راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 479

بی اعتناء به عصبانیت مجلسی ها از انتشار گزارش بورسیه ها

دولت گزارش فساد و اختلاس

 8 ساله را باید منتشر کند!

 

مجلس شورای اسلامی به محمود نیلی برای وزارت آموزش عالی رای نداد. مخالفت مجلس از جمله واکنشی است به اقدام دولت روحانی در انتشار گزارش مربوط به بورسیه‌های غیرقانونی و سفارشی که شامل شماری از نمایندگان و یا وابستگان آنها. آنان که به وزیر علوم رای ندادند همان کسانی هستند که طی هشت سال با همه تخلفات و قانون شکنی‌های احمدی نژاد و دار و دسته او همراهی کردند و از سفره گسترده اختلاس‌ها و دزدی‌ها و باندبازی‌ها به سهم خود بهره مند شدند. در واقع هدف این بار بیش از آنکه مخالفت با وزیر پیشنهادی باشد، علاوه بر سهم خواهی، نشان دادن ضرب شستی به حسن روحانی و گرفتن زهر چشم بابت انتصاب نجفی بعنوان سرپرست وزارت علوم و انتشار گزارش بورسیه‌های غیرقانونی بود.

مجلس در حالی به انتشار گزارش بورسیه های غیرقانونی واکنش نشان داد که مردم برعکس خواهان انتشار گزارش همه فسادهای دوران هشت ساله احمدی نژاد هستند. در این شرایط بیش از آنکه رای مجلس به این یا آن وزیر اهمیت داشته باشد، ایستادن مردم در پشت تحولات اهمیت دارد و اگر می خواهیم مردم پشت تحولات بایستند باید گزارش همه فسادها و خلافکاری‌ها و چپاول‌های دوران احمدی نژاد، که پرونده بورسیه‌های غیرقانونی کوچکترین بند آنست را به مردم داد. گزارش خصوصی سازی‌هایی را که از روی سر مردم انجام شده و معلوم نیست اموال عمومی و متعلق به مردم به چه کسانی و چگونه و چرا و به چه بهائی واگذار شده است که امروز پیامد آن به شکل بسته شدن کارخانه‌ها و بیکاری گسترده کارگران بصورت اخبار اعتراضی کارگران منتشر می شود. یا معادن کشور که ناگهان دولت احمدی نژاد با زیر پا گذاشتن قانون اساسی و دیگر قوانین کشوری آنها را ملک طلق کسانی اعلام کرد که گویا آن را یافته اند و نتیجه اش فروش درخت و خاک کشور تحت عنوان "صادرات" غیر نفتی شد. یا در زمینه سیاست خارجی و مذاکراتی که آقای جلیلی انجام می داد و هیچکس نمی دانست چه خبر است و کجا می روند و چه می گویند. نتیجه این بی خبری ملی آن شد که بناگاه تحریم‌های جهانی چون آواری بر سر ملت ایران فرود آمد و در ادامه صدها میلیارد دلار از ثروت ملی ایران به جیب سرمایه داران خارجی و کارگزاران ایرانی آنها تحت پوشش "دور زدن تحریم ها" ریخته شد.

در هر عرصه و زمینه‌ای که نگاه کنیم نتیجه بی خبری و ندادن گزارش به مردم جز فاجعه سیاسی و اقتصادی و تداوم عقب ماندگی، پیامدی دیگر نداشته است.

دولت روحانی تسلیم شانتاژ و فشار راه یافتگان به مجلس نباید بشود. نه تنها باید پرونده بورسیه‌های غیرقانونی را، همانطور که محمد علی نجفی وعده داده، تا به آخر پیگیری کرد، بلکه باید در همه دیگر زمینه‌ها مردم را آگاه کرد و با پشتیبانی آنان تحولات را به پیش برد. دولت برای غلبه بر مقاومت مخالفان تحولات و سر و سامان دادن به اوضاع نابسامان کشور و میراث شومی که دولت پیشین برای او گذاشته راهی جز این پیش رو ندارد.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  479    هشتم آبان ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت