی کره جنوبی را با تمام دم و دستگاه های آن بر چید و به آمریکا منتقل کرد.
هدف از این مانورهای نظامی بی ثبات کردن نه تنها کره شمالی بلکه چین و روسیه هم بود بر طبق توافقاتی که بین روسای کره جنوبی و کره شمالی در گذشته بعمل آمده بود قرار بود که اتحاد دوکره در سال ۲۰۱۲ عملی شود و هردوبخش کره با محوریت یک کشور و با دو سیستم اداره شود همان شکلی که چین در مورد هنگ کنگ و ماکائو بکار گرفت تازمینه اتحاد دوکره در یک پروسه طولانی مدت عملی شود بر طبق این قرار که دورئیس جمهور وقت کره جنوبی آنرا تایید کرده بودند در سال ۲۰۱۲ مسئله مرزی و دیواربتونی و نظامی که آمریکا بعداز جنگ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵٣ ساخته بود بر چیده شود و آمریکا هم نیروهای خود را از خاک کره خارج کند .
تصور آمریکا ، ژاپن و مسئولان فعلی کره جنوبی این بود که در پروسه همکاری کشورهای غربی با کره جنوبی شرایطی ایجاد خواهد شد که کره جنوبی دست بالا را داشته و تا سال ۲۰۱۲ بر تری مطلق نسبت به کره شمالی خواهد داشت و حتی تا آنجا پیش رفته بودند که فکر میکردند کره شمالی از درون متلاشی شده و نیازی به اجرایی کردن توافقات موجود نخواهد بود . بر عکس تصورات آنها کره شمالی در تمامی ابعاد صنعتی به پیشرفتهای بسیاری دست پیدا کرد و اولین کشوری بود که بعداز چین در آسیا ساتلیت بفضا فرستاد و حتی کارخانه برق اتمی هم ایجاد کرد که معلوم شد از چه پتانسیل صنعتی و پیشرفت علمی بر خوردار است.
کره شمالی بر طبق توافقات شش جانبه قبلی حاضر شده بود در ازای دریافت کارخانه برق اتمی آب سنگین از آمریکا و تامین مواد نفتی برای مصارف داخلی پای تخریب کارخانجات تولید اتمی پلوتونیم خود برود که آنرا با حضور متخصصان و نمایندگان شش کشور و بسیاری از ناظران و رسانه های بین المللی عملی هم کرد. آمریکا که کره را در سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵٣ با جنگ همه جانبه عملا بدو بخش تقسیم کرده بود قرار بود پس ازنهایی شدن آتش بس بین آمریکا ،کره شمالی ، چین و شوروی در عرض سه ماه خاک کره جنوبی را ترک کند تا زمینه همکاری و یکی شدن کره فراهم شود .
قرار داد صلح موقت در شرایطی به آمریکا تحمیل شد که تلفات سنگینی را برای اشغال کامل خاک کره که از سالهای ۱٨۴٣ مستعمره ژاپن بود و از سال ۱۹۱۰ جزو خاک این کشور بحساب می آمد متحمل شده و ده ها هزار نفر زخمی بر جای گذاشته بود . در این جنگ آمریکا از تمامی ابزار نظامی بجز بمب اتمی استفاده کرده و حتی شوروی و چین را تهدید به استفاده از بمب اتمی کرده بود . این توافقات حالت نه جنگ و نه صلح را در شبه جزیره کره حاکم کرد و با نوسانات جهانی فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشت . در اتحاد شوروی پس از در گذشت استالین در سال ۱۹۵٣ و تا شکل گیری یک حکومت با ثبات تر و روی کار آمدن بر ژنف بیش از چهارده سال سپری شد و عملا مسئله جنگ کره به محاق فراموشی سپرده شد.
کره ای ها که ده ها سال پیش ازجنگ جهانی دوم مبارزه با ژاپن را آغاز کرده و در جنگ جهانی دوم موفق شده بودند باهمکاری چینی ها که آنها هم با ژاپن بر سر اشغال این کشور در گیر بودند ضربات خورد کننده ای به ژاپن وارد آورند پس از جنگ جهانی دوم بسرعت خود را با تشکیل کره دمکراتیک متشکل کرده و از همان آوایل تاسیس کشور پای مسلح کردن خود برای دفاع از استقلال کشور رفتند. این مسئله در شرایطی اتفاق افتاد که آمریکا در آن دوره همه کشورها از جمله چین و شوروی را هم تهدید به استفاده از بمب اتمی کرده بود . کره شمالی از سالهای ۱۹۵۲ که اتحاد شوروی در پی آزمایشهای اتمی بود در جریان پیشرفت علمی این کشور قرار گرفت و از سالهای ۱۹۶۰ موفق شد همپای چین خود را به این تکنیک حیاتی و دفاعی مسلح کند.
در سالهای ۱۹۶۲ که چین هم اولین آزمایش اتمی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت آمریکا بلافاصله دست بکار شد تا این تاسیسات را از کار بیاندازد و مانع تکامل و پیشرفت آن شود ولی از آنجا که در جنگ کره شکست سختی را از چین و کره متحمل شده و در گیری در اروپا که هنوز ثبات لازم را نداشت مجبور شد دست نگه دارد ولی دیرتر جان اف کندی رئیس جمهور آمریکا از خروشچف خواست تا باهم همه تاسیسات اتمی چین را نابود کنند.
کره ایها در طول تاریخ با همسایگان خود روابط حسن همجواری را رعایت کرده و بیش از ۲۲۰۰ در کنار چین بدون جنگ را سپری کردند و در مجموع ملتی هستند که خواهان افزایش تضاد با دیگر خلقهای دنیا نیستند و از پذیرش فرهنگها و تمدنهای جهانی از جمله کنفوسیوس و بودیسم استقبال کرده و در پی نابودی آنها بر نیامدند. بعلت این خصلت فرهنگی با تمامی کشورهای جهان منهای ژاپن که جنایات بیشماری را در دوران بیش از صد سال اشغال بر ملت کره تحمیل کرد و حتی این کشور را در سال ۱۹۱۰ ضمیمه خاک خود کرده بود رابطه خوبی دارند و هرگز در امور داخلی آنها دخالت نکرده ونمی کنندو ژاپن در دوران جنگ جهانی دوم بیش از ٣۰۰ هزار زن و دختر جوان کره ای را از خانواده های آنها بزور ربوده و در اختیار پادگانهای نظامی تحت عنوان برده های جنسی قرار داده بود که کره ای ها هنوز آنرا فراموش نکرده ضمن آنکه ژاپن هم حاضر نیست از این عمل جنایت کارانه از مردم کره عذر خواهی کند. این موضوع را هر دوبخش کره پیگیری کرده و خواهان جبران خسارت و عذرخواهی علنی ژاپن هستند.

چرا کره شمالی تصمیم گرفت روابط خود را با کره جنوبی قطع کند؟

کره شمالی یکی از نادر ترین کشورهای جهان است که همه امکانات فنی و علمی خود را در عصر مدرن امروز در اختیار کشورهای جهان سوم قرارداده و در مورد تکنیک اتمی بسیار مسئولیت پذیر عمل کرده است. از بدو تشکیل این کشور در سال ۱۹۴٨ هنور خللی در این سیاست وارد نیامده است.
کره شمالی در ٣۱ مارس بر طبق تصمیم کنگره خلق این کشور اعلام کرد که این کشور استراتژی پیشرفت اقتصادی همه جانبه و دفاع اتمی از کشور را در دستور کار خود قرار داده و قصد دارد با تمام توان از همه امکانات کشور در این جهت از جمله تکنیک هسته ای ، فضایی و موشکی استفاده کند. کره شمالی رسما اعلام کرد تا زمانی که خلع سلاح اتمی جهانی آغاز نشود که شامل همه کشورهای دارنده این سلاح میشود دست از سلاح اتمی بر نخواهد داشت ضمن آنکه اگر مورد حمله قرار گیرد برای دفاع از سلاح اتمی استفاده خواهد کرد .
مانورهای پی در پی آمریکا با تمامی ابزارنظامی که در اختیار دارد عملا نتوانست خللی در اراده این کشور برای دفاع از منافع ملی و تمامیت ارضی این کشور وارد آورد. ضمن آنکه آمریکا و کره جنوبی را درمخمسه عجیبی گرفتار کرده است. کره شمالی روابط بین دوکره را کاملا بحالت تعلیق در آورده و مرز بین دو کشور را برسمیت نمی شناسد.
آمریکا از بدو تاسیس جمهوری دمکراتیک خلق کره در سال ۱۹۴٨هرگز این کشور را برسمیت نشناخت در سالهای ۱۹٨۰ تقریبا همه کشورهای جهان کره شمالی را برسمیت شناخته و با این کشور روابط دوجانبه و چند جانبه دارند کره شمالی از سال ۱۹۹۱ عضو فعال سازمان ملل و تمامی تشکیلاتهای جهانی است . در ۲۷ ژولای ۱۹۵٣ بر طبق توافق بین طرفین جنگ قرار بود پس از آتش بس مراحل اتحاد دوکره صلح آمیز پیش رود و مسئله نه جنگ و نه صلح در کوتاه ترین زمان ممکن حل و فصل شود و نیروهای خارجی خاک کره را ترک کنند در واقع این قرار داد شرایطی ایجاد کند که برای همیشه دوبخش کره با هم تا اتحاد کامل با همکاری همدیگر یکی شدن را تجربه کنند بدون آنکه بین طرفین تنش ایجاد شود.
آمریکا نه تنها به این توافقنامه پاسخ مثبت نداد بلکه قانونی را در کره جنوبی حاکم کرد که هدف اصلی آن مبارزه با رشد و گسترش کمونیسم بزعم خودش در کره و جنوب شرقی آسیا بود. در همین رابطه تمامی نیروهایی را که با فاشیسم ژاپن در جنگ جهانی دوم همکاری میکردند در ارتش خود ادغام کرد و بتدریج آنها را بعنوان ارتش کره جنوبی وارد صحنه کرد که هدف آنها تنها مبارزه با گسترش کمونیسم در جنوب شرقی آسیا بود . این ارتش در تمامی جنگهای آمریکا بطور فعال از جمله در جنگهای جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه شرکت کرد در واقع نیروی ذخیره آمریکا وناتو در شرق آسیاست و هدف آشکار و علنی آمریکا اتحاد دوکره بنفع آمریکا و استراتژی آن در جنوب شرقی آسیاست و نه بیشتر .
در سال ۱۹۵۴ کره شمالی پیشنهاد پایان مخاصمه بین آمریکا و کره شمالی را در ژنو برای پایان دادن به صلح مسلح ارائه داد که نه تنها آمریکا موافقت نکرد بلکه به مسلح کردن کره جنوبی با تمامی ابزارهای نظامی موجود در آن زمان ادامه داد و از سالهای ۱۹۷۵ سلاحهای اتمی خود را نیز همزمان در ژاپن و کره جنوبی مستقر کرد که در طی مانور نظامی هفته های گذشته رسما اعلام کرد که زیر دریائیهای اتمی و هواپیماهای با سلاح اتمی در این مانورها شرکت دارند و از ژاپن و کره جنوبی دفاع خواهند کرد . که البته پاسخ کره شمالی روشن بود اگر مورد حمله پیشگیرانه قرا رگیریم تمامی پادگانهای آمریکا در ژاپن ، کره جنوبی ، جزایر گوام که هواپیماهای جنگی اتمی آمریکا مستقر هستند و خود آمریکا را هم هدف قرار خواهیم داد و اینهمه نشان از آن دارد که کره شمال خود را بخوبی مسلح کرده است و حرف خالی تحویل آمریکا نمیدهد .
آمریکا بکمک ژاپن و کره جنوبی و چند کشور کوچک جنوب شرقی آسیا پای ریسک بزرگی رفته اند اگرچه حمله خود.را بر روی کره شمالی متمرکز کرده اند ولی بر همگان روشن است که هدف چین و روسیه هستند آمریکا و ناتو چین و روسیه راتقریبا از طریق خشکی ، دریا ، موشکهای ضد موشک و حتی در فضا به محاصره نظامی در آورده اند . نصب موشکهای ضد موشک آمریکا در آلاسکا و در خواست روسیه از باز پس گرفتن این منطقه که به آمریکا فروخته شده بود ، مانورنظامی ناگهانی روسیه در دریای سیاه ، مانور نظامی چین در سراسر آّبهای دریای چین باید دوزاری آمریکا را انداخته باشد که اگر جنگی حادث شود احتمال برد آمریکا و ناتو بسیار ضعیف است چون اینبار کره شمالی و دو کشور چین و روسیه قصد دارند در این جنگ پیروز شوند.
کره شمالی با آگاهی از سیاست نظامی غرب میداند که غرب از زمان شروع دوران سیاست استعماری به کشورهایی حمله کرده است که قدرت دفاعی بسیار ضعیفی داشته اند و بعداز جنگ سرد با سیاست امپریالیستی این استراتژی را دنبال کرده است ولی آیا در مقابل ارتش قدرتمند کره شمالی که پیروزی دو جنگ ضد فاشیسی و جنگ اول کره بر علیه آمریکارا در کارنامه خود دارد و اینک به سلاح اتمی و موشکهای دوربرد مسلح است و در همسایگی دوقدرت جهانی اقتصادی نظامی چین و روسیه قرار دارد میتواند حتی تصور حمله بیکی از این کشورها را به مخیله خود راه دهد. کره ای که قادر است مستقیما آمریکا را هدف قرار دهد آنهم نه با سلاحهای متعارفی بلکه با بمب اتمی و هیدروژنی آیا آمریکا و سرمایه های انحصاری آن حاضرند پای ریسک برد و یا باخت بروند داده ها نشان میدهد که آنها ترسو تر از آنند که جرات کنند پای جنگ با کره شمالی بروند.
کره شمالی روشن و کامل به آمریکا و به رژیم وابسته کره جنوبی اطلاع داده است که بازی دیگر تمام شده است کره یکپارچه خواهد شد چه با جنگ و چه با صلح انتخاب باشماست .
۱. کره شمالی قطع نامه های غیر انسانی آمریکا و سازمان ملل را نه پذیرفته و نه خواهد پذیرفت
۲. کره شمالی تکنیک فضایی خود را تکامل خواهد داد و ساتلیتها و سفینه های خودرا بفضا خواهد فرستا د.
٣. کره شمالی تا زمانی که آمریکا و دیگر قدرتهای اتمی پای خلع سلاح هسته ای نروند به ساختن و مسلح کردن خود به بمب اتمی ادامه خواهد داد.
۴. مهم نیست آمریکا تا چه اندازه سلاحهای سخت افزار و نرم افزار جنگی خود را بمرزهای ما منتقل میکند اگر مورد حمله قرار گیریم با بمب اتمی پاسخ خواهیم داد و از تمامیت ارضی ،استقلال و انقلاب خود دفاع خواهیم کرد .
۵. کره شمالی خواهان همزیستی مسالمت آمیز با همه کشورهای جهان است . احترام متقابل ، همکاری دوجانبه و چند جانبه ، عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها ، عدم استفاده از نیروی نظامی برای حل مشکلات جهانی و بین کشورها پرنسیبهای ماست از آنها دفاع خواهیم کرد.
۶. ارتش کره شمالی یک ارتش توده ای دفاعی است و قصد حمله بهیچ کشوری را ندارد ولی اگر مورد حمله و یا تجاوز قرار گیرد با تمام توان به آن پاسخ خواهد داد.
۷. تجربه کره شمالی نشان میدهد که برای اولین بار در تاریخ مبارزاتی ملتها و خلقهای جهان برای استقلال ملی ، تمامیت ارضی و منافع ملی یک کشور کوچک هم میتواند با توانایی های خود منافع قدرتهای زیاده خواه را بخطر بیاندازد کره شمالی نشان داد که میشود کشور بزرگی و قلدری مثل آمریکا را مهار کرد واورا سر جایش نشاند . مقاومت کره شمالی در برابر بزرگترین نیروی نظامی جهان نشان میدهد که این سیستم پوشالی تر از آن است که تصور میشد . آیا آمریکا این سیلی محکم را تحمل خواهد کرد و یا دیوانه وارد وارد میدان نظامی شده و خود و هم پیمانان را با فاجعه دیگری مواجه خواهد کرد که بیشترین آسیب را از آن خود خواهد کرد و نقطه پایانی خواهد گذاشت بر سیستم امپریالیستی که بعداز جنگ جهانی دوم خسارت جبران ناپذیری به حیثیت انسانی زده است . اگر جنگی حادث شود پایان آن نابودی بزرگترین قدرت نظامی جهان خواهد بود و زمان آن خواهد رسید که کشورها تاب تحمل همدیگر را داشته باشند و زمینه همکاری همه جانبه را بدون فشار نظامی فراهم شود .
آمریکا چه بخواهد و چه نخواهد جهان را بسمتی برده است که یا باید عقب نشینی کند که به معنای پیایان کار سیاستهای آن است و اگر بر طبل جنگ همانند گذشته بکوبد بازهم متلاشی شده و هرگز نمیتواند دوباره سر بلند کند . آمریکا باید بپذیرد که دوران جنک سرد تمام شده و این کشور هم با آن دوران به پایان خود رسیده است و تلاش مذبوهانه اش برای سرکردگی بر جهان هرگز با موفقیت همراه نخواهد شد. ضمن آنکه نمیتوان از اتحاد دوکره جلوگیری کند. این کره شمالی نیست که امنیت جهان را به خطر انداخته است بلکه این آمریکاست که با بیش از ٨۰۰۰ بمب اتمی آماده پرتاب و با بودجه نظامی ۷۰۰ میلیارددلاری معادل ۶۹% بودجه نظامی جهان نه تنها جهان بلکه امنیت مردم آمریکا را هم بخطر انداخته است .
(عنوان مقاله انتخاب راه توده است)

 

 

 

 

                        راه توده  404     5 اردیبهشت ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت