راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جایزه «کلارا ستیکین» به مناسبت 8 مارچ

عسگر داوودی

 

 

«حزب چپ آلمان» به احترام مبارزات زنان پیشرو و به یاد بنیانگذاری «هشت مارس» به عنوان روز جهانی زن، جایزه «کلاراستکین» زن مبارز آلمانی را که افتخار بنیانگذاری روزبین المللی زن در تاریخ به نام او ثبت شده است، به یک زن مبارز تقدیم خواهد کرد. این جایزه سومین جایزه «حزب چپ آلمان» در دو سال گذشته و امسال، بمناسبت روز جهانی زن است که به زنان مبارز صحنه سیاست و جامعه اهدا می شود.

«کلاراستکین» که عضو «حزب کمونیست آلمان» بود، به خواست اعضاء «حزب کمونیست آمریکا» به همراه دیگر زنان و مردان کمونیست در دومین کنفرانس بین المللی زنان که 27 ماه آگوست سال 1910برگزار شد، بنیانگذاری روز جهانی زن را اعلام کرد.

در سال 1892 «کلاراستکین» در اجلاس برپائی دومین کنگره بین الملل گفت: «بدون دخالت مطالبات زنان در عرصه کار و اجتماع» هر نوع مبارزه برای احقاق حق بی معنی است.او در سال 1892 اولین مجله زنان را با نام «عدالت» منتشر کرد.

با وجود مبارزات پیگیر مخالفان نظام سرمایه داری در 100 سال اخیر، اگر چه بخشی از مطالبات به حق زنان در عرصه کار و اجتماع بر آورده شده است اما با توجه به جان سختی نظام سرمایه داری هنوز هسته اصلی مطالبات زنان که «لغو کار مزدی»، پایان استثمار از نیروی کار، و پایان تصاحب«ارزش اضافی» توسط سرمایه دار و استقرار نظام سوسیالیستی است برآورده نشده است.

سایت «حزب چپ آلمان» می نویسد: اهداء جایزه معنوی توسط «حزب چپ آلمان» و با نام جایزه «کلاراستکین» در وحله اول به معنی مطالبه حقوق زنان در مقطع کنونی برای برابری حقوقی با مردان در تمامی عرصه ها است. «حزب چپ آلمان» بر این عقیده است که اهدائ چنین جایزه ای به معنی جلب توجه تمام احاد جامعه به وضعیت اجتماعی کلیه زنان در سطح بین المللی است. این مطالبات شامل کلیه حقوقی است که زنان در کلیه عرضه های اجتماعی خواستار آن هستند. زنی که جایزه نوبل را دریافت کرده یا زنی که به عنوان پرستار، موزیسین و زنانی که در بخش های کم در آمده شاغل مثل بخش های بهداشتی،کارمند، کارکنان امور اجتماعی،هستند را شامل می شود. در یک کلام کلیه زحمتکشان فکری و یدی را شامل می شود. اهدا این جایزه مبارزه با توطئه ی به فراموشی سپردن 8 مارچ روز بین المللی زن است که توسط محافل سود جو و استثمارگر اعمال می شود.

برای مطالعه بیشتر در باره کلارا ستکین و تاریخ بنیانگذاری 8 مارچ (زن جهانی زن) اینجا مراجعه کنید.

 

 

 

 

                        راه توده  399     14 اسفند ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت