راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فرمانده کل سپاه

به نقش آینده

سپاه اعتراف کرد

 

انتشار سخنان سردار محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران در جمع شماری از مقامات نظامی و کشوری در هفته گذشته بازتاب هایی فراوان یافت. سردار جعفری در سخنان خود به صراحت اعتراف کرد که در جریان انتخابات 1388 بقول وی شیب انتخابات به سود میرحسین موسوی بوده و با کشیده شدن کار به مرحله دوم پیروزی وی در انتخابات قطعی بوده است. واقعیتی که به گفته وی موجب مداخله سپاه برای جلوگیری از پیروزی میرحسین موسوی شد.

سردار جعفری در این سخنان از پیروزی موسوی بعنوان "خط قرمز" سپاه نام می برد و از تدابیر و تدارکاتی که سپاه برای جلوگیری از این پیروزی بدان دست زد از جمله حمله به ستاد میرحسین موسوی در روز انتخابات و دستگیری اعضای آن، قطع تلفن و ابزارهای ارتباطی وی، تدوین برنامه سرکوب متعرضان، حمله به تظاهرات مسالمت آمیز روز شنبه برای جلوگیری از تکرار تظاهرات مشابه آن و ... سخن می گوید. در واقع همه آنچه تا به امروز رهبران جنبش سبز بر آن پای می فشردند و حاکمیت آن را تکذیب و انکار می کرد یکجا در سخنان سردار جعفری پذیرفته می شود.

با اینحال اهمیت سخنان سردار جعفری در این نکات نیست یا تنها در این نکات نیست. همه اینها را مردم ایران بدون آنکه سردار جعفری و حاکمیت بدان اعتراف کنند می دانستند و سخنان جعفری چیزی به دانسته ها و یقین مردم ایران به انجام کودتا در جریان انتخابات 88 نیفزوده است. جز آنکه اعترافات جعفری می تواند موضع "ساکتین فتنه" و آن بخش از کارگزاران حکومتی را که بر کودتا تاکید داشتند تقویت کند.

در سخنان سردار جعفری ولی دو نکته مهم و چشمگیر وجود دارد. نخست آنکه می خواهد آیت الله خامنه ای و نظام و روحانیان و همه مقامات حکومتی را وامدار سپاه و نیروهای نظامی معرفی کند که در غیراینصورت اکنون در دام رای مردم و انتخاب موسوی و بازگشت دوم خرداد و بقول آقای خامنه ای "حاکمیت دوگانه" گرفتار شده بودند. نکته دوم آن که رسما سپاه را معیار تشخیص حق و باطل و منافع نظام در شرایط بحران و خطرات احتمالی معرفی کند. همین نکته است که به سخنان سردار جعفری اهمیت می دهد چرا که جمهوری اسلامی همین امروز در بحران قرار گرفته است و هم در آینده دور یا نزدیک با بحران بزرگ رهبری باید دست و پنجه نرم کند. در اینجاست که سردار جعفری می خواهد به عنوان وظیفه سپاه در تعیین "خط قرمزها" و به اصطلاح "دفاع از انقلاب" سپاه را بعنوان داور درگیری های آینده بر سر رهبری در جمهوری اسلامی معرفی کند.

سخنان سردار جعفری بیش از آنکه روشنگر حوادث گذشته باشد، رفتن به پیشواز حوادث آینده است؛ حوادثی که با انتخابات آینده مجلس خبرگان رهبری، با درگذشت یا ناتوانی از ادامه کار رهبر کنونی، با سیاست های دولت حسن روحانی، با نقش میرحسین موسوی و مهدی کروبی در ارتباط است.

سردار جعفری چند بار در سخنان خود از "آقا" نام می برد. "آقا" در این سخنان نقشی چندگانه دارد. هم مشروعیت بخش فرماندهان سپاه است. هم مسئولیت همه تخلفات و قانون شکنی ها و تقابل با مردم برعهده او گذاشته می شود. هم وسیله ای است برای آنکه سپاه خود را تابع ولایت فقیه و روحانیت معرفی کند. بدینسان فرمانده سپاه ضمن اینکه خود را نجات دهنده حکومت و روحانیت معرفی می کند، همه آبروریزی و افتضاح ناشی از مقابله سپاه با رای مردم را به حساب "آقا" می نویسد. در واقع تکیه بر نقش "آقا" بیش از آنکه نشانه تبعیت و وفاداری به وی یا روحانیت باشد، وسیله ای برای سلب مسئولیت بیشتر از سپاه و سوق دادن بیشتر خشم و نفرت مردم بسوی وی و روحانیان است.

نگاه سردار جعفری به کشور مانند یک دهکده است که "آقا" کدخدای آن است. و بقول ضرب المثل "کدخدا را ببین و ده را بچاپ" ایشان هم تصور کرده که با آقا آقا کردن می تواند کشور را متعلق به خود و فرماندهان سپاه دانسته و  تصورات خود را بر کشور حاکم کند.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  458     15 خرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت