راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه نمیتواند
بازگشت
نئونازی ها
به قدرت تحمل کند!
ریانوستی- ترجمه رضا نافعی

 

رئیس جمهور روسیه درهمایش بزرگ سفرای روسیه در کشورهای جهان و همچنین روسای جمهور و دولت جمهوری های مشترک المنافع که در مسکو برپا شده بود، استراتژی جهانی نوین روسیه را تشریح کرد. او در سخنرانی خود از حوادث سوریه، لیبی، اوکرائین و عراق یاد کرد و با صراحت گفت که روسیه نمی تواند حاکمیت "نئونازی ها" را بپذیرد. او گفت که روسیه ازتمام روس زبان ها در هر کجای جهان که هستند دفاع می کند، از جمله در شرق اوکرائین. او گفت که ناتو می خواست در بند سواستوپل در کریمه لنگر بیاندازد و روسیه نمی توانست چنین اجازه ای را بدهد.

آنچه را می خوانید بخش هائی از سخنرانی پوتین در این همایش به نقل از خبرگزاری "ریانوستی"  است.

 

برای آن که آنچه در اوکرائین، عراق، سوریه و لیبی رخ داد نتوانند تکرار شوند باید در اروپا یک شبکه دفاعی ایجاد شود. این نظر را ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  روز سه شنبه در اجلاس مشورتی سفیران روسیه که هر دوسال یکبار در مسکو برپا می شود اعلام کرد. پوتین که در آخرین دیدار سخن از اهمیت " قدرت ملایم" گفته بود، در دیدار سه شنبه خود دیگر از آن سخنی بمیان نیاورد.

پوتین گفت: "در سراسر جهان چالش های بالقوه رو به رشد است، مناقشات کهنه  را بگونه ای جدی تند می کنند و از نو دامن می زنند. حقوق بین الملل پایمال می شود، برخی از اوقات حتی قوانین اولیه و عرف سیاسی نیز رعایت نمی شود. آنچه بر قله موفقیت دست یافته زیاده روی های بی مرز است. یک نشانه آن رویدادهای اوکرائین است، که حاصل سیاست ایجاد وحشت است.

روسیه نه می توانست ساکنان کریمه را تسلیم زورگوئی های ناسیونالیست ها و افراطگرایان سازد و  نه می توانست تن به محدود ساختن امکان ورود خود به دریای سیاه بدهد تا نیروهای ناتو به سواستوپول بیآیند. تمام آنچه که روسیه  از زمان پطرکبیر برای آن نبرد کرده، عملا از بین می رفت.

پوتین از سیاست تهدید و اخاذی آمریکا انتقاد کرد و گفت:

"امریکائی ها خطاب به فرانسوی ها می گویند که  اگر فرانسوی ها کشتی "میسترال" به روسیه نفروشند، اندک اندک از تحریم علیه بانک های فرانسه خواهند کاست".

روسیه نمی خواهد مناسبات خود را با آمریکا محدود سازد و حاضر به گفتگوی سازنده بر اساس تساوی حقوق است. ما از غرب می خواهیم که   بلندپروازیها را رها کند و از تلاش برای ایجاد "سربازخانه جهانی " چشم بپوشد.

یکی از وظائف مهم دیپلماسی روسیه حفظ حقوق بین المللی و گسترش همکاری برابر حقوق است که  نمونه آن  اتحادیه اقتصادی "اورو- آسیا" ست.  

پوتین گقت: "برای مقابله با هر نوع سرنگون سازی خلاف قانون، دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل و نیز اخاذی و تهدید در روابط میان کشورها و همچنین برای ممانعت از هرنوع حمایت از نیروهای افراطگرا و نئونازی باید سرسختانه تلاش کرد . این امر بویژه برای منطقه ای که کشورهای پس از شوروی را در بر می گیرد حائزاهمیت است." زیرا دولتی که هنوز در عرصه سیاسی و اقتصادی استحکام نیافته و فاقد یک نظام سیاسی پابرجاست، باید  اصول قانون اساسی را محتاطانه بکار بندد.

حتی در کشورهای اروپای غربی و شرقی، که در نظر اول دارای مناسباتی کاملا عادی جلوه می کنند، بحدکافی اختلاف های قومی و اجتماعی پوشیده وجود دارد، که هر لحظه می توانند تشدید گردند".

 بگفته پوتین این اختلاف ها می توانند زمینه رشد چالش ها و افراطگرائی های فزاینده را فراهم آورند و مورد استفاده بازیگرانی از خارج قرار گیرند. با این هدف که توازن اوضاع  اجتماعی و سیاسی را برهم زنند و  بگونه ای غیرقانونی و غیردموکراتیک "قدرت" را تحمیل کنند".  (برگرفته شده از وبلاگ مترجم)

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  462     12 تیر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت