راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اوباما

سوار بر مدال

"صلح نوبل"

درجهان می جنگد!

اومانیته- ترجمه الف. آذرفریتاش

 

 

در حالی که برخی نمایندگان سازمان ملل متحد، در اجلاس سالانه این سازمان در انتظار سخنرانی جنگ طلبانه "اوباما" بودند، باراک اوباما از تریبون سازمان ملل متحد بمناسبت آغاز اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مخاطبان خود - "140 کشور جهان"- با اطمینان گفت: "جهان در چهار راه جنگ و صلح و ترس و امید قرار گرفته، دردی که باید از آن عبور کنیم". وی همچنین در باره تغییر آب وهوا (محیط زیست)، ویروس ابولا، "تجاوز روس ها در اروپا " و تشدید تروریسم در عراق و سوریه سعی کرد دانشمندانه سخن بگوید! او گفت که "رهبران کشورهای جهان حق انتخاب دارند، یا تجدید سیستم بین المللی جهان را برای پیشرفت و ترقی انتخاب کنند و یا "عقب ماندگی " را.

این سخنان فردی است که جنگ جدید در شرق میانه را بدون آنکه به خود زحمت در میان گذاشتن آن با سازمان ملل را بدهد آغاز کرد. بدون شک اوباما مانند پیشینیان خود، چه دمکرات و چه جمهوریخواه معتقد است که ایالات متحده ماموریت اجرای احکام "کتاب مقدس انجیل" را  در جهان برعهده دارد و یا "فانوس روشن" جهانی است. البته اثبات آن بر عهده خود اوباما است. وی در کمال آرامش و با صدایی ملایم مانند معلمان گفت "ما در ایالات متحده امید را انتخاب می کنیم و نه ترس را". وی برای همه مردم و دولت های جهان توبیخ، پیشنهاد و مجازات در نظر گرفت. به گفته او مردم روسیه باید توبیخ شوند، ایران "نباید فرصت تاریخی در مذاکرات هسته ای را از دست بدهد" و  "دولت اسلامی و افراط گرایان داعش باید مجازات شوند."

بعداز ظهر همان روز، او بصورتی غیره منتظره ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل را برای مبارزه با جهادیون داعشی برعهده گرفت و گفت "تنها زبانی را که این قاتلان درک میکنند استفاده از  قدرت و جنگ است. امروز من جهان را به پیوستن به ایالات متحده برای مبارزه با اسلامگرایان افراطی دعوت میکنم ".

دو روز پس از اولین حمله هوائی نیروهای ناتو به پالایشگاه های نفت و تاسیسات زیربنائی اقتصادی در سوریه به بهانه مقابله با داعش ایالات متحده با چند کشورغربی و عربی خلیج فارس که برخی از آنها متهم ردیف اول بوجود آوردن داعش و مسلح کردن آن در خاک سوریه اند، مبارزه با تروریسم را با بمباران هوائی در عراق و سپس در سوریه آغاز کرد.

اوباما در نطق خود در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد "که ماتنها عمل نمی کنیم و قصد اعزام نیروهای امریکائی برای اشغال سرزمین خارجی را نداریم، ما در مقابل تهدیدات عقب نشینی نمی کنیم و نشان میدهیم که آینده به کساتی تعلق دارد که برای سازندگی و پیشرفت جهان مبارزه می کنند و نه کسانی که قصد نابودی جهان را دارند ". او عملا از استراتژی نظامی جورج بوش پیروی کرد. افغانستان، عراق، لیبی و سوریه هر کدام به بهانه ای قربانی این استراتژی شدند. در افغانستان طالبان و سپس القاعده بهانه اجرای این استراتژی بودند و اکنون داعش.

در این استراتژی، جنگ صحنه ایست برای نمایش قدرت نظامی و سلاح های مدرن. این درحالی است که بشریت معتقد است هنوز جایگرینی برای تروریسم و جنگ وجود دارد و آن دیپلماسی و سیاست دفاع از صلح است. چه در اوکرائین، چه در عراق و چه در سوریه. آیا رئیس جمهور کنونی امریکا که سوار بر مدال "نوبل صلح" وارد کاخ سفید شد از این دو سیاست پیروی می کند؟

 

See more at: http://www.humanite.fr/barack-obama-fait-le-siege-de-lonu-552799#sthash.S7g129G7.dpuf

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  474  دهم مهر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت