راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دبیر شورای نگهبان

چرا روز به روز

نگران تر میشود ؟

 

 

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان که ظاهرا احساس می کند به پایان کار خود، از هر نظر، نزدیک می شود، این روزها بر سخنرانی ها و نطق های خود افزوده است. وی در هفته گذشته در جمع دانشجویان بسیجی آنان را تشویق به شورش و مخالفت با وزارت علوم و دولت از درون و بیرون دانشگاه کرد. بیشتر این دانشجویان بسیجی کسانی هستند که با رانت حکومتی و وابستگی به مقامات وارد دانشگاه ها شده اند و بخشی از بورسیه های غیرقانونی را نیز همین عده تشکیل می دهند. در واقع ملاقات آنها با جنتی برای گرفتن همین رهنمودها بوده است تا اگر قرار باشد سهمیه و بورسیه آنان قطع شود مجوز شورش و تجمع را داشته باشند.

جنتی در یک سخنرانی دیگر در همایش امام جمعه ها، این بار به یاد "فتنه" افتاد که بارها در نماز جمعه های تهران آن را خاموش شده و پایان یافته اعلام کرده است. وی در این همایش از جمله گفت :

"چطور هم‌ اکنون برخی از خط قرمز فتنه عبور کرده‌اند؛ چرا عده‌ای نمی‌فهمند که فتنه خط قرمز است. یکی از مسئولان اخیرا بیان کرده که به زودی و با حاصل شدن توافق هسته‌ای مجلس را در دست می‌گیریم و آن زمان، هنگام آزادی موسوی و کروبی است. بنده مستندات این صحبت‌ها را در اختیار دارم."

مستندات این سخنان هم احتمالا مانند همان مستندات ماجرای چمدان چند میلیون دلاری است که با آن پول میان اصلاح طلبان پخش می شد. ولی این سخنان عمق درد و نگرانی احمد جنتی را نشان می دهد. در واقع او سه مطلب را در کنار همدیگر قرار می دهد :

1- توافق هسته ای

2- بدست گرفتن مجلس

3- آزادی موسوی و کروبی

 

جنتی می خواهد بگوید که اگر توافق هسته ای به نتیجه برسد، در آنصورت مجلس بدست طرفداران اصلاحات یا بقول وی "فتنه" می افتد و در آنصورت موسوی و کروبی هم آزاد می شوند، یعنی جناح راست و نظامیان باید بجنبند و جلوی توافق هسته ای را بگیرند!

جنتی چنان که خود می گوید نگران انتخابات مجلس و البته مجلس خبرگان هم هست. او نگران آن است که اراده مردم به شرکت در انتخابات بصورت آنچنان موج نیرومندی درآید که همانند مجلس ششم حتی امکان رد صلاحیت را نیز از وی و شورای نگهبان سلب کند و امکان دستکاری در نتیجه انتخابات را هم منتفی کند. به همین دلیل است که از هم اکنون تا انتخابات مجلس همه حوادث باید به شکلی جریان یابد که امید مردم از موفقیت دولت و از تحول از طرق قانونی و انتخاباتی و مسالمت آمیز ناامید شود. تشویق بسیجیان به شورش در همین چارچوب است.

براساس سخنان آقای جنتی، پیش از هر چیز باید مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای شد. اینکه آمریکا و غرب از ادامه این تحریم ها چه مقدار سود می برند یا برعکس به مردم و به کشور ما چه آسیبی می رسد، برای امثال جنتی مهم نیست. مهم اینست که دولت روحانی كامياب نشود و معلوم شود که انتخاب مردم چه رئیس جمهور باشد، چه مجلس، چه خبرگان نمی تواند مشکلات کشور را حل کند. به زعم آنها مردم باید به این نتیجه برسند که نه اراده آنها، بلکه اراده کانون قدرت است بر سرنوشت ایران و مردم حاکم است.

موسوی و کروبی هم نباید آزاد شوند، چون در آنصورت قدرت اراده و خواست مردم اثبات می شود. ادامه حصر آنان وسیله ای است برای نشان دادن آنکه حکومت به خواست و اراده مردم تمکین نمی کند. همانطور که احضار و بازداشت روزنامه نگاران و نویسندگان و کارگران و معلمان و طرفداران اصلاحات و تحولات همین آماج را دنبال می کند.

سابقه آقای جنتی البته روشن است. دکتر ابراهیم یزدی نقل می کند که در سال پیش از انقلاب در پاریس، آیت الله خمینی امثال جنتی و خزعلی را "مرتجع" خوانده و نامه ای از این دو را نشان داده که در آن از آقای خمینی خواسته بودند رانندگی زنان را مکروه اعلام کند. این "مرتجعان" بعد از درگذشت آقای خمینی همه طرفدارن وی را رد صلاحیت کردند و مجلس را بدست گرفتند و به دست امثال خود سپردند. آنان اکنون بدنبال زنانه - مردانه کردن ادارات و شهرداری ها و خیابان ها و پیاده روها هستند.

آقای جنتی نگران است و این نگرانی بیجا نیست، زیرا مقاومت در برابر دولت روحانی معلوم نیست که به نتیجه معکوس نیانجامد و مردم را به تعیین تکلیف قطعی با حکومت و جناج راست بیشتر مصمم نکند.  

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  472   20 شهریور ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت