راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جهان بار دیگر

به لبه پرتگاه

هدایت میشود!

آرتورميلر از دل بحران اقتصادی دهه 1930 جهان سرمايه داری كه از امريكا آغاز شد و در آلمان به ظهور فاشيسم انجاميد بيرون آمد. او بيانگرتراژدى قرن 20 برای تئاتر بود. «مرگ دستفروش»، به زبان و نوعی ديگر، "ننه دلاور" برشت بود. برشت در آلمان و او در امريكا، اما هر دو نگران جهان.

پايان جنگ و تبديل اتحاد شوروی به اميد بزرگ برای جهانی كه تازه خود را از زير يوغ فاشيسم بيرون كشيده بود، "مك كارتيسم" را بر امريكا حاکم کرد. دوران تفتیش عقاید و مبارزه ای توام با جنایت با کمونیست ها. آرتور ميلر در كنار الياكازان به «كميته فعاليت هاى ضد آمريكايى» كنگره آمريكا فراخوانده شد. كميته ای كه نقش كليساهای دوران "انگيزاسيون" را ايفاء می‌كرد و بنام كنگره نمايندگان امريكا، آزادی را در امريكا به محاكمه می كشيد. اين فصل جديدی در تاريخ امريكا بود كه بعدها به جنگ سرد انجاميد. جوزف مك كارتى در دهه1950 رياست آن را برعهده داشت. ميلر بعدها «ساحره سوزان» را درهمين ارتباط نوشت.

میلر، در سال1049 جايزه پوليتزر را بخاطر نوشتن "مرگ دستفروش" برد. او در اين زمان فقط 33 سال داشت. مطبوعات امريكا و اروپا در شرح زندگی پرماجرای اين نمايشنامه نويس بزرگ امريكائی، پرده ازدواج او را با "مریلین مونرو" ستاره جنجالی امريكا بالا زدند تا ازاعتبار او در میان مردم بکاهند. ستاره ای كه او نيز خود به نوعی ديگر قربانی "هاليوود" پولساز شد.

ميلر پس از ازدواج كوتاه خود با "مریلين مونرو" او را شخصيتی خود ويران ساز توصيف كرد. مصرف مواد مخدر و خودكشی مرلين مونرو اين ارزيابی آرتور ميلر در باره زيبای هالیوود را ثابت كرد. زيبائی كه "جان. اف. كندی” نيز شيفته او بود. وقتی در "دالاس" گلوله "آسوالد" قلب و سر کندی را شكافت که مریلين مونرو یکسال پیش از او خودکشی کرده بود!

کندی همانگونه ترور شد که مارتين لوتركينگ ترور شد. هيچ عربی در اين ترورهای تاريخی نقش نداشت. حتی تروريست ها رنگ پوستشان نيز تيره هم نبود! و اين ادامه دوران "مك كارتيسم" بود. همانگونه كه 11 سپتامبر ادامه آن بود و امروز جهان یکبار دیگر به لبه همان پرتگاهی رسیده که میلر و برشت نگران آن بودند. پرتگاهی مخوف تر و چند لایه تر و به همان نسبت شناخت مردم از آن دشوار تر.

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  484   20 آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت