راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مردم لیبی
دیر از خواب
غفلت برخاستند!

گلوبال ریسرچ- ترجمه جعفر پویا

 

تحولات دوران قذافی و مسائلی که غرب نمی خواهد افکار عمومی از آن مطلع شود. وقتی که شما نام سرهنگ قذافی را می شنوید چه فکری می کنید؟ آیا وی مردی مستبد و یا یک تروریست بود؟ شاید یک شهروند ملی گرای لیبیائی با این نظر مخالف باشد. بهتر است خواننده بعد از خواندن مقاله خود نظر بدهد
معمر قذافی در دوران حکومت 41 ساله خود در لیبی؛ تا زمان قتلش در اکتبر سال 2011 برنامه های شگفت انگیزی را در لیبی به اجراء گذاشت. وی بارها تلاش کرد کشورهای قاره افریقا را باهم متحد کند. علیرغم آنچه تاکنون رسانه ها منتشر کرده اند و از رادیوها و تلویزیون بین المللی پخش شده قذافی اقدامات مهمی برای کشورش انجام داد. این اقدامات از ویژگی های یک "دیکتاتور فاسد" که رسانه های غربی تصویر کرده اند نبود. طرح ها و برنامه های دوران رهبری قذافی در لیبی عبارت بودند از:
1- مسکن حق طبیعی مردم است!
او در کتاب سبز خود نوشته بود "خانه یکی از نیاز های اساسی یک خانواده است. کتاب سبز قذافی فلسفه سیاسی رهبر رسمی لیبی بود که برای اولین بار در سال 1975 منتشر شد و مطالعه آن به همه مردم لیبی توصیه شده بود و در برنامه های ملی قذافی نیز گنجانده شده بود.
2- آموزش و پرورش و مراقبت های بهداشتی رایگان .
در این زمینه لیبی مقام نخست را در شرق میانه و افریقا داشت. اگر یک شهروند لیبیائی به آموزش وبهداشت مناسب در لیبی دسترسی نمیداشت با هزینه دولت برای درمان و یا آموزش به خارج اعزام می شد.
3 ــ طرح تامین آب و آبیاری.
برای اجرای این طرح در زمان قذافی "رودخانه های مصنوعی ساخت انسان " ساخته شد.
4 ــ هر فردی آزاد است که یک مزرعه در لیبی داشته باشد.
اگر فردی مایل بود که یک مزرعه "کشاورزی" در لیبی ایجاد کند، دولت به وی یک خانه و زمین کشاورزی، دام و دانه بصورت رایگان می داد.
5ــ جایزه برای اولین نوزاد خانواده.
مادران برای اولین نوزاد خود 5 هزار دلار از دولت دریافت میکردند .
6 ـــ برق رایگان برای همه شهروندان لیبی.
7ــ بنزین با قیمت ارزان .
در دوران قذافی قیمت بنزین 14 /0 دلار امریکا برای هر لیتر بود .
8 ــ قذافی سطح آموزش و پرورش را در لیبی ارتقاء داد .
9 ــ لیبی دارای بانک دولتی بود. بانک دولتی به شهروندان لیبیائی وام بدون بهره میداد.
10- لیبی هیچ بدهی به بانکهای خارجی نداشت.
11- واحد پول جدید در افریقا "دینارــ طلا"
پیش از سقوط طرابلس و قتل قذافی وی برای ایجاد یک واحد پول جدید بنام دینار ـ طلا تلاش کرد. وی می خواست واحد پول جدید دینار- طلا را برای تجارت و معاملات در قاره افریقا به بازار بیآورد. این اقدام ممکن بود اقتصاد غرب را به چالش بکشد. این طرح مورد انتقاد شدید دولت های بزرگ غربی قرار گرفت زیرا آنها نمی توانستند این مسئله را بپذیرند .تجارت این واحد پول جدید و با ارزش، در نهایت کشورهای افریقائی را قادر می ساخت که فقر و بدهی های خود را کاهش دهند و به عاملان غربی در معاملات تجاری "نه" بگویند و منابع معدنی و انرژی و غیره ...خود را با ارزش روز در بازارهای جهانی عرضه کنند. گفته میشود که واحد پولی دینار ــ طلا یکی از دلایل یورش نظامی غرب به رهبری ناتو به لیبی برای سرنگونی قذافی بود. این سئوال در جامعه لیبی مطرح است که آیا قذافی یک تروریست بود؟ افراد معدودی قادر به پاسخ صحیح به این سئوال هستند. یکی از شهروندان که در دوران حکومت قذافی زندگی می کرد میگوید: با وجود اتهامات غرب به قذافی وی اقدامات برجسته و مثبتی برای کشور لیبی کرد!
. http://www.globalresearch.ca/libya-ten-things-about-gaddafi-they-dont-want-you-to-know/5414289
 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  482   ششم آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت