راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در سوریه

"جبهه نصرت"

می خواهد جانشین اسد شود!

اشپیگل چاپ آلمان- ترجمه عسگر داوودی

 
 

گروه اسلامی « جبهه نصرت» که افراطی ترین گروه شورشی سوریه است، هر کسی را به سادگی به عضویت نمی پذیرد. اعضاء گروه نباید سیگار بکشند، نباید مشروب بنوشند و نباید لباس جین بپوشند. هدف این گروه برقراری یک حکومت الهی به سبک صدر اسلام (در قرن هفتم میلادی) در سوریه است.

 «انستیو کیلیام» که توسط تعدادی از مسلمانان ساکن انگلیس بنیاد گذاشته شده و در باره تروریست های اسلامی مدعی جهاد تحقیق می کند، در تحقیقات خود در رابطه با این گروه گزارش داده است که این گروه حدود 5 تا 7 هزار عضو دارد و تاکنون بیش از 600 مورد ترور، انفجار و قتل در پرونده خود دارد. از جمله این موارد انفجار دمشق در ماه ژوئیه 2012 می باشد که حدود 16 کشته و 25 زخمی بر جای گذاشت. این گروه بویژه در شمال سوریه نفوذ بیشتری دارد.

«جبهه نصرت» تنها از تعدادی شورشی خشن سوری تشکیل نشده، بلکه اعضاء اصلی آن متشکل از جهادگران القاعده در عراق هستند که اکنون در سوریه تشکل داده شده اند. آنها همه نوع عملیات تروریستی را نه فقط در عراق بلکه قبل از آن در افغانستان تجربه کرده اند.

«آرون لووند» که یک روزنامه نگار سوئدی است در گفتگو با هفته نامه اشپیگل در رابطه با «جبهه نصرت» می گوید:

آنها معروف ترین گروه جهادی بین المللی هستند که با القاعده در افغانستان ارتباط تنگاتنگ دارند. آنها متشکل از طرفداران القاعده در چچن، اروپا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هستند. فیلم  منتشر شده توسط این گروه به وضوح ارتباط آنها با القاعده را نشان می دهد.

گزارش «انستیو کیلیام» نشان می دهد که «جبهه نصرت» توانسته است خود را به سطح رهبری القاعده عراق ارتقاء دهد و خود را ادامه دهنده راه رهبر سابق القاعده عراق «ابو مُصعَب الزرقاوی» می داند. «الزرقاوی» در سال 2003 پس از ورود نیروهای نظامی آمریکا به عراق گروه القاعده عراق را تشکیل داد و در سال 2006 در درگیریهای عراق کشته شد. القاعده بنیانگذاری شده توسط او از طریق ترور، انفجار و گردن زدن مخالفان ایده های خود را پیش می برد. همان روشی که « جبهه نصرت» نیز در سوریه به کار می برد.

«نادا باکووس» تحلیلگر سابق سیا نیز در گفتگو با اشپیگل می گوید: رهبری این گروه چهره خود را با نقاب سیاه می پوشاند. بررسی نشان می دهد که او احتمالا همان «ابومحمد الجولانی» تروریست مشهور سوری است که قبلا از اعضاء « اخوان المسلمین سوریه» بوده و دارای پیشینه فعالیت با القاعده عراق می باشد. البته این نام حقیقی او نیست. انتخاب نام «الجولانی» به معنی تلویحی اهل منطقه جولان (بلندی‌های جولان یا  گولان متعلق به سوریه ـ فلات و منطقه‌ای کوهستانی در جنوبی‌ترین بخش کوهستانی لبنان است که هم‌ اینک در کنترل نیروهای اسرائیلی می باشد).

«انستیو کیلیام» معتقد است که بنیانگذاری اصلی «جبهه نصرت» که عراقی هستند در سال 1999 در افغانستان گروه «جنگجویان سوری» را تشکیل دادند. این گروه از طریق نظارت بر امر قاچاق که در ده سال گذشته بین عراق و سوریه ایجاد شده است، هزینه های خود را تامین می کند. پول حاصل از طریق قاچاق بین «جبهه نصرت» و «القاعده عراق» تقسیم می شود. از همین کانال نیز آنها به طور دائم نیروهای خود را مابین سوریه و عراق جابجا می کنند.

«نادا باکووس» تحلیلگر سابق سیا در گفتگو با اشپیگل می گوید: تفاوت چندانی بین «جبهه نصرت» و «القاعده عراق» مشاهده نمی شود. وزارت خارجه آمریکا معتقد است که گروه «جبهه نصرت» در اصل همان «القاعده عراق» است، اما آنها برای گمراه کردن مردم سوریه نام مستعار برای خود برگزیده اند. تعدادی از اعضاء سوری «جبهه نصرت» معتقدند که حتی بر علیه شورشیان دیگر در سوریه می شود اعلام «جهاد» کرد، زیرا تعدادی از آنها «به خدا باور ندارند». با توجه به اینکه این گروه قدرت پرداخت مالی کافی به اعضاء خود در سوریه را دارد، در آینده ای نه چندان دور می تواند صحنه سیاسی سوریه با حضور گسترده این محافظه کاران افراطی مسلمان رهبری شود.

تحلیلگر سابق سیا می گوید: «جبهه نصرت» به خوبی می داند با توجه به اعمال خشونتی که از طریق ترور، انفجار و گردن زدن در عراق اعمال کرده، گرایش به خود را در بین مردم عراق از دست داده اند، به همین دلیل اکنون اهداف اصلی و ماهیت خود را پنهان می کند و می کوشد تا خود را جدا از القاعده عراق جلوه دهد.

هنوز مشخص نیست که این گروه فقط می خواهد در صحنه سیاسی سوریه فعال باشد یا اینکه دارای اهداف انفجاری در اروپا و امریکا نیز هست. این گروه ممکن است در آینده منطقه خاورمیانه را نا آرام کند و حتی در سطح بین المللی برنامه « جهاد» خود را اعمال کند. آینده نشان خواهد داد که آیا این گروه توان چنین اعمالی را پیدا خواهد کرد یا خیر.

برای مشاهده فیلم: نقش القاعده در بحران سوریه لینک زیر را باز کنید:

http://persian.euronews.com/2012/12/19/al-qaeda-s-rise-in-syria/

 

 

                        راه توده  393     2 بهمن ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت