راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فاشیست ها
با سرود و شعار
در اوکرائین
حکومت می کنند
ترجمه عسگر داوودی
 
گفتگوی روزنامه «یونگ ولت» چاپ آلمان با «وولودیمیر ایشچنکو» استاد جامعه شناس دانشگاه «موهیولا» کییف .
 

یونگه ولت: تعدادی از چپ های افراطی و سندیکاهای کوچک از تظاهرات «میدان» حمایت می کردند. تجارب بررسی شما در این رابطه چیست؟

 

وولودیمیر ایشچنکو: نمی توان مدعی شد که چپ ها در تظاهرات میدان نقش قابل توجهی داشتند. شرایط برای حضور آنها اساسا مناسب نبود. اکثر آنها در بخش تدارکات، بخش پزشکی و کمک به مجروحان فعال بودند. آنها اگر هم مایل بودند، نمی توانستند تبلیغات سیاسی راه بیندازند. با توجه به غلبه جو راستگرایانه و حضور نئونازی ها که دارای حمایت های همه جانبه و امکانات گسترده بودند، برای حضور چپ ها شرایط مناسبی فراهم نبود. هرنوع تحرک از طرف چپ ها با بر چسب کمونیستی و تبلیغاتچی سرکوب می شد. جریانات راست بویژه نئونازی ها سریعا آنها را شکار می کردند. حضور با پرچم سرخ در«میدان» کار خطرناکی بود.

 

س: درنظرسنجی ها حزب« اوسوبودا»(آزادی) دارای 5 در صد آرا و حزب «حقوق راست اکرائین» ( نام سازمانی گروه راست افراطی شبه نظامی در اوکرائین) 3 در صد هستند. سوال این است که آیا در مجموع راست های افراطی پیروز طولانی مدت «میدان» هستند؟

 

ج: باید دید... آنها در سال 2012 مدعی بودند که «اوسوبودا» 6 درصد بیشتر از حالا رای دارد. در هر حال باید توجه داشت که «اوسوبودا» یک حزب حاشیه ای نیست. در ضمن باید تاکید کرد که سازمان راست افراطی «حقوق راست اوکرائین» در ماه اول سال 2014 اصلا یک جریان ناشناس بود اما در حال حاضرنفوذ این گروه نئو نازی در بخش های غربی و مرکزی افزایش قابل توجهی داشته است. فعالین این جریان به عنوان قهرمانان ملی در عرصه سیاست این مناطق محسوب می شوند و طرفداران حزب « اوسوبودا» مایل هستند تا با این جریان به اتحاد عمل برسند.

 

س:پرچم سازمان فاشیستی « ناسیونالیست های اوکرائین» OUNو رهبرشان «استپان باندرا» در تمام مدت در « میدان» قابل مشاهده بود. راست افراطی چگونه خود را با تاریخ گذشته اش در اوکرائین تعریف می کند؟

 

ج: مدتی است که در بخش شرقی کشور «سازمان نازی های اوکرائین» و سازمان راست افراطی «مبارزان شورشی اوکرائین» UPA موفق شده اند نظریات فاشیستی خود را به عنوان دروس مدارس به دانش آموزان تدریس کنند. مراودات آنها با نازی های زمان هیتلر متاسفانه از طرف تاریخدان ها کمتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و در افکار عمومی مردم اوکرائین نیز اصلا مراودات آن زمان با ارتش هیتلری و نازی ها مورد بحث و بررسی واقع نشده. گروه UPA یک گروه جنایتکار طرفدار هیتلر است که در آن زمان دستش به خود هزاران مبارز ضد فاشیست اوکرائینی آلوده شد. در اول ماه ژانویه حزب  «اوسوبودا» توانست حدود 10تا 15 هزار تن را در کیف به بهانه بزرگداشت روز تولد «استپان باندارا» رهبر فکری خود در زمان هیتلر جمع کند. این تعداد بیشتر از تعداد تجمعات سابق بود. این ها دسته جمعی وارد مترو می شوند و سرود افتخار برقهرمانان را که یک سرود ناسیونالیستی ـ فاشیستی است با صدای بلند سر می دهند. مردم آنها را خوب می شناسند. این سرود شعار معروف گروه «مبارزان شورشی اوکرائین» است که به شدت افراطی و با تمایلات نازیستی می باشد.

 

س: تعدادی از استادان دانشگاه اوکرائین در اوائل ماه فوریه گذشته از روزنامه نگاران غربی خواستند تا در باره راست های افراطی اوکرائین سکوت کرده و مطلبی ننویسند. به نظر آنها اطلاع رسانی در باره نئونازی های اوکرائین باعث تبلیغات برای روسیه است. این افراد چه کسانی هستند که عملا خواستار بی اطلاعی افکار عمومی اروپا از فعالیت های مخرب نئونازی ها در اوکرائین می باشند؟

 

ج: امضاء کنندگان درخواست مذکور تعدادی از متخصصان راست افراطی هستند که طبق توافقی تصمیم گرفته اند دیگر در باره راست افراطی هیچگونه مطلبی ننوشته و سخنی نگویند. این عمل دفاع کامل از تظاهرات «میدان» محسوب می شود. علاوه بر این، امضا کنندگان، علیه هر نوع نوشته ای که به افشای وضعیت راست افراطی در اوکرائین منجر شود، مطلب مخالف می نویسند. البته مطالب افشاء کننده در باره حضور قوی نئونازی ها در دولت جدید اوکرائین ضروری است اما این مشکل بزرگ اوکرائین را حل نمی کند. روشنفکران مخالف راست افراطی لازم است باز هم بیشتر وضع کنونی و خطرناک  اوکرائین برای مردم تشریح کنند.

 

در همین رابطه مطالب زیر را نیز بخوانید:

 

http://www.radiozamaneh.com/129316

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2493&artikel=5799911

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  456     اول خرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت