راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دیدار مهم

پاپ و رهبر

حزب چپ یونان

اومانیته- ترجمه الف. آذرفریتاش

 الکسیسی سپراتس رهبر حزب "سیریزا" یونان پنچشنبه گذشته با پاپ بمدت بیست دقیقه دیدار و گفتگو کرد. آنها در این دیدار در باره بحران اقتصادی اروپا، محیط زیست و غرق شدن مهاجران در دریای مدیترانه گفتگو کردند. پاپ در این دیدار گفت: "رهبران اروپا به جای کمک اجتماعی و مالی به مردم خود در بحران اقتصادی اروپا به بانکداران کمک می کنند و این غیر قابل تصور است".

پاپ در ژوئیه سال 2013 برای غرق شدن صدها مهاجر که در کرانه های لامپودرسا در دریای مدیترانه غرق شدند دعا خواند و گفت: "جهان با بی تفاوتی به غرق شدن صدها مهاجر در کرانه های دریای مدیترانه برخورد کرد".

پاپ همچنین در نوامبر سال 2013  به افراط سرمایه داری و فشارهای اقتصادی که به مردم می آید اعتراض کرد و گفت: "ما به اتحاد و همبستگی بیطرفانه و بی ریا و باز گشت اقتصاد به معیارهای اخلاقی برای انسان نیاز داریم ".

در پایان این دیدار، الکسیسی سپراتس به خبرنگاران گفت: "ما در گفتگوئی که داشتیم بر سر ضرورت گفتگوی احزاب چپ اروپا و کلیسای کاتولیک به توافق رسیدیم. این مهم نیست که ما ایدئولوژی های متفاوتی داریم، مهم آنست که نگاه واحدی نسبت به مشکلات جهان و مردم داشته باشیم. ما نیازمند پیکاری متحد علیه فقر و نابرابری های اجتماعی هستیم.

تاکنون پاپ با هیچیک از رهبران احزاب چپ اروپا دیدار نکرده بود و دیدار با رهبر حزب "سیریزا"ی یونان نخستین دیدار دراین زمینه است.

همچنین پاپ از دیدار با نخست وزیر دست راستی یونان "آنتو نیس ساموراس" خود داری کرد و او نتوانست برای ملاقات پاپ اجازه دریافت کند.

سخنان پاپ مورد توجه و احترام افکار عمومی مردم ارو پا است. زمانی که یکی از نمایندگان جبهه چپ با پاپ گفتگو می کند، این امر تائید این مسئله است که تمام مردم اروپا آماده اند با نظریات احزاب چپ اروپا آشنا شوند. پاپ آگاهانه با رهبر بزرگترین حزب چپ یونان که برای تحولات بنیادین در اروپا مبارزه می کند ملاقات کرد. مواضع پاپ فرانسیس در مورد مسائل محیط زیست، مهاجرت و بحران اجتماعی اقتصادی جهان با پیشینیان وی متفاوت است. این دیدار، دیداری مهم بود برای "الکسیسی سپراتس" که از سوی کلیسای ارتدوکس به دگراندیشی و "بی دینی" متهم است.

 

. http://www.humanite.fr/rencontre-historique-entre-tsipras-et-le

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  474   سوم مهر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت