راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خوش خیالی های
برباد رفته گورباچف

ترجمه و تدوین – آذرنگ
 

میحائیل گورباچف امسال در مراسمی که به مناسبت سقوط دیوار برلین برگزار شد، خودش را به این شهر رساند تا بلکه، حداقل در حرف جبران مافات کند. او در سخنرانی اش گفت:
در چند صد کیلومتری اینجائی که جشن برپاست، یعنی در شرق اروپا، جنگ سرد تازه ای به بهانه رویدادهای اوکرائین جریان یافته است. قراربود پس از فرو پاشی این دیوار جنگ سرد تمام شود اما می بینیم که در سال 2014 این جنگ دوباره آغاز شده است.
گورباچف که در اواخر دهه 1980 جلب رضایت واعتماد رونالد ریگان رئیس جمهور وقت امریکا را در اولویت سیاست هایش قرارداده بود در دیدار رسمی خود از شهر بن که آن زمان پایتخت موقت آلمان غربی بود، یعنی در بهار سال 1989 اعلام کرد که مسکو مانعی بر سر راه اتحاد دو آلمان نمی بیند ومخالفتی با آن ندارد زیرا اگر اروپا تقسیم نشده باشد می تواند به "خانه مشترک" تبدیل شده و ضامن امنیت دسته جمعی شود. او اکنون، یکبار دیگر به گذشته و آن خوش باوری ها می نگرد و با توجه به حوادث اوکرائین از آغاز جنگ سرد تازه ای سخن می گوید که در سال 1989 شاید به ذهنش هم خطور نمی کرد. اما بر خلاف خوش خیالی او، برندگان جنگ سرد سناریویی را که مبتکر پروسترویکا در ذهن داشت در عمل نداشتند و به آن معتقد نبودند.
همین است که امروز گورباچف ناچار است با دریغ اعتراف کند غرب او را فریب داده بود.
او امسال در سخنرانی خود در پای دیوار برلین گفت:
"به جای ساخت یک مکانیزم امنیت اروپائی، باید در تلاش خلع سلاح اتمی اروپا و سیاست هائی جایگزین سیاست نظامیگرایانه و "میلیتاریستی" در اروپا بود. غرب و بویژه ایالات متحده امریکا در تلاش سلطه جهانی خود هستند."
گورباچف در حاشیه سالگرد برداشته شدن دیوار برلین سیاست های اروپا و ایالات متحده را محکوم کرد زیرا می بیند ناتو، بطور مستقیم به مرزهای روسیه در کشورهای بالتیک کشانده شده و مردم روسیه او را مسئول نا امنی کنونی خود می دانند.
بمباران یوگسلاوی در سال 1999 آغاز فاجعه امروز بود، استقرار سیستم دفاع موشکی در اروپا، اشغال عراق و افغانستان و لیبی، ویران کردن سوریه و اکنون حضور در اوکرائین و وصله کردن کشورهای اروپای شرقی به ناتو در برابر گورباچف است.
او امروز از سیاست دولت پوتین حمایت می کند. بویژه از سیاست نزدیکی روسیه به آسیا، از مناسبات استراتژیک اقتصادی و سیاسی روسیه با چین، از قرارداد 400 میلیارد دلاری گاز میان روسیه و چین، از پیمان شانگهای، از پیمان اقتصادی "بریکس" و لابد به غفلت های گذشته خود در تمام این زمینه ها می اندیشد.
او در آستانه نشست سران آسیا در پکن، در برلین ظاهر شده بود و بی شک اخبار مربوط به امضای پوتین و شی جین پینگ همتای چینی وی در پای قراردادها و مقاوله نامه ها هست. همچنان که در جریان اخبار مربوط به نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم ها علیه مسکو هست. و این همان جنگ سردی است که جهان بیم دارد به جنگی گرم تبدیل شود!
. http://www.humanite.fr/une-nouvelle-guerre-froide-hante-le-monde-557393

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  482   ششم آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت