راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

69 مین سال شکستن محاصره لنینگراد

70 مین سال شکست آلمان در استالین گراد

با شکوه ترین مراسم یادبود

پس از فروپاشی اتحاد شوروی

منابع روسی- آزاده اسفندیاری

 
 

امسال، برای نخستین بار پس از فروپاشی اتحاد شوروی، شکوهمندترین مراسم پیروزی مردم شوروی بر ارتش هیتلری و شکست محاصره لنینگراد در روسیه برگزار شد. تلویزیون های روسیه به این مراسم وسیع ترین پوشش خبری و تصویری را دادند و پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز طی سخنانی اعلام کرد که وظیفه تک تک ماست که از قهرمانی مردم خود در برابر فاشیسم و جنگ میهنی تجلیل کرده و به آن افتخار کنیم.

امسال در مراسم سالگرد آزادی لنینگراد، پوسترهای بزرگ استالین نیز به نمایش در آمد و در همین ارتباط نیز پوتین گفت: خوب و بد را با هم باید گفت. رهبری دفاع از میهن در برابر متجاوزین با استالین بود!

 

18سپتامبر 1941 لنینگراد دومین شهر مهم اتحاد شوروی پس از مسکو، توسط فاشیست های آلمانی از طریق زمین و دریا به محاصره کامل در آمد . 18 ژانویه 1943 ارتش سرخ با کمک لشگر های مستقر در لنینگراد توانست برای اولین بار راه ارتباطی با محاصره شدگان برقرار کرده، آذوقه رسانی کند. محاصره این شهر قهرمان روز 27 ژانویه 1944به طور کامل شکسته شد و نیروهای آلمان نازی  از اطراف این شهر تار و مار شدند . در این محاصره 900 روزه،  بیش از یک سوم اهالی این شهر دو و نیم میلیونی  یا از گرسنگی و شدت سرما مردند  و یا بدست  نیروهای فاشیستی به جوخه های اعدام سپرده شدند و  یا در اثر بمباران کشته شدند .

 در این دوران تلخ و جانفرسا، حدود 160هزار بمب بر سر ساکنان و ساختمان های این شهر فرو ریخته شد. طناب های دار در اطراف شهر بر پا گشتند و هزاران نفر از مردم به چوبه های دار آویزان شدند. مقاومت مثال زدنی مردم لنینگراد، درس بزرگی بود برای دفاع از میهن سوسیالیستی و آغاز عملیات ارتش سرخ برای سرکوب نیروهای اشغال گر.

یکی از حوادث شگفت انگیز مقاومت مردم و نظامیان لنینگرداد، اجرای سمفونی توسط نابغه موسیقی کلاسیک کشور شوراها، "دیمیتری شوستاکوویچ" بود . این پیانو نواز برجسته که در بخش نیروی ضد هوایی ارتش مشغول انجام وظیفه بود، ضمن خدمت، مشهورترین سمفونی خود را موسوم به سمفونی هفتم و یا " سمفونی لنینگراد " نوشت و با کمک ارکستر رادیو لنینگراد، در زیر بمباران های وحشیانه هواپیما های نظامی هیتلری، شب های متوالی آن را اجرا کرد .  محاصره لنینگراد یکی از طولانی ترین محاصره های یک شهر در جهان نام دارد .

 

بدنبال عدم موفقیت ارتش قدرتمند فاشیست آلمان در اشغال لنینگراد و فتح مسکو، قوای فاشیستی  برای دستیابی به منابع  انرژی قفقاز و کانون پر اهمیت صنعتی اتحاد شوروی، در ماه ژوئن سال 1942 به شهر استالینگراد حمله کردند. حکومت نازی ها بر این باور بود که با تصرف این منطقه استراتژیک هم به منابع سوخت مورد نیاز ماشین جنگی خود دست خواهد یافت و هم راه ارتباطی قفقاز را با دیگر مناطق اتحاد شوروی سد خواهد کرد .

جنگ خانمان سوز و ویران گر نظامیان فاشیست به رهبری آلمان 200  روز دوام داشت و نزدیک به دو میلیون کشته برجای گذاشت. از نیروهای ائتلاف فاشیستی مرکب از آلمانی، رومانیایی، ایتالیایی و مجاری 800 هزار نفر کشته شدند و بیش از 1.1000.000  نفر ازاهالی شهر قهرمان استالین گراد و نظامیان اتحاد شوروی در این مقاومت جان باختند .

پیروزی در این جنگ برای هر کدام از حریفان می توانست آینده ای سرنوشت ساز را رقم بزند که دلاوری ها و از خود گذشتگی مدافعین میهنی مردم و ارتش سرخ اتحاد شوروی این افتخار را در تاریخ جنگ های دفاع از میهن به نام خود ثبت کردند .

با شکست سهمگین نیروهای ائتلاف هیتلری و تلفات غیر قابل تصور آن ها و پیروزی های نیروهای اتحاد شوروی، شمع شب افروز امید به آینده در دل مبارزان راه آزادی بخش مردم جهان قوت گرفت که یکی از این نشانه ها تقویت جنگ های پارتیزانی در سر زمین های  زیر سلطه فاشیست ها بود .

نبرد خانه به خانه ساکنان و مدافعین این شهر و ارتش سرخ با متجاوزین هیتلری ، یکی از برگ های زرین مبارزات میهنی مردم کشور شوراها می باشد که بر سینه تاریخ ثبت شده است .

هر سال به مناسبت بزرگ داشت مبارزان و مدافعان جان باخته در نبرد های وطن پرستانه هزاران نفراز اهالی شهر سن پترزبورگ (لنین گراد ) و شهر ولگا گراد (استالین گراد ) همراه افرادی که در این نبرد ها شرکت داشتند و در زمان محاصره توسط فاشیست ها جان سالم به در برده بودند در قبرستان مخصوص قربانیان جنگ دوم جهانی در این دو شهر مراسمی بر پا می کنند و به پای مجسمه های " مام میهن " و دیگر بنا های یاد بود جان فشانی مردم در آن زمان ، تاج های گل نثار می کنند .

 

با استفاده از منابع روسی

آزاده اسفندیاری

 

 

 

 

                        راه توده  395     16 بهمن ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت