راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیام ها ی شما

 و پاسخ به آنها

 

رحمت- با درود به شما رفقای عزیز- در ادامه بحث درباره سرمقاله راه توده 455 و ظرفیت آقای خامنه ای برای عقب نشینی که آقای نگهدار هم در این باره نظر خودش را منتشر کرده می خواستم این را بنویسم که اگر خامنه ای ظرفیت عقب نشینی را نداشت٬ راه توده صراحتا می نوشت که او این ظرفیت را ندارد. اینکه راه توده شک و تردید دارد خود دال بر امکان وجود ظرفیت در خامنه ای است. همانطور البته ظرفیت به عوامل مختلفی بستگی دارد. همین تردید و امکان یعنی مرز بندی بین او و تفکرات انجمن حجتیه.

 

راه توده- با تشکر از شما دوست گرامی که زبان و قلم ما شدید.

 

م. بگلو- رفقای راه توده سلام. می خواستم بدانم نظر شما چیست:

از بطن جامعه ما چه چیزی قرار است بیرون بیآید؟ جامعه ما از یک طرف اقتصاد احمدی نژادی و زندگی سنتی و خرافی را بر نمی تابد و از طرف دیگر نمیتواند اصلاحات را به حکومت تحمیل کند. بقول مارکس: ما انسانها خواهان تغییر و تحول هستیم اما نه بنا به امیال و آرزوهای خود. بلکه در آن چارچوبی که در آن قرار داریم.

با این جمله آقای فرخ نگهدار در نقد سرمقاله راه توده 455 بیش از تفسیرهای او موافقم که دشمن نقشه میکشد و بیکار نمی نشیند.

 

راه توده- با سلام به شما. دوست عزیز ما به شما تعمق بیشتر روی همان جمله مارکس که برای ما نقل کرده اید را توصیه می کنیم. یعنی تحولات مطابق آرزوهای ما پیش نمی رود، بلکه براساس واقعیات جلو می رود. این که اصلاحات با دشواری در ایران جلو می رود و این که می شود و یا نمی شود به آن جنبه رادیکال داد و دهها اما و اگر دیگر همه و همه وابسته به همان یک جمله ایست که شما از مارکس نقل کردید. درباره جمله آقای نگهدار نیز ما هم هیچ اختلاف نظری در این زمینه با ایشان در درک این جمله نداریم. 

 

م- س- سلام .

1- در مطلب "شاه جوان نیز قدم در جاده بی بازگشت استبداد گذاشت" رگه های نویی از واقع بینی و سنگ ندیدن آدمها  به چشم می خورد. چه میشد اگر به جای قوام های بیشتر، فروغی های بیشتری را در کشور داشتیم؟

2- ساده ترین راه برای تامین منافع متفاوت و متضاد دستگاههای درون حکومتی، میانبر زدن از طریق مدیر اصلی و وادار کردن وی به گرفتن تصمیم های مستبدانه و سرانجام هل دادن وی به سمت استبداد می باشد. چگونه نخبگان سیاسی می توانند با آگاهی دادن و  آموزش به مدیر اصلی وی را از افتادن در چنین ورطه هولناکی برهانند ؟

3- تنظیم ارتباطات سیاسی در یک جامعه دموکرات پیچیدگی ها و دانش فنی خاص خود را دارا می باشد. انتظار اینکه یک فرد با چند سال زندگی یا تحصیل در چنین جامعه ای بتواند به تمامی پیچیدگی های ساختاری چنین جامعه ای تسلط یابد توقع زیادی است. چنین اشتباهی را گورباچف انجام داد. با دیدن ظواهر دموکراسی غربی کشور بزرگ اتحاد جماهیر شوروی را به فروپاشی در غلطانید.

4- در پاسخ به نوشته قبلی، شناخت مفهوم نبرد که بر که  با شناخت جایگاه طبقاتی افراد و چگونگی رفتار طبقاتی آنان پیوند زده شد. بنظر می رسد در جامعه ای پایدار چنین حرفی میتواند بخشی از حقیقت باشد، اما حقیقت بزرگتر وجود جامعه ای پایدار و ماندگار می باشد که در آن جامعه گروههای اجتماعی بتوانند  برای رسیدن به منافع خود تلاش  کنند. اگر چنین گزاره ای درست باشد منافع بزرگتر و بلند مدت مشترکی بین همه گروههای اجتماعی وجود دارد. این منفعت مشترک رساندن یک جامعه به وضعیت پایدار می باشد. این همان نکته مورد غفلتی است که بنظر می رسد در مبارزات صد و چند ساله جامعه ایران و مبارزات گروههای اجتماعی اهمیت آن به خوبی درک  نشده است.

 

راه توده: دوست گرامی "م. س" ما نظر شما را عینا منتشر کردیم تا خوانندگان راه توده به این نوع نظرات نیز آشنا شوند.

----------------

 

مهران - بدنبال بحث های آقای سروش سهرابی كتاب "marx at the margins\" نوشته  "كوين ب .آندرسن" كه در فارسی به "قوميت و جوامع غير غربی"  ترجمه شده بوسيله "حسن مرتضوی" نشر ژرف انتشار یافته است. بسيار تحقيق گسترده ای از آرای ماركس  در ارتباط با كشورهای عقب افتاده و يا مستعمره  در دوره های مختلف  زندگی انجام داد كه مطالعه آنرا توصيه ميكنم

 

راه توده: ایکاش یک نسخه هم به آدرس صندوق پستی راه توده ارسال میداشتید.

----------------

احمدنیاسری- درود رفقا! پیرو پیام ارسالی جهت اسکن و ارسال کتاب "تخت پولاد" (درموردخرافات مذهبی) به آدرس راه توده درصفحۀ اول، من موفق به دریافت این نشانی نشدم. شاید نیاز به توضیح بیشتریباشد. موفق وماناباشید.

 

راه توده: دوست گرامی در شماره گذشته با دقت نوشتیم و یکبار دیگر می نویسیم که در پائین صفحه اول راه توده آدرس صندوق پستی نشریه قید شده است. شما با استفاده از این آدرس می توانید کتاب مورد بحث را برای ما ارسال فرمائید.

این آدرس را دراینجا نیز می نویسیم

آدرس پستی

N.Ver nis

Postfach 200208

13512 Berlin

Germany

و ایمیل راه توده

---------------- 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  457     8 خرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت