راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

یکه تازی اسلامی

در تونس و مصر

با بن بست روبرو شده

عسگر داوودی

 
 

«شکری بلعید» دبیر کل «جنبش میهن پرستان دمکرات»، یکی از اصلی ترین گروه های جناح چپ گرای تونس صبح روز چهارشنبه 18 بهمن به هنگام خروج ازمحل مسکونی خود درحومهٔ تونس توسط یک یا چند موتورسوار ناشناس به ضرب سه گلوله ترور شد. «شکری بلعید» که 49 ساله و فارغ التحصیل رشته حقوق و وکیل بود، یکی از مهمترین چهرهٔ های سیاسی اپوزیسیون دولت اسلامگرای تونس محسوب می شد. او به نمایندگی از طرف «جنبش میهن پرستان دموکرات»، عضو حزب «ائتلاف مردمی تونس»  مرکب از 12 حزب چپ و دموکرات تونس نیز بود.

قتل «شکری بلعید» به برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز گسترده ای علیه دولت و به آتش کشیدن دفاتر «حزب اسلامی النهضت» در سراسر کشور منجر شد. صدها تن در برابر بیمارستان ناصر در شهر تونس تجمع کردند. این تجمع به تدریج گسترش یافته و تمامی شهر را فراگرفت.

تظاهرکنندگان به مراکز «جبهه النهضت» در چند شهر تونس حمله کرده و برخی از این دفاتر را به آتش کشیده‌اند. بیش از  دو هزار تن در شهر «سیدی بوزید»علیه «النهضت» تظاهرات کرده‌ و مراکز این حزب را به آتش کشیدند. «سیدی بوزید» شهری است که  «محمد بوعزیزی» با سوزاندن خود، آتش انقلاب تونس را روشن کرد.

دولت تونس با نخست وزیری«حمادی جبالی» که دبیر کل «جبهه النهضت» نیز می باشد دو سال پیش و پس از سقوط «محمد بن علی» دیکتاتور پیشین این کشور به روی کار آمده است، مسئولیت ریاست جمهوری را نیز «منصف مزروقی» رهبر حزب چپ‌گرای «کنگره برای جمهوری» به عهده دارد.

«شکری بلعید» یکی از چهره های برجسته مخالفان و مغضوب دولت بود. او به برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز متهم بود و بارها پیام های تهدید به مرگ دریافت کرده بود.

همسر «بلعید» در رابطه با این ترورگفت: من آشکارا و بدون هیچ تردیدی «جبهه النهضت» و «راشد غنوشی» رهبر و بنیانگزار این گروه  را مسئول این قتل می دانم.

روزنامه «امانیته» ارگان هواداران «حزب کمونیست فرانسه» گزارش مفصلی را به این قتل اختصاص داده است.

«جلال ذولقمی» یکی دیگر از چهره های جنبش چپ تونس به این روزنامه گفته است که «شکری بلعید» ازمدت‌ها پیش هدف تهدید‌های اسلامگرایان بود. به گفته این همرزم مقتول، «شکری»  همیشه مورد هدف‌ جناح ارتجاعی اسلامگرایان در تونس بوده است. «ذولقمی» می‌افزاید او به دست کسانی کشته شد که مخالف آزادی زنان؛ مخالف دموکراسی و مخالف جنبش ترقی خواهی و اصلاحات هستند.

وی می‌افزاید: «جبهه النهضت» بار اتهام این ترور را بردوش می‌کشد؛ آنها باید بدانند که جبهه وسیعی از دموکرات‌ها وهواداران جامعه مدنی در مقابل آنان صفوف خود را مستحکم کرده و راه را برآنان خواهند بست.

«عبدالمجید شکری» برادر «شکری بلعید» نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه عنوان کرد که برادرش بار ها توسط جناح ارتجاعی اسلامگرایان تونس تهدید به مرگ شده بود. برادر شکری گفت: بر این عقیده ام که این قتل توسط اسلامگرایان «جبهه النصرت» به رهبری «راشد غنوشی» انجام شده است.

برادر شکری بلعید گفت: «قتل او پیامی واضح به مردم تونس است. این پیام می گوید یا همه ساکت شوید یا شما را می کشیم»

البته دولت تونس این اتهامات را رد کرده است. «جمال جبالی» نخست وزیر تونس این قتل را اقدامی جنایتکارانه و ترویستی عنوان کرد. «منصف مرزوقی» رئیس جمهوری تونس نیز در استراسبورگ اظهارات مشابهی مطرح کرد. رئیس جمهور تونس پس از این ترور، سفر خود در استراسبورگ را ناتمام گذاشت و به کشورش بازگشت.

روز جمعه مراسم خاکسپاری شکری بلعید، همزمان بود با اعتصاب گستردۀ سراسری در تونس که به دعوت مخالفان و به ویژۀ سندیکای مرکزی قدرتمند این کشور صورت گرفت. مقامات فرودگاه روز جمعه بیستم بهمن گفتند که اين فرودگاه همزمان با اعتصاب سراسري که به درخواست اتحاديه عمومي کارگران تونس در اعتراض به قتل «بلعيد» تعطيل شد. سرويس اطلاعات اين فرودگاه شهر تونس اعلام کرد، همه پروازهاي ورودي و خروجي روز جمعه لغو شده است و این امر شامل پروازهاي داخلي و بين المللي نیز می شود.

حدود 3000 تن از مردم تونس روز جمعه مقابل يک ساختمان عمومي در «جبل جلود» حومه جنوبي پايتخت اين کشور براي شرکت در مراسم خاکسپاري تجمع کردند. معترضان تونسی پس از درگیر شدن با پلیس تونس و پرتاب گاز اشک‌آور به سمت آن‌ها، به سمت یک پاسگاه پلیس حمله‌ور شده و آن‌را غارت کردند.

شبکه تلویزیونی «فرانس بیست و چهار» در رابطه با قتل «شکری بلعید» و اظهارات «جمال جبالی» نخست وزیر تونس در باره تشکیل دولت ائتلافی با «جمال شرقی» سخنگوی «حزب میهن پرستان دمکرات» گفتگوئی انجام داد در این گفتگو سخنگوی این حزب گفت: من چندان به موضعگیری های جمال جبالی اعتماد ندارم. برای حل بحران کنونی تشکیل یک کنگره ملی با هدف مخالفت با خشونت ها و یافتن قاتلان ضروری است. این کنگره باید به وضع قانون اساسی و برگزاری هر چه سریع تر انتخابات اقدام کند. این تنها راه حل ممکن برای حل بحران است. یک دولت جدید کارمحور یکی از خواسته های ما و «شکری بلعید» بود. این دولت باید کوچک و برای حل فوری مشکلات توانمند باشد. «جبهه النهضت» و دولت تونس که تابع این حزب است، ملت تونس را با دسته بندی به دو گروه طرفداران و مخالفان «النهضت» دچار تفرقه کرده است، این حزب در واکنش به تظاهرات در شهرهای مختلف به تظاهرات در پایتخت مبادرت کرد، تا از این طریق خود را فعال نشان بدهد. به نظر من و بسیاری از تونسی ها، «جبهه النهضت» مسئول قتل «شکری بلعید» است. آن ها او را به قتل رساندند و با برگزاری تظاهرات می خواهند خود را مشروع و محق در ادامه حکومت بر کشور نشان بدهند. چرا دولت در جریان برگزاری مراسم تدفین، تظاهرات در بلوار برقیبع را ممنوع اعلام کرده بود و با شلیک گاز از تجمع مخالفان جلوگیری کرد، اما در جریان تظاهرات شنبه، طرفداران «جبهه النهضت» آزادانه در این خیابان تظاهرات کردند!؟ این اقدام، سوء استفاده از ابزارهای حکومتی برای دفاع از«النهضت» تلقی می شود.

 

http://www.youtube.com/watch?v=GSoTJGz2MCs

فیلم سخنرانی شکری بلعید

................................

http://www.youtube.com/watch?v=yDnPvNhchYQ

فیلم دعوت به قتل شکری بلعید و یکی دیگر از فعالین اپوزیسیون تونس توسط یکی از مسئولین اصلی جبهه النهضت (جرجيس بتونس دعوة إلى قتل نجيب الشابي و شكري بالعيد)

.......................................

http://www.youtube.com/watch?v=sDXbIA5N7DM

گزارش ویدیوئی قتل شکری بلعید

...............................................

http://www.youtube.com/watch?v=t7V8xQsM1Po

فیلم تحویل جسد شکری بلعید و حمل به منزل

.................................................

http://www.spiegel.de/video/regierungskrise-in-tunesien-video-1252538.html#ref=vee

گزارش اشپیگل از قتل شکری بلعید و تظاهرات مردم تونس

 

 

 

 

                        راه توده  396     23 بهمن ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت