راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آخرین بخش از پرسش پاسخ

سردبیر روزنامه جوان امروز

با نورالدین کیانوری

منتقدان حزب

معمولا در گذشته

باقی مانده اند!

 

 

پرسش: اکثر مواقع دیده شده که روزنامه مردم پاسخ مخالفین با کسانی که علیه حزب صحبتی می کنند از بهزاد نبوی تا آقای بنی صدر را می دهد در حالی که درباره بعضی از مطالب یا حتی سلسله مقالات سکوت کامل اختیار می کند آیا این دلیل خاصی دارد؟

 

پاسخ: مثال دومش را هم می توانید بگویید.

- مثلا مقاله ای در روزنامه جمهوری اسلامی چاپ شده بنام حزب الله، حزب شیطان.

 

پاسخ: ببینید دلیل خاصی ندارد. تمام مقالاتش را دیدیم و اتفاقا اگر قطع نشده بود، خیال داشتیم پس از تمام شدنش یک بررسی کامل از آن بکنیم. ما در سیاستمان، همیشه سیاست ارجح را تشخیص می دهیم. برای این که امکانات ما محدود است. ما به حزب جمهوری اسلامی هم زیاد پرداخته ایم، ولی واقعا آن "حزب الله، حزب شیطان" به عقیده ما همه اش لاطائلات بود. مجموعه ای بود از همین که الا مجاهدین خلق هم پخش می کنند. جنگی بود از تمام مهملاتی که هر کس علیه حزب توده ایران در تمام تاریخ نوشته. تمام پرونده ساواک، تمام مرتدان، تمام تسلیم شدگان، همه این ها را با همدیگر جمع کرده اند. آخر چه جواب بدهیم؟ ما تاریخ خودمان را منتشر کردیم.

بیست و هشت مرداد را منتشر کردیم. ما مصدق را منتشر کردیم. تاریخ حزب را منتشر کردیم. آخر این هم سیاست ما هست. ما ضعف مخالفین خودمان را در همین می بینیم که در سال 1331 می مانند. دیگر چیزی ندارند بگویند.

- مثل اینکه تا قبل از انقلاب هم رسیده بود.

- خوب، آن که فقط مهملات کشاورز را برداشته بود چاپ کرده بود، کار دیگری نکرده بود.

- پلنوم چهارم را بررسی کرده بود.

- می دانم، مهملات کشاورز بود. کشاورز در آن کتابی که نوشته تا دوران اخیر نوشته است که...

- من خوشحال می شدم که شما به جای این که لاطائلات بخوانید و جواب می دادید تا روی جواب ها بحث کنیم

پاسخ: ببینید در تمام تاریخ انقلاب ها داریم که شما به هیچ وسیله ای نمی توانید به دشمن و مخالفین با امکاناتی که شما انقلابیون دارید، چیره بشوید. ما چهار صفحه روزنامه کوچک که بیشتر نداریم، بله؟ این امکان ماست. خوب اگر قرار باشد ما به هر کسی که به ما فحش می دهد با همان حجم جواب بدهیم، این فحش را فردا هم تکرار می کند. یک عده روزنامه پریروز ما را خوانده اند، برایشان دو باره مطرح می شود، دو مرتبه باید ما جواب بدهیم. ما دیگر به بحث و نظر خودمان در باره مسئله روز نمی رسیم. این ما، ما تنها نیست. شما نگاه کنید زرادخانه امپریالیسم با تمام امکانات وحشتناک تبلیغاتی که در دنیا دارد، علیه انقلاب ایران است. آیا انقلاب ایران می تواند از خودش دفاع بکند؟ نمی تواند. در دنیا اصلا ساکت هست. حتی سفارتخانه هم که دارد، از انقلاب ایران دفاع نمی کند. عمل انقلاب ایران بهترین مدافعش هست.

پرسش: گفتید که اگر مقالات ادامه پیدا می کرد جواب می دادید؟

پاسخ: گفتیم که اگر مقالات تمام می شد.

پرسش: رسید به انقلاب و تمام شد.

پاسخ: نه، همان دیگر. حزب توده ایران بالاخره الان هم هست دیگر از گذشته تا انقلاب جواب های ما هست. به نقطه ضعف که آن ها می رسیدند آن وقت به آن ها می گفتیم الان دیگر مردم با آن رویه روبرو هستند چون تا انقلاب را مردم فقط می شنوند و خبر نداشته اند که حزب توده ایران آیا این جور بوده یا نه فقط از گفتار شما اطلاع دارند. از تاریخ انقلاب به بعد حزب توده ایران حضور داشته است، عملش را دیده اند و شاهدش هستند. روزنامه مردم شاهدش هست. دیگر این را که نمی توانند تحریفش بکنند. به همین دلیل هست که شما نگاه بکنید روزنامه میزان، انقلاب اسلامی، اخیرا مجاهد، جمهوری اسلامی، همه روزنامه های دیگر تمام آن چه را که نسبت به حزب توده ایران می گویند نسبت به گذشته است. یک دانه دلیل و نمونه برای این دوران که مردم شاهد آن هستند، نمی آورند. ما خیلی خوشحال می شدیم که این ها می آمدند در این روزنامه مردم که الان دو سال است منتشر می شود و حاضر هستیم فورا تمام مجموعه اش را برایشان بفرستیم که نگویند نداریم سیاست حزب ما را به طور زنده نقد می کردند.

پرسش: من یک سئوال دیگر که سئوال آخرم هست که البته شاید شایعه است ولی مطرح کردنش شاید بی مورد نباشد و آن این است که آیا شما یک ارتباط ارگانیک با جنبش مسلمانان مبارز دارید؟

پاسخ: نه، ما با هیچکدام از این سازمان ها، ارتباط ارگانیک به این معنی، اصلا نداریم. یعنی هیچ رابطه سازمانی حتی برخورد شخصی در گروه رهبری نداریم. من تا به امروز حتی دکتر پیمان را ندیده ام و خیلی مایل بودم که اگر موفق شویم بنشینیم با هم بحثی بکنیم، ولی از طرف دکتر پیمان تا به حال موافقتی با این مسئله نشده است. هیچگونه ارتباط ارگانیک نداریم. ولی نظریاتی که جنبش مسلمانان مبارزه مطرح می کند به نظر ما بسیار نظریات وزینی هست که روی آن می شود خیلی ارزش گذاشت.

پرسش: شما دیگر مطلبی ندارید؟

پاسخ: من دیگر نه، به اندازه کافی گفته ام.

 

نقل از: "نامه مردم"، ارگان مرکزی حزب توده ایران

فروردین، اردیبهشت ماه 1360

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  484   20 آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت