راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کودتای

5 میلیارد دلاری

امریکا در اوکرائین

ترجمه شیرین مردادی

 

هفته گذشته سایت اینترنتی "ویكی لیكس" در حساب توییتر خود، توجه خوانندگانش را به مقاله ای از خبرگزاری "رویترز" جلب كرد. هدف ویکی لیکس نشان دادن هشدارهای روسیه در ششم ماه فوریه و پیش از سقوط دولت اوكرائین است.

خلاصه ای از این مقاله را می خوانید :

«یكی از مشاوران ارشد كرملین "سرگی گلازییف" (از اعضای برجسته كمپین تحریم اقتصادی اوكرائین در صورت نبستن پیمان تجاری با اتحادیه اروپا در سال گذشته) ایالات متحده را به مسلح كردن مخالفان دولت كیف متهم كرد و به دولت وقت اوکرائین هشدار داد كه امنیتش به واسطه یك كودتای در حال وقوع در خطر است. او مداخله ایالات متحده در امور داخلی اوكرائین را مغایر با قرارداد ١٩٩٤ دانست. بر اساس این قرارداد واشنگتن و مسكو مشتركاً امنیت و حق حاكمیت اوكرائین را، پس از تحویل زرادخانه هسته ای خود كه متعلق به شوروی بود، تضمین كرده اند.

پیش از افتتاحیه المپیك زمستانی سوچی "سرگی گلازییف" در پاسخ به خبرنگاری كه از وی در مورد احتمال دخالت روسیه برای حل بحران اوكرائین پرسیده بود گفت: "بر اساس قرارداد ١٩٩٤ بوداپست، روسیه و آمریكا مسئول تضمین حق حاكمیت و تمامیت ارضی اوكرائین هستند و باید در صورت بروز شرایط بحرانی به این كشور كمك كنند. اما این توافقنامه که اقدامات جمعی را الزامی می كند، در حالی است که آنچه آمریكا تابحال انجام داده دخالت یك طرفه در امور داخلی اوكرائین است كه بر خلاف قرارداد ١٩٩٤ می باشد".

او گفت كه ایالات متحده هر هفته 20 میلیون دلار برای تجهیز اپوزیسیون و شورشیان در كیف هزینه می كند و جنگجویان را در سفارت خود آموزش می دهد. (كه البته این ادعا توسط ایالات متحده رد شده است.) (1)

این مشاور ارشد كاخ كرملین به دولت كیف هشدار داده بود كه در صورت عدم مقابله با شورشیانی كه ساختمان های دولتی را غصب كرده اند، كودتاچی ها كشور را به هرج و مرج خواهند كشاند. او معتقد است كه یاناكوویچ از خشونت پرهیز كرد، در حالی كه رهبران اپوزیسیون به وضوح "جدایی طلب" هستند.

به گفته "سرگی گلازییف" روسیه نگران تجزیه اوكرائین بود و بنابراین وی شكلی از فدرالیسم را كه به هر منطقه قدرت تصمیم گیری در مورد بودجه و روابط بین المللی را می دهد، پیشنهاد کرد. بدین ترتیب نواحی غربی و یا شرقی اوكرائین می توانستند روابط متفاوتی با اتحادیه اروپا یا روسیه داشته باشند. به گفته وی، پیوند اقتصادی، فرهنگی و انسانی بین شرق و غرب اوكرائین از رابطه و پیوند بین شرق با روسیه و یا غرب با اتحادیه اروپا كمتراست.

1- اکنون فاش شده است که امریکا در این مدت جمعا 5 میلیارد دلار خرج ایجاد بحران و کودتا در اوکرائین کرده است.

لینك مقاله:

http://mobile.reuters.com/article/idUSBREA150X720140206?irpc=932

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  456     اول خرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت