راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کنگره حزب کمونیست فرانسه

حرکت حزب کمونیست

و چپ فرانسه

پشت مرزهای استقلال

سایت حزب کمونیست آلمان

ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 

 

سایت «حزب کمونیست آلمان» گزارش برگزاری سی ششمین کنگره حزب کمونیست فرانسه را منتشر کرد. این کنگره از تاریخ 7 ـ 10 فوریه در منطقه «اوبرویلیر» حومه پاریس برگزار شد. حدود 800 نماینده از بخش های مختلف حزبی در این کنگره شرکت داشتند. در روز پایانی کنگره «پییر لوران» با 624 رای مثبت و 92 رای سفید از 716 شرکت کننده در رای گیری، برای دومین بار به مقام دبیرکلی حزب انتخاب شد.

از جمله موارد بحث های متعدد در کنگره موضوع ایدئو لوژیک با عنوان برنامه های آینده حزبی، سوسیالیسم و وضعیت مبارزه سوسیالیستی در فرانسه بود. بحث در رابطه با آنچه که در اسناد حزبی به عنوان «سوسیالیسم» از آن نام برده شده و اینکه آیا قابل تفسیر به عنوان هدف اصلی کمونیست ها هست یا خیر؟ و همچنین بحث ها و گفتگو هائی در رابطه با تمایل و یا عدم تمایل به همکاری در «جبهه چپ» ابراز شد.

«جبهه چپ» در فرانسه اتحاد عملی است که توسط حزب کمونیست و «حزب چپ فرانسه» تشکیل شده است. این اتحاد عمل در سال 2012 با کسب 11.1 درصد آراء در دور اول انتخابات ریاست جمهوری، برای شکست دادن سارکوزی انجام شد. فراخوان به رای بدون پیش شرط در پیروزی «فرانسوا اولاند» از حزب سوسیالیست فرانسه نقش مهمی ایفا نمود. این جبهه اما میل نداشت در کابینه دولت شرکت کند.

حضور فعالین «جبهه چپ» در کنگره از جمله مهمترین برنامه های کنگره محسوب می شد. این برنامه با هدف سوال از کنگره در رابطه با امکان ادامه همکاری «حزب کمونیست فرانسه» با این حزب انجام شد که در این رابطه بحث های طولانی و مفصلی در کنگره انجام شد. یکی از مسئولین با صراحت اعلام کرد که حزب نیازمند همکاری با سایر گروه های چپ است، فقط همکاری و اتحاد عمل مشترک نیروهای چپ قادر است تغییرات اساسی در صحنه سیاسی فرانسه ایجاد کند. این اتحاد عمل مورد حمایت توده های میلیونی است. شرکت «حزب کمونیست فرانسه» در «جبهه چپ» با موفقیت های قابل توجهی مواجه بوده است. از زمان برگزاری کنگره قبلی که چهار سال پیش برگزار شد، 20 هزار عضو جدید وارد حزب شده است. تعداد نمایندگان حزب در مجلس و همچنین تعداد نمایندگان انتخابی از حزب در مراکز کار نیز افزوده شده است که نشانه توجه عموم به برنامه ها و اهداف سیاسی حزب کمونیست است.

«پییر لوران»  در سخنرانی خود گفت: مقاومت در برابر سیاست های « تروئیکا» و اتحادیه اروپا باید افزایش یابد. کمونیست های اروپا در برابر خواسته های مردم اروپا موظف به پاسخگوئی و اعمال سیاست های مردمی هستند. بحران مالی موجود در محدوده اروپا برای مردم بسیار گران تمام می شود و زندگی آنها را تحت الشعاع قرارداده است. دولت «فرانسوا اولاند» باید به وعده های داده شده انتخاباتی خود عمل کند. باید سیاست های لازم برای مقاومت مردم در برابر چپاول بانک ها و کنسرن های به مردم ارائه شود تا زمینه اعتراضات به حق جمعی فراهم شود. مردم اروپا باید به طور متحد اهداف و خواسته های سیاسی ـ اجتماعی را پیگیری کنند.

خانم «ماتیه موولا» مسئول چپ های اروپا که همچنین مسئول کمیسیون کار «حزب کمونیست اسپانیا» نیز می باشد، در فضائی آکنده از احساسات و تشویق ها سلام های صمیمانه رفقای خود را به کنگره ابلاغ کرد. او یکی از 100 نماینده شرکت کننده در کنگره از طرف احزاب کمونیست بود.علاوه بر احزاب چپ و کمونیست از اروپا نمایندگان احزاب کمونیست از افریقا، آسیا، آمریکای لاتین در کنگره همبستگی خود را با «حزب کمونیست فرانسه» اعلام کردند. سخنرانی «والتر پومار» نماینده «حزب کمونیست برزیل» در رابطه با قتل سه زن عضو «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) و ضرورت پیدایش راه حلی برای وضعیت سخت زندگی خلق کرد در ترکیه تاکید کرد. رفیقی از کشور مالی اطلاعاتی را در رابطه با اعزام نیروهای نظامی فرانسه و دیگر نیروهای نظامی ناتو به این کشور ارائه کرد.

مسئول سازمان جوانان کمونیست فرانسه در سخنرانی خود تاکید کرد که  همکاری گروههای چپ در فرانسه زمینه ارتقاء حضور جوانان را در احزاب چپ و صحنه سیاسی کشور افزایش داده است. در درون حزب کمونیست نیز باز هم بیشتر، توجه به حضور و بالا بردن تجارب سیاسی جوانان در کلیه عرصه ها درون حزبی ضروری است.

کمیسیون رهبری مرکب از 166 تن انتخاب شد. این تعداد 50 درصد کمتر از تعداد رهبری قبلی است. علت کاهش تعداد اعضائ رهبری توافقی بود که نمایندگان و مسئولین فدراسیون ها بر کیفیت و سرعت عمل در ارائه پیشنهادها و پرداختن به مسائل جامعه بر آن تاکید داشتند و با تصویب قطعنامه،  کنگره به کار خود پایان داد.

 

 

 

 

                        راه توده  397     30 بهمن ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت