راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

یک نظرسنجی غیر حزبی

درباره کیانوری و حزب توده ایران

 

 

هفته گذشته سایت فرارو عکسهای کمتر دیده شده‌ای از زنده یاد نورالدین کیانوری  دبیراول سابق حزب توده ایران در زندان اوین در دهه 60 را منتشر کرد. اهمیت مسئله انتشار این عکس ها، کمتر در خود عکس‌‌ها بلکه بیشتر در اظهارنظرها و نوعی نظر سنجی بود که در پائین این عکسها مردم نوشتند.

این نظرات توانست تا حدودی موقعیت زنده یاد کیانوری و اصولا حزب توده ایران را در میان مردم و حتی خوانندگان اینگونه رسانه‌‌های نزدیک به حکومت نشان دهد؛ و از این نظر ارزش بررسی دارد.

سایت فرارو اصولا یک سایت نزدیک به اصولگرایان است ولی در اظهارنظرها چنان که ما بررسی کردیم تا مطلبی متضمن توهین به رهبری نباشد آن را حذف نمی‌کند و در این زمینه دست به سانسور نمی‌زند.

چنانکه نوع اظهار نظرهای کنار مقالات این سایت نشان می‌دهد اکثریت مراجعه کنندگان به آن مانند دیگر سایت‌‌های اصولگرا و غیراصولگرا هوادار جنبش سبز هستند و بدلیل کمتر معروف بودن فرارو بخشی از هواداران فعال جنبش سبز علی الاصول باید مراجعه کنندگان به آن باشند.

رقم شرکت در اظهارنظر، در پربیننده ترین مطلب این سایت حدود 2000 تن و در عکس‌‌های زنده یاد کیانوری حدود 700 تن است. یعنی قریب به یک سوم مراجعه کنندگان به این سایت عکس‌‌های کیانوری را دیده اند.

طیف اظهار نظرها از تایید کامل نظیر آنکه "چه انسان فرهیخته‌ای بود" شروع می‌شود که به آن تا به امروز 454 رای مثبت و 212 رای منفی داده شده، یعنی دو سوم اظهار نظرکنندگان آن را تایید و یک سوم مخالف بوده اند. در سوی دیگر "کمونیست کثیف" دیده می‌شود که 133 رای منفی و 58 رای مثبت دارد که تقریبا همان میزان این بار بسود منفی است.

نمی توان تصور کرد که همه دو سوم آرا یا 454 تنی که گزینه انسان فرهیخته را تایید کرده اند توده‌ای بوده اند، در اینصورت باید فکر کرد که اکثریت مراجعه کنندگان به این سایت توده‌ای هستند که با وزن و نوع اظهارنظرهایی که راجع به دیگر مطالب وجود دارد نمی‌خواند. بنابراین باید این را همچون یک نمونه و مقیاسی در داخل فعالان جنبش سبز در نظر گرفت. گزینه "کمونیست کثیف" هم که یا متعلق به سلطنت طلبان و یا راست‌‌های مذهبی افراطی است اهمیتش در 133 رای مخالف نیست بلکه در‌‌ بی توجهی به آن است. یعنی در واقع این ادبیات دیگر زمینه خود را در ایران و در میان فعالان سیاسی از دست داده است.

بیشترین آرا با 508 رای موافق و 77 مخالف مربوط به اظهار نظر زیر است:

"با اين بنده خدا و همسرش مريم فيروز چه‌‌ها كه نكردن... در ضمن ادعاي كودتا و بر اندازي نظام توسط تيم ايشون هيچ وقت اثبات نشد."

این هم نشان می‌دهد که درصد بزرگی از خوانندگان این سایت از سرنوشت کیانوری و همسرش اطلاع داشته و دارند و تبلیغات حک ومتی درباره آنان را باور ندارند.

اظهارنظرهای دیگری هم وجود دارد مانند :

"خود کرده را تدبیر نیست" با 33 نظر مثبت و 9 منفی که درواقع وزن طرفداران سلطنت و چپ روها در میان خوانندگان این سایت را نشان می‌دهد، چون این اظهارنظر متعلق به یکی از این دو جریان و عمدتا جریان دوم است.

مطالب و اظهارنظرهای دیگری هم وجود دارد که در همین چارچوب‌‌های بالا و با همین وزن است که نیازی به بررسی آن نیست.

این گرایش مثبتی که نسبت به نورالدین کیانوری و حزب توده ایران وجود دارد می‌تواند حاصل چندین عامل باشد:

- تصویر وی در زندان خود یک عامل ایجاد سمپاتی است. ضمن اینکه نوع اتهامات کودتا و براندازی و غیره که به وی و رهبری حزب توده ایران وارد شده است یاداور وضعیت موسوی و کروبی و زندانیان جنبش سبز است. می‌توان معتقد بود که تبلیغات حکومتی علیه رهبری حزب بر این بستر در حال حاضر اثر معکوس روی افکار عمومی بر جای می‌گذارد.

- انتشار وسیع نامه کیانوری به آیت الله خامنه‌ای در شرح شکنجه‌‌های وارد بر وی که برای نخستین بار در راه توده منتشر شد و اخرین بار در سایت‌‌ بی بی سی نیز درج گردید.

- خاطره میرحسین موسوی درباره نظر ایت الله خمینی نسبت به اتهام کودتا به حزب توده ایران و نفی آن.

- بالاخره پایداری توده‌ای‌‌ها بر سر مواضع خود، شرکت و پشتیبانی قاطع آنان از جنبش سبز و فعالیت فداکارانه انها در میان مردم.

انچه در اظهارنظرهای سایت فرارو امده را قطعا نمی‌توان به کل جامعه ایران در مقیاس میلیونی تعمیم داد ولی می‌توان آن را نمودی از گرایش مجموعه هواداران و فعالان جنبش سبز دانست. گرایشی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و‌ای کاش خارج نشینان و بویژه توده ایها از هر طیف کمی به این نکات دقیق تر می‌اندیشیدند.

درعکس کیانوری که از روبرو گرفته شده، وی با دست چپ دست راست خود که براثر شکنجه دستبند قپانی نیمه فلج شده بود را گرفته است.

 

صفحه فرارو از اینجا قابل دیدن است.

 

 

 

                        راه توده  391     18 دی ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت