راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"انتخابات تونس"

نه به اسلامگرایان

حتی اگر رژیم

گذشته باز گردد!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

مصاحبه روزنامه اومانیته با "هیدی سرایب" (اقتصاد دان) در باره چشم انداز گزینه های اقتصادی و سیاسی در تونس.

 

- دلائل پیروزی "ندای تونس" در انتخابات مجلس قانگذاری تونس که  26اکتبر برگزار شد چیست ؟

 

سرایب: حزب "ندای تونس" بتدریج مشروعیت خود را پس از شکست خرد کننده احزاب سوکولار چپ مترقی در سال 2011 که مخالف به قدرت رسیدن یک دولت اسلامی در تونس بودند باز یافت. بعد از تکه تکه شدن احزاب چپ مترقی و سستی دولت جدید در مواجهه با ظهور جنبش سلفی و ناتوانی دولت برای اداره کشور، "الباحی قائد السیسی"  رهبر حزب" ندای تونس" موفق شد با موجی از نارضایتی های اجتماعی اکثریت کرسی ها در مجلس را بدست آورد. این حزب  موفق شد آرمان های خفته جنبش استقلال ملی که مدتها  خاموش و در خواب بود را بیدار کند و با ایده ایجاد یک دولت مدنی مدرن و به رسمیت شناختن حقوق زنان معادل حقوق بین المللی که در کشورهای عربی تاکنون دیده نشده اکثریت کرسی های مجلس را بدست آورد. ندای تونس موفق شد اتحادیه های کارگران و چهره های باقی مانده از رژیم سابق را زیر پرچم آرمان های خود گرد آورد و متحد کند. باز گشت احتمالی و ترس از اسلامگرایان جاده موفقیت ها را برای این حزب هموار کرد. این حزب همچنین از دوستان خارجی و حمایت  شبکه های نظام قدیم بهره برد.

س - حزب ندای تونس به رهبری السیسی که هنوز اکثریت مطلق را در مجلس در اختیار ندارد برای حکومت روی چه نیروی میتواند حساب کند؟  آیا برای حکومت حزب ندای تونس با اسلامگرایان متحد خواهد شد؟

 

سرایب: ائتلاف با اسلامگراها می تواند یک گزینه باشد که البته ائتلاف شگفت آوری خواهد بود. حتی روزنامه اومانیته قبل از انتخابات این گزینه را اعلام کرد و مردم تونس هم بارها شاهد دیدارهای مکرر ندای تونس و النهضه بودند. هر دو حزب رقیب هم هستند و از انتقاد به یکدیگر دریغ ندارند. اسلامگرایان میگویند ندای تونس می خواهد رژیم سابق را بازگرداند و ندای تونس میگوید النهضه آزادی های اجتماعی را تهدید می کند. هم النهضه و هم ندای تونس هر دو طرفدار اقتصادی لیبرال می باشند. ائتلاف آنها به نیروهای دمکراتیک و مترقی چپ لطمه می زند و نگرانی رای دهندگان دمکرات و چپ به ندای تونس را تشدید می کند. نتیجه این ائتلاف احتمالی را باید در نتایج انتخابات محلی ومنطقه ای دید که 12 تا 18 ماه دیگر برگزار خواهد شد. یکی دیگر از سنایورهای ممکن تشکیل یک دولت تکنوکرات است که از طرف یک فرد مستقل برمبنای پیمان ملی تشکیل شود. یک نوع آتش بس موقت بین دو نیروی سیاسی. در زمینه مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی،  هر دو حزب طرفدار بازگشت کشور به حالت عادی و از سرگیری فعالیت های روزمره در تونس می باشند.

 

س- با ورود حزب النهضه در یک بازی دمکراتیک در انتخابات مجلس آیا این حزب بخشی از رای دهندگان سلفی خود را از دست داد؟

 

سرایب: گروهای اسلامگرا، از جمله النهضه متوجه اشتباهات گذشته خود شده اند و درک کرده اند که تجربه و مهارت کافی را در برخی از امور کشوری ندارند. یکی از مقامات اسلامگرا آشکارا اعتراف کرد "ما تجربه کافی در امور اقتصادی نداریم" بطور جدی بازسازی حکومت نظامیان در مصر و قدرت جنبش اجتماعی - سیاسی در آن کشور که دولت اسلامگرایان را کنار گذاشت روی سیاست های النهضه تاثیر گذاشت. النهضه با تحولات در مصر سیاست مذهبی خود را متعادل کرد. مدیران ارشد را که اکثرا افراطی بودند در شورای اسلامی النهضه کنار گذاشت و نامزدهای اسلامگرای افراطی را از لیست خود در انتخابات مجلس حذف کرد. این موضع گیری نشاندهنده بازی سیاسی دمکراتیک النهضه در زندگی سیاسی جامعه تونس است. این در حالی است که آشفتگی هنوز هم در روستاهای مرزی تونس از طرف گروه های جهادگرــ سلفی ادامه دارد و معلوم نیست که به چه نیروی سیاسی در داخل وفادار خواهند بود. گروه هایی که اتحاد خود را با تمام  اختلافات مذهبی حفط کرده اند گسیختگی سازمانی در میان آنها آشکار خواهد شد. امری که اکنون هم شاهد آن هستیم. البته زنجیره ارتباطات آنها بدلیل پایگاه مشترک ایدئولوژی اسلامی گسسته نشده و ادامه دارد .

س- تحمیل انتخابات از طرف احزاب اپوزیسیون به احزاب متشکل در قدرت را چگونه میتوان توضیح داد ؟

 

سرایب: ترس مردم از ائتلاف هر سه حزب در قدرت از یک طرف و بی توجهی نسبت به خواسته ها وانتظارات مردم و آرمانهای انقلاب،  پس از سقوط بن علی دلایل اصلی شکست این احزاب در قدرت بود. به عنوان مثال حزب "اتا کاتول "عضو انترناسیونال سوسیالیستی، بخشی از  رای دهندگان سنتی سوسیال دمکراسی و همچنین "مرزوکی" رئیس جمهور و رهبر حزب "ث .پ .آر" نیزبخشی هواداران خود را در انتخابات مجلس از دست دادند. این احزاب به وعده های خود به مردم وفادار نبودند. "عدم تحقق عدالت اجتماعی در دولت انتقالی و بی توجهی به کنار گذاشتن مقامات و مسئولین رژیم گذشته از پست ها ی خود دلایل فرو پاشی حزب "ث. پ . ار"  رئیس جمهور مرزوکی را فراهم کرد.

 

س .شکست  چپ مترقی در تونس و رای این حزب به ندای تونس چه نتایجی را در برخواهد داشت؟

 

سرایب: اگر آمار و نتایج انتخابات را معیار  قرار دهیم، بدون شک این یک شکست برای چپ مترقی در تونس بود. اما از لحاظ سیاسی یک شکست قاطعانه و حذف نیروهای چپ در تونس نیست. از طرف دیگر ایده های چپ در جامعه جای خود را دارد. دور به نظر میرسد که مردم این ایده ها را فراموش کنند. چپ تونس از یک پایگاه مردمی عمیق در جامعه تونس برخوردار است که با آمار انتخاباتی از بین نمی رود. این حزب هنور هم پایگاه گسترده ای در جامعه تونس دارد. بعنوان مثال همسر یکی از رهبران چپ که توسط افراط گرایان ترور شد وقتی به جای وی خود را نامزد انتخابات در مجلس معرفی کرد با اکثریت قاطع به پیروزی رسید. وی به اسلام معتقد است اما با ایده ای میهن پرستانه از حقوق مردم فقیر و مطالبات اجتماعی آنها در مجلس دفاع می کند. شکست چپ  را باید در اشتباهات استراتژیک و سستی در اتحاد و شناخت واقعی نیروهای مترقی و همچنین در ائتلاف دولت با اسلامگرایان در گذشته جستجو کرد. نیروهای چپ هنوز هم در گیر اختلافات گذشته خود می باشند. مسائلی که مانع همبستگی و ا تحاد سریع بین سازمان های چپ تونس است. با این حال نباید پیروزی حبهه چپ تونس را در مناطق فقیر نشین و روستاهای محروم از زندگی  در انتخابات  ندیده گرفت. این نشانه پایگاه اجتماعی چپ  در میان فقیر ترین اقشار جامعه تونس است.

س . جبهه مردمی پانزده نماینده در مجلس بدست آورد. آیا این نیروی کافی برای حضور و نفوذ در بحث های سیاسی مجلس خواهد بود؟

 

سرایب: جبهه مردمی تمام کرسی های خود  را در مناطق روستائی که در گذشته  به فراموشی سپرده شده بودند بدست آورد. مناطقی که مردم در مبارزه اجتماعی با هر سه حزب در قدرت بودند. در رژیم گذشته "بن علی" این مناطق نماینده واقعی برای دفاع از حقوق خود نداشتند. جبهه مردمی موفق شد در مدت کوتاهی نه تنها از سیاست ها و شعارهای چپ گرایانه جدا شود بلکه با افشای فساد اداری و بدهی های نفرت انگیز دولت پایگاهی در جامعه تونس بدست آورد. آنها با اعلام برنامه ای برای بودجه دولتی محبوبیت گسترده ای در میان مردم بدست آوردند و با تمام ضعف ها، اکنون از یک پایگاه اجتماعی محکمی برخوردارند.

 

س- مسئله  اساسی فقیر ترین طبقات جامعه تونس عدالت اجتماعی است. چرا این مسائل در انتخابات میان احزاب مورد بحث قرار نگرفت ؟

 

سرایب: در انتخابات مسائلی مانند شیوه زندگی در تونس و دمکراسی از طرف سیاستمداران وابسته به طبقات متویط شهری - اسلامی یا سکولار – مطرح بود و مسائل اساسی مانند بیکاری گسترده جوانان، ناامنی اجتماعی که روز به روز رو به افزایش است و همچنین افزایش دستمزدها در حاشیه قرار گرفت. بیش از چند تن از سیاستمداران به این مسئله اساسی توجه ندارند. اساسا می توان گفت که آسانسور اجتماعی از حرکت باز ایستاده است و حتی به مسائل آموزشی و بهداشتی هم توجهی نمی شود. نابرابری اجتماعی و بی عدالتی  در هر منطقه ای آشکار است. محافظه کاران و میانه روها توجه خود را به مسائل خانواده و "دموکراسی" متمرکز کردند و توجهی به مسائل اصلی جامعه نکردند.

 

س- تحت چه شرایطی عدالت اجتماعی و اقتصادی جایگزین وضعیت کنونی میشود ؟

 

سرایب: نیروهای چپ دمکراتیک در حال بازسازی کامل خود می باشند. این نیروها تنها نیروی حامی آرمان های انقلاب و خواست های واقعی مردم هستند. حتی اگر هنوز هم تعصبات فرهنگی و مذهبی بر جامعه سنگینی کند، نیروهای چپ باید در تلاش برای ایجاد اتحاد و همبستگی و یک فرم مشترک برای خروج از بحران کنونی تلاش کنند. باید جدائی خود را از برنامه های نیروهای محافظه کار و میانه رو سکولار و یا اسلامی به مردم نشان بدهند. این تفاوت بزرگی است. چپ مترقی باید قادر شود دیگر نیروهای ترقیخواه و میهندوست را که مخالف دستورات دیکته کنندگان بین المللی می باشند  را بطرف خود جلب کند. آنهائی که دولت را تشویق به خزیدن به سوی خصوصی سازی می کنند. موسسات تجاری و عمومی را به نفع منافع شرکت های چند ملیتی به حراج گذاشته اند . من معتقدم چشم انداز سیاسی در آینده محتول خواهد شد.

 

 . http://www.humanite.fr/hedi-sraieb-en-tunisie-islamo-liberaux-et-sociaux-liberaux-occultent-la-question-sociale-557060

 

 

 

 

 

                        راه توده  481     22 آبانماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت