راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت فرانسه
سگ پیشتاز
پیمان ناتو شده

اومانیته دیمانش- ترجمه الف . آذرفریتاش
 

 مصاحبه هفته نامه فرانسوی "اومانیته دیمانش" با "رولاند دوما" وزیر پیشین امور خارجه فرانسه

- هنوز هم هدفی برای بقای ناتو وجود دارد؟
رولاند دوما: بله. این ممکن است اما برای کسانی که ناتو را مدیریت می کنند. بطور تاریخی اتحاد آتلانتیک "ناتو" یک اتحاد نظامی است که در یک حوزه قضائی - جغرافیائی بسیار محدود "اطلس شمالی" و بایک هدف مشخص، یعنی پایان دادن به جنگ علیه آلمان بین کشورهای ذینفع منعقد شد. بنابر این اگر ما کلیه عوامل و "رویدادها " را در نظر بگیریم و مشاهده کنیم متوجه می شویم که دیگر هیچ دلیلی برای بقای ناتو وجود ندارد. زمانی که من وزیر امور خارجه فرانسه بودم ما تصمیم گرفتیم پیمان اتحاد آتلانتیک شمالی را منحل کنیم و من هم از تصمیم گیرندگان انحلال این پیمان بودم ولی امریکا با این مسئله مخالفت کرد. بعد از فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک سوسیالیستی پیمان ورشو خود به خود خاتمه یافت اما پیمان ناتو باقی ماند. کافی است که شما به سخنان "راسموسن" دبیر کل ناتو گوش بدهید تا به سادگی در ک کنید که ناتو به ابزار جنگ ستیزی و جنگ طلبی تبدیل شده است .
- دولت اوکرائین اکنون از ناتو تقاضای کمک می کند و می خواهد یکی از اعضای پیمان ناتو شود. نظر شما در این مورد چیست؟
رولاند دوما: ناتو اکنون در کلیه موارد بحرانی وارد عمل میشود و مداخله میکند. باید پرسید چگونه دبیر کل ناتو قادر خواهد بود سخنان خود را در آینده توجیه کند. وی بی پروا میگوید "من ازروس ها می خواهم تا از ارسال سلاح به روس زبان ها در اوکرائین خوداری کنند". او بنام چه کسانی این چک بی اعتبار را میکشد؟ اصلا چگونه پیمان ناتو که در جنگ جهانی دوم برعلیه آلمان تاسیس شد می تواند در گیر چنین بحران پیچیده ای در اوکرائین شود؟ و حتی در آن مداخله کند. بعد از فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی هنگامی که ما در مورد خلع سلاح با مقامات گذشته شوروی مذاکره می کردیم، همتای روس من اصرار داشت که ناتو به هیچ وجه حق ندارد به کشورهای عضو پیمان ورشو اسلحه صادر کند. این معیار و محک صلح بود و همه کشورها با آن توافق داشتند. امریکا اکنون آن مذاکرات و توافق ها را فراموش کرده و برای آنها اعتباری قائل نیست و به کشورهای بالتیک و لهستان سلاح صادر می کند. پوتین به غرب و ایالات متحده گفت "شما به قول های خود پایبند نیستید" در واقع فرانسه در آن زمان هیچ علاقه ای برای تحریک و ترساندن روس ها نداشت و هیچ دلیل خطر و یا تهدیدی از طرف آنها وجود نداشت. امروز رفتار و عمکرد غرب و امریکا صحیح نیست. باید بخاطر داشت که روسیه نقش بزرگی در پیروزی بر آلمان در جنگ جهانی دوم برعهده داشت. اکنون با این تحریم ها وضعیت بین غرب و روسیه به یک "جعبه باروت " در حال انفجار می ماند و روز به روز این خطر تشدید می شود. در گذشته یک توازن قدرت بین المللی در جهان وجود داشت و اکنون این تعادل شکسته شده است. خروج از ناتو بدون شک به یک اقتدار جهانی نیازمند است و این اقدام امروز یا فردای فرانسه نیست. مقامات ناتو و اروپا و ایالات متحده بسیار کوته بین هستند.
- عواقب ناشی از نقش فرانسه در پیمان آتلانتیک چیست؟
رولاند دوما: ژاک ژیراک رئیس جمهور وقت فرانسه می خواست مجددا عضویت در ناتو زیر فرماندهی یکپارچه نظامی "امریکا" را با جبران هزینه آن بپذیرد (1) اما امریکایی ها به وی خندیدند و مسئله بدون هیچ تغییری باقی ماند. سپس سارکوزی لنگان لنگان اما این بار بدون هرگونه طلب هزینه و خسارت نقش آفرینی در ناتو را پذیرفت! فرانسوا هولاند رئیس جمهور کنونی فرانسه تصمیم سارکوزی را در مورد عضویت در ناتو به چالش نکشید و متاسفانه واکنشی نشان نداد. او تقریبا بلافاصله پس از رسیدن به ریاست جمهوری گفت "فرماندهی یکپارچه نظامی ناتو را امری خیلی معمولی میداند" وی حتی واکنش و اعتراضی به این مسئله نکرد. امروز دیپلماسی فرانسه کاملا در این مورد مبهم است. ما دنباله رو دیپلماسی امریکا هستیم، با تلاشی مملو از توهم، تا به جهان بگوئیم که ماهم در عرصه بین المللی حضور داریم . به همین دلیل فرانسه قوی تر از بقیه در گله سگها پارس می کند. با وجود خطرات ملموس ناشی از جنگ، دولت فرانسه را به سوی یک جنگ سوق میدهد و وظیفه سگ پیشتاز ناتو را برعهده گرفته است. امروز ما بطور کامل به موقعیت "سنتی" که پس از جنگ داشتیم پشت کرده ایم. من هر بار که در جلسات ناتو شرکت می کردم رئیس جمهور فرانسوا "میتران" به من می گفت " دوما! بخصوص توجه کنید که ما زیر فرمان یکپارچه نظامی ناتو نیستیم و از همه تصمیماتی که ناتو اتخاذ میکند اطاعت نکنید". در گذشته دپیلماسی فرانسه از اعتبار برخوردار بود و به حساب می آمد و غالبا صدای آن به گوش ها می رسید.
- آیا فرانسه هنور هم قادر است از پیمان آتلانتیک "ناتو" خارج شود؟
رولاند دوما: بله می شود ازییمان آتلانتیک شمالی خارج شد، اما این تصمیم مهمی است که از عهده رهبری مانند ژنرال دوگل بر می آید. ما به شخصیتی با اقتدار و اعتبار جهانی نیاز داریم و شرایطی که همه مردم تصمیمات وی را درک کنند. این تصمیم اکنون امکان پذیر نیست زیرا امروز کوته فکران در حکومت هستند.

http://www.humanite.fr/roland-dumas-la-france-chien-davant-garde-de-lotan-551010
1ـ فرانسه از ناتو تحت فرمان یکپارچه نظامی در سال 1966 به دنبال یک سیستم دفاعی مستقل خارج شد و در تاریخ 3 اوریل 2009 به مشارکت کامل ناتو در امد ."ویکی پدیا"
 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  472   20 شهریور ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت