راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"داعش"

عاقد شرعی

ایران وامریکا

خواهد شد؟

روزنامه اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

گروه داعش در عرض سه روز دومین شهر بزرگ عراق "موصل" در استان "نینوا" و "تکریت" و مناطقی در استان های صلاح الدین و دیاله را تصرف کرد و حالا عزم بغداد را دارد.

دولت عراق یک برنامه امنیتی برای بغداد را اعلام کرده و برای حمله متقابل در شمال و مرکز کشور آماده میشود. همچنین به دعوت آیت الله علی سیستانی با لاترین مرجع تقلید شیعیان  در عراق هزاران نفر از مردم عراق داوطلب شده اند تا اسلحه بدست گرفته و با داعش بجنگند.

 

رویا روئی شیعه و سنی در منطقه

 

دو شاخه اصلی اسلام، یکی سنی با 85 در صد جمعیت  و دیگری شیعه با 15 در صد جمعیت اسلام، در اثر اختلافات قومی و مذهبی هرگز کاملا در صلح نبوده اند. در قرن بیستم تضاد آنها بویژه پس از پیروزی انقلاب در ایران در 1979 به اوج رسید. صف بندی پادشاهان "اهل سنت " در خلیج فارس و حامیان غربی و  ارتجاع  داخلی در ایران در دگرگونی و ایست انقلاب ایران لحظه ای غفلت نکردند و به  هرگونه  توطئه و شکردی، از جمله "جنگ ایران وعراق "دست زدند تا انقلاب ایران را تضعیف و دستاوردهای آن را نابود کنند. این تضاد ها بعد از سقوط صدام حسین در سال 2003  تشدید شد. ایالات متحده امریکا و غرب بطور گسترده به منابع انرژی در منطقه خاور میانه نیاز مند می باشند. بخصوص که ایران وعراق از ذخایر سرشار نفت برخوردارند. با در نظر داشتن این واقعیت "موسسه تحقیقات انرژی فسیلی" منابع نفتی در چند دهه آینده در زیر زمین کشورهای شیعه ذخیره شده  است. "شتاب جنگ "شیعه و سنی" از سوریه آغاز شد و به عراق صادر شد. گروه های اسلام گرای سنی و تند رو توسط عربستان سعودی و قطر و کویت برای سقوط رژیم بشار اسد حمایت مالی و نظامی شدند تا رژیمی را که غالبا از مسلمانان علوی شاخه ای از مذهب شیعه می باشند و از متحدین ایران هستند را  سرنگون کنند.

عربستان سعودی نیز چندی پیش در اثر سیاست های ضد اجتماعی شاهد شورش شیعیان این کشور در مناطق نفت خیز بود و حتی نگران از تشدید این شورش ها در سرکوب شورشیان شیعه در بحرین دخالت نظامی کرد. در نهایت در عراق نیز بطور مداوم عربستان سعودی به حمایت خشن ترین گروه های سنی افراطی می شتابد و برای هرج ومرج در عراق لحظه ای غافل نیست. البته نخست وزیر عراق نوری مالکی که تاکنون سنی ها را به حاشیه رانده است این موقعیت را تشدید و تقویت کرد.

 

آیا محور واشنگتن ــ تهران در حال ظهور است ؟

 

حملات نظامی ایالات متحده و بریتانیا به عراق در سال 2003 به تهران امکان داد تا روابط خود با بغداد را بر قرار و نفوذ خود را در این کشور که اکثریت آن شیعه می باشند گسترش بدهد. اگر چه در طول سالهای  گذشته روابط میان ایران و ایالات متحده تیره بوده اما در چند ماه اخیر همزمان با پیروزی  حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری تماس ها با امریکا جدی تر شده است و پیشرفت های چشمگیری نیز در حل اختلاف بر سر برنامه هسته ای ایران دیده می شود. این رابطه، نگرانی عربستان سعودی و اسرائیل را به همراه دارد.  در رابطه با رویدادهای عراق ما شاهد روابط حسنه با ایران می باشیم که منافع هر دو طرفین را در بردارد. به همین جهت یک ناو هواپیمابر امریکا وارد خلیج فارس شد و نیروهائی از سپاه قدس ایران در حال حاضر در عراق مستقر شده اند. همکاری سیاسی و حتی نظامی بین ایران و امریکا ممکن است مستقیم صورت نگیرد اما فعلا بر سر هدفی یکسان در کنار هم قرار گرفته اند. جلوگیری از پیشروی داعش در عراق. حتی اگر اختلافات بین دو کشور برای مدت کوتاهی در مورد سوریه کنار گذاشته شود نباید در انتظار رد و بدل شدن یک دعوتنامه رسمی میان واشنگتن و تهران بود. تحولات جدید یعنی نیاز مقابله با داعش فعلا یک ضرورت است و اتحاد غیر رسمی اجازه این همکاری را میدهد. همکاری که قطعا تاثیر قابل توجهی در تمام مسائل منطقه خواهد داشت.

نقش کردها در رویدادها

 

کردستان عراق از یک وضعیت مستقلی برخودار است. دولت خودگردان کردستان عراق روابط سردی با دولت بغداد دارد. نیروهای پیشمرگه کرد نیروهای نظامی با کیفیتی هستند و توان مقابله با اسلامگرایان سنی "داعش" را دارند. در گیر و دار پیشروی داعش در شرق عراق، برای اولین بار پیشمرگان کرد کنترل کرکوک را که مدتها مورد اختلاف با دولت مرکزی بود بدست گرفتند. در چنین شرایطی اگر کردها به کمک ارتش عراق برای مبارزه با داعش بیاید تاثیر مثبتی در مذاکرات آینده برای استقلال بیشتر کردستان عراق با دولت مرکزی عراق خواهد داشت. وقتی از کردستان صحبت میکنیم نباید مناطق کرد نشین سوریه و ترکیه و ایران را فراموش کنیم. تا آنجا که مشخص شده داعش با سلاح های مصادره شده از پادگان های موصل بطرف کردستان سوریه در حرکت اند تا برای  تهاجم جدید علیه کردهای سوریه که از بشار اسد حمایت میکنند از این سلاح ها استفاده کنند.

آنکارا نیز در تلاش است برای آزادی اتباع خود که در بازداشت داعش می باشند، با آنها وارد مذاکره شود و از طرف دیگر انگار به کرد های تضمین داده است که در مقابله با داعش با آنها همکاری کند. البته این اجازه شامل حال کردهای خود ترکیه نمی شود. درگیری های ارتش ترکیه و کردهای این کشور درمنطقه "دیار بکر" همچنان جریان دارد.

با تصرف صدها میلیون دلار در بانک های موصل و بدست آوردن سلاح های جدید داعش می تواند خلافت خود را در منطقه وسیعی از سوریه تا عراق گسترش دهند. به ناچار مقابله با این وضع وارد ابعاد جدید و غیر قابل کنترل می شود و دیگر مسئله سرنگونی بشار اسد مطرح نخواهد بود. در شرایط کنونی بشار اسد به دولت عراق پیشنهاد هماهنگی برای ریشه کن کردن گروه های تروریست را داده اما ظاهرا تا کنون هیچ پاسخ واقعی از طرف دولت مرکزی عراق دریافت نداشته است. به هرحال اکنون و با حوادثی که در عراق روی داد بخشی از مخالفان سوکولار بشار اسد دیگر نمیتوانند مانند گذشته  در مواضع سیاسی خود باقی بمانند و باید در مواضع خود تجدید نظر کنند.

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  460     29 خرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت