راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

لیبی

بازار مکاره

سلاح و اسلام گرائی

آذرفریتاش

 

 

بدنبال انفجار یک بمب درهفته گذشته در  محل سفارتخانه فرانسه در تریپولی پایتخت لیبی، وزیر کشور لیبی اعلام کرد که سیستم امنیتی در اطراف سفارتخانه فرانسه و تاسیسات امنیتی و دیگر سفارتخانه‌‌های کشورها را تشدید میکند. در واقع این ادعایی گزاف بیش نیست. دولت لیبی و نیروی امنیتی آن امکان کنترل امنیتی را در تریپولی و دیگر نقاط کشور از دست داده اند. پس از مداخله نظامی ناتو برعلیه دولت قذافی، سیل سلاحها و تجهیزات نظامی بدون اجازه و کنترل "قدرت مرکزی" بسوی شبه نظامیان لیبیائی سرازیر شد و لیبی را به بازاری از تسلیحات نظامی تبدیل کرد. اکنون زرادخانه نظامی لیبی با آزادی کامل مورد مبادله قرار می‌گیرد. فروش خطرناکترین  سلاحهای سنگین و مهمات و مواد منفجره و حتی موشک این کشور را به یک بازار تسلیحاتی تبدیل کرده است. وضعیتی که  قدرت نظامی گروهای شورشی و سلفی و جهادی در شمال مالی را تقویت کرده و میکند. بطور کلی حمله صبح سه شنبه ضعف امنیتی دولت کنونی را نشان میدهد. به نظر "پاتریک همزاده" کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی "دولت لیبی دولتی ضعیف است که امنیت کلی آن از ابتدا در محاصره گروهای سلفی و جهادی قرار گرفته و از سیستم امنیتی ضعیفی برخوردار است."

در اواسط ماه فوریه محمد عبدالعزیز وزیر امور خارجه در آخرین جلسه وزیران از جامعه بین المللی خواست تا برای تامین امنیت این کشور که‌‌ بی ثباتی آن می‌تواند وضعیتی خطرناک را در کل منطقه تا ساحل صحرا در افریقا بوجود اورد اقدام کنند. وی گفت "ما امیدواریم که جامعه بین المللی به ما برای آموزش نیروی نظامی و پلیس کمک کند. ما به فن اوری برای کنترل مرزهای خود نیاز داریم."

فرانسه که در خط مقدم مداخله نظامی در سال 2011 به این کشور قرار داشت متعهد به آموزش هزاران نفر از نیروی پلیس و نظامی در لیبی شده است. این در حالیست که گروهای شورشی سلفی وجهادی با تسلیحات و قدرت نطامی شمال مالی را تصرف کردند و بحران جدی که کشور مالی را تقسیم به دو منطقه کرد نتیجه جنگ سال 2011 برعلیه قذافی است. خطری که دیگر کشورهای منطقه را نیز تهدید میکند. در الجزایر حملات به تاسیسات گاز "تاگاتورین" بدون تسلحیات نظامی شورشیانی که در سال 2011 ناتو از انها پشتیبانی می‌کرد غیرممکن بود.

 

 

 

                        راه توده  404     5 اردیبهشت ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت