راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سومین آزمایش اتمی کره شمالی

انگیزه های

آزمایش اتمی

در کره شمالی

روزنامه ساویتسکایا راسیا

تلخیص و ترچمه آزاده اسفندیاری

 

 

در هفته گدشته جمهوری خلق کره سومین آزمایش بمب اتمی خود را با موفقیت انجام داد .

واکنش های بین المللی به چنین آزمایشی بویژه از طرف  ایالات متحده آمریکا بسیار سخت و تهدید آمیز بود .

این تهدید ها تا حد تشدید محاصره اقتصادی و در منگنه قرار دادن بیشتر جمهوری خلق کره توسط آمریکا و متحدان آن و محکوم کردن این آزمایش توسط مدیر کل سازمان ملل متحد پیش رفت .

وزیر امور خارجه روسیه سرگیی لاوروف، درواکنش به این عمل کره شمالی از این کشور خواست تا به معاهدات بین المللی سازمان ملل متحد ، در ارتباط با محدود ساختن سلاح های اتمی پایبند باشد .

در عین حال سرگیی لاوروف در تماسی با وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از این کشور خواست تا قبل از هر تصمیمی راه مذاکره را درمورد آزماشی اتمی کره شمالی در پیش گیرد .

لئونید کلاشنیکف یکی از نمایندگان فراکسیون حرب کمونیست روسیه در مجلس دوما و معاون بخش روابط بین الملل کمیسیون این مجلس در ارتباط با آزمایش اتمی جمهوری خلق کره گفت :

واکنش کشورهای مختلف به سومین آزمایش اتمی کره شمالی ابهام آمیز و متفاوت می باشد . از یک سو بحث بر سر معاهدات جهانی بر سر منع گسترش سلاح های اتمی است و برای روسیه نیز پیوستن یکی از همسایگانش به باشگاه اتمی جهان در هر صورت  نا خوش آیند می باشد . از طرف دیگر در بیست سال گذشته پس از تخریب اتحاد شوروی، در جهان دو قطبی هیج نیرویی و مرجع جهانی که بتواند امنیت دیگر کشورها را تضمین کند وجود ندارد .

تجربه تلخ و خونبار درهم کوبیدن کشورهای یوگسلاوی، عراق، افغانستان، لیبی و سوریه توسط یکه تازان جهانگشای امروزی دلیل روشنی است از عدم امنیت برای دیگر کشور ها .

جمهوری عربی  لیبی زمان معمر قذافی مدتی برای حراست از کشور خود در پی دستیابی به سلاح هسته ای بود و موفقیت هایی هم به دست آورد، اما در نیمه راه، کشورهای غربی ریا کارانه او را متقاعد کردند که  هیچ خطری حکومت و کشور لیبی را تهدید نمی کند. بر همین اساس قذافی همه دست آورد های تکنولوژیکی در زمینه هسته ای را در اختیار آن کشورها گذاشت. در این جا این سوال مطرح می شود که اگر لیبی در این جهان دو قطبی  یک قدرت اتمی بود کشور های غربی می توانستند آن را اشغال کرده و بر سرنوشت مردم و ثروت های آن حاکم شوند؟ آیا سرنوشت غمبار قذافی و کشور تکه پاره شده لیبی برای جهانیان عبرت انگیز نیست؟

استدلال مقامات جمهوری خلق کره در داشتن سلاح اتمی، حفظ استقلال و امنیت کشورشان است. آن ها بارها اعلام کرده اند که در استفاده از نیروی اتمی خود هیج وقت پیش قدم نخواهند شد، بر همین اساس محاصره اقتصادی و محدودیت های جهانی را به حفط امنیت خود ترجیح می دهند .

در شرایط امروزی آیا فقط جمهوری خلق کره مورد توجه قدرت های جهانی است و در محاصره اقتصادی است؟ سالیان دراز است که کوبا، این جزیره آزادی، تحت محاصره اقتصادی  سازمان ملل و قدرت های جهانی است. بارها نمایندگان سازمان ملل در این مرجع جهانی رای به بر داشتن محاصره های اقتصادی این کشور داده اند. در آخرین رای گیری در این مجمع که چندی پیش برای لغو محاصره اقتصادی کوبا صورت گرفت تنها سه کشور آمریکا، اسرائیل و پالائو رای مخالف دادند.

امریکا عملا خواهان خفه کردن جزیره کوبا و کره شمالی است. به همین دلیل است که جمهوری خلق کره برای دفاع از خود راه حل داشتن سلاح هسته ای را انتخاب کرده است .

چندی پیش باراک اوباما ریس جمهور آمریکا طی پیامی به کنگره این کشور خواهان محدود کردن سلاح های هسته ای شد. خیلی روشن است که اوباما روسیه را مورد خطاب قرار داده است . صحبت بر سر محدود کردن سلاح های هسته ای حرف امروز و یا دیروز مقامات آمریکایی نیست، آن ها عملا خواستار خلع سلاح روسیه هستند. این یک واقعیت آشکار است که سلاح های اتمی میراث اتحاد شوروی، بزرگ ترین برگ برنده  روسیه در دفاع از امنیت خود می باشد. چنانچه کشور ما از چنین برگ برنده ای برخوردار نبود، بدون شک  سرنوشتی همانند یوگسلاوی و لیبی ... داشت .

 جای خوشبختی است که مقامات روسیه از نیات آمریکا و متحدان آن  به خوبی آگاه هستند و با دور اندیشی  به دام آنان گرفتار نمی آیند. آمریکایی ها از یک طرف شعار محدود کردن سلاح های استرتژیک می دهند و از طرف دیگر در اطراف کشور ما تحت عنوان مقابله با راکت های ایران و کره شمالی سیستم های سپرهای موشکی ایحاد می کنند .

بر کسی پوشیده نیست که حکومت آمریکا خواهان اعمال حاکمیت خود بر جهان و تسلط بر منابع انرژی دیگر کشور ها است. به زبان دیگر آمریکایی ها هستند که باشگاه اتمی جهان را توسعه  می دهند و نه کره شمالی .

بر مبنای چنین واقعیت هایی است که روسیه به نگرانی های حمهوری خلق کره واقف است و تلاش دارد تا راه مذاکره و گفتگو را با هر دو طرف باز کند .

 

 

 

 

                        راه توده  397     30 بهمن ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت