راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"اتحاد ارو- آسیا"

خواب امریکا

و اروپا را

آشفته تر کرده!

بااستفاده ازمنابع روسیه

تدوین آزاده اسفندیاری

 

روز 29 ماه مه سرانجام ، موافقت نامه اقتصادی "اتحاد ارو- آسیا" که شامل تجارت آزاد میان کشورهای روسیه، قزاقستان و بلاروس است، در شهر آستانه پایتخت قزاقستان به امضا رسید. سند این قرار داد مهم اتحاد اقتصادی را روسای جمهور هر سه کشور، یعنی ولادیمیر پوتین، نورسلطان نظر بایف و الکساندر لوکاشنکو امضا کردند.

در ارتباط با امضای این قرار داد تاریخی رئیس جمهور بلاروس الکساندر لوکاشنکو گفت، ما برای امضای این قرار داد راه های بسیار سخت و دشواری را پشت سر گذاشتیم. اتحادیه ارو- آسیا اتحادیه ای است که کشور های منطقه را به هم متصل خواهد کرد. هدف ما پی گیری مهم ترین آرزوهای  خلق های این مناطق بوده است که صلح و دوستی پایدار در راس آن ها قرار دارد.

یک روز پس از امضای قرارداد یاد شده، نخست وزیران کشورهای "مستقل مشترک المنافع" ، روسیه، بلاروس، کازاخستان، تاجیکستان، ارمنستان، قرقیزستان و ترکمنستان برای تحکیم روابط تجاری، اقتصادی و امنیتی با یکدیگر در شهر مینسک دیدار کردند.

پس از تجزیه اتحاد شوروی، به ابتکار کشورهای روسیه، اوکرائین و بلاروس اتحادیه ای به نام "کشور های مستقل مشترک المنافع" در زمینه های داد و ستد تجاری و همکاری امنیتی  تشکیل شد. در ادامه حیات این اتحادیه، برخی از جمهوری های 15 گانه اتحاد شوروی سابق  در دوره های مختلف گاه به این جمع پیوستند، گاه از این جمع گسستند. بر خلاف عمل کرد نه چندان کارآمد این اتحادیه  در سال 2010  سه کشور روسیه، قزاقستان و بلاروس توانستند با امضای قرارداد گمرکی مرزها را برای واردات و صادرات کالاهای خود باز کنند.

در ادامه همکاری های گمرکی و پیرو آن همکاری های اقتصادی، این سه کشور گام تاریخی مهمی برداشتنه و توانستند قرارداد مشترک سیاست های کلان اقتصادی را بین خود امضا کنند. خواه ناخواه اتحاد اقتصادی این سه کشور آن ها را تبدیل به قطب با اهمیتی در منطقه ارو- آسیا خواهد کرد و جاذبه این قطب اقتصادی، کشورهای همسایه و دیگر کشورهای منطقه را به پیوستن به آن ترغیب خواهد کرد. کشورهایی که اخیرا برای پیوستن به اتحاد گمرکی با روسیه و قزاقستان و بلاروس اعلام آمادگی کرده اند عبارتند از  تاجیکستان، ارمنستان، قرقیزستان واحتمالا ازبکستان.

وضعیت قرقیزستان در این میان ویژگی و اهمیت خاصی دارد. با پایان گرفتن قرار داد استقرار نظامیان آمریکایی در این کشور رئیس جمهور قرقیزستان اعلام کرد که بزودی تقاضای دولت خود را برای پیوستن به قرار داد گمرکی ارائه خواهد کرد.

در محافل سیاسی آذربایجان نیز شنیده شده است که تمایل همکاری با این اتحادیه در این جمهوری نیز  وجود دارد. برهمین اساس چند روز پیش معاون رییس جمهور آمریکا "میدان کیف " را به آن ها یاد آوری کرد.

با آنکه موقعیت چین در اتحادیه هنوز بدقت روشن نیست، اما قرارداد 400 میلیارد دلاری فروش و انتقال گاز از روسیه به چین که در جریان سفر اخیر پوتین به چین بر سر آن توافق نهائی صورت گرفت، نشان از حرکت چین در اتحادیه ارو- آسیا و حتی پیوستن مستقیم آن به این اتحادیه دارد.

بر اساس قرار داد ۳۰ ساله، ای که در شانگهای امضاء شد، روسیه از سیبری گاز به چین منتقل می کند. چین، که اکنون دومین اقتصاد بزرگ جهان است، با خرید گاز از روسیه می کوشد اتکای این کشور به ذغال سنگ را کم کند.

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  458     15 خرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت