راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گفتگوئی پر اطلاعات
برای دولت عراق
تنها "بغداد" مانده!

اومانیته- ترجمه "الف. آذرفریتاش"

 

گفتگوی روزنامه اومانیته با "میریام بن راد" متخصص علوم سیاسی و عضو روابط خارجی شورای اروپا.
س: از زمانی که گروه های اسلامگرا و " داعش" موصل را تصرف کردند وضعیت در این منطقه چگونه است ؟
میریام بن راد: در شب 10 ژوئن شهر موصل مرکز استان "نینوا" به تصرف "داعش" در آمد. از مسجد بزرگ شهر موصل در روز 29 ژوئن دولت اسلامی عراق تحت کنترل خلیفه ابوبکر البغدادی اعلام شد. فرماندار استان در زمان هجوم داعش به منطقه از مردم تقاضای مقاومت کرد. این تلاش بیهوده بود، زیرا خود وی جلوتر از مردم از موصل گریخت. همچنین ارتش عراق هم قبل از حمله داعش منطقه را ترک کرد. از این زمان موصل دچار وضعیت انسانی فاجعه باری است و مردم غیر سنی توسط جهادگرایان مورد آزار و اذیت می باشند. جهادگرایان قصد دارند تمام جمعیت غیر سنی را از بین ببرند.
در یک شهری که مذاهب متعدد و اقوام متفاوت متشکل از عرب، کرد و سنی و شیعه و مسیحی در طول تاریخ در دشت های استان نینوا در کنار هم زندگی می کردند، اکنون بسیاری شان از وحشت و نا امنی از منطقه فرار کرده اند .
س : مردم منطقه به چه مناطقی فرار میکنند ؟

پاسخ: در گذشته مسیحیان عراق هنور میتوانستند به کشورهای همسایه، از جمله اردن و سوریه مهاجرت و یا فرار کنند، اما اکنون مقامات کشور اردن مرزهای خود را از ترس داعش و پناهجویان بسته اند. سوریه هم آنچنان پناهگاه امنی نیست. تنها راه چاره فرار به اروپا و امریکا و یا کردستان عراق است که البته کردستان هم وضعیت بسیار دشوار دارد. پناهندگان و آوارگان مشکلات امنیتی گسترده ای را بوجود می آورند.
س: برنامه اقتصادی جهادگران بر چه پایه ای است؟
پاسخ : دو لت اسلامی عراق مردم غیر سنی را به پرداخت مالیات تحمیلی "جزئیه "مجبور می کند. از لحاظ تاریخی این مالیات مربوط به یک آیه قرآن است که غیر مسلمانان که در سر زمین های فتح شده توسط ارتش مسلمان ها زندگی میکنند موظف به پرداخت این مالیات به حاکم مسلمانان "خلیفه" وقت می باشند. اما اکنون به وضوح می بینیم که با وجود اینکه غیر مسلمانان مالیات خود را پرداخت می کنند "داعش" به ترور و اعدام های جمعی و نقض سایر قوانین حقوق بشر علیه مردم محلی ادامه میدهد.
س: برخی رسانه ها در مورد قتل و دیگران در مورد "نسل کشی" مسیحیان میگویند. دقیقا سرنوشت مسیحیان و مردم که از کشتار جهادگران در امان نیستند به نظر شما چیست؟
پاسخ: در واقع از آغاز اشغال عراق توسط امریکا، مسیحیان در معرض خطر و آزار بودند، زیرا دولتی قانونی وجود نداشت. اما با موفقیت داعش در تصرف موصل در ماه ژوئن خشونت نسبت به مسیحیان و مردم تشدید شده است. این ظلم بزرگی است .البته صحبت از نسل کشی مسیحیان کمی اغراق است . در منطقه درگیری بشدت ادامه دارد. خشونت شبه نظامیان نه تنها مسیحیان را تهدید به مرگ میکند، بلکه همه مردم در خطر مرگ می باشند. در طول یک هفته "داعش" مسیحیان را هدف قرار داد. اما قتل عامی نشد. جهادگران می خواهند تمام جمعیت غیر اهل سنت را از جمله شیعیان عراق در شرق میانه را نابود کنند و آنها معتقدد که مذهب سنی مردم را به راه درست هدایت می کند. سلفی ها معتقدند اگر فردی از خلیفه اطاعت نکند مجرم است و باید وی را مجازات کرد و بنابراین میتوان آن را به قتل رساند. این عمل" تکفیر" است و تکفیر در اسلام در درون جنبش های جهادی گسترده است. شبه نظامیان به همه مردم غیر مسلمان حمله می کنند و کلیساها را ویران و به آتش می کشند. در برخی از روستاها دختران جوان مسیحی را مجبور به ازدواج با جهادگران سنی می کنند. هیچ قدرت سیاسی مشروعی در منطقه وجود ندارد و مردم باید از قوانین داعش اطاعت کنند. چاره ای نمانده است، یا باید مردم فرار کنند و یا به مذهب سنی روی آورند.
س: درچنین شرایطی یک جنبش مقاومت میتواند ظهور کند؟
پاسخ: بله . اما مردم هیچ سلاحی برای مقاومت در برابر داعش ندارند. یک ترس عمومی در موصل حاکم است و جهادگران هر فردی که مخالف برنامه های سیاسی آنها باشد را می کشند. ما در یک شرایط جنگی و رویاروئی روزانه قرار داریم و مردم در مواجهه با تروریسم به سادگی در مانده اند. س: استراتژی نوری مالکی نخست وزیر عراق چیست ؟
پاسخ: در حال حاضر نوری مالکی دنبال انتخابات نخست وزیری در عراق است. وی برای سومین بار نامزد این انتخابات است. این در حالی است که جهادگران با تهاجم خود تا دروازه های بغداد پیش رفته اند. اکنون بخش بزرگی ازعراق "از شمال عراق تا مرز سوریه" در تصرف داعش است. اگر نوری مالکی فرضا مجددا در انتخابات پیروز شود و نخست وزیر عراق شود، اولویت برای وی کنترل مجدد قلمرو از دست رفته است و در این صورت وی به عنوان ناجی مردم عراق خواهد بود و در مرحله دوم باید با سنی و داعش مذاکرات صلح را آغاز کند که برای وی بسیار دشوار خواهد بود زیرا شورشیان سنی به این آسانی پای میز مذاکره نمی آیند، چه رسد به دولت اسلامی عراق "داعش" که مالکی را عروسکی امریکائی می داند.
س: نظر شما در مورد ژئو پلیتیک - "جغرافیای سیاسی" - دولت فرانسه که میگوید "آماده پذیرش پناهندگان مسیحی عراق است" چیست؟
پاسخ: دیپلماسی فرانسه در خاور میانه و شرق میانه مبتنی بر حفاظت و حمایت از مسیحیان است. این سنت به گذشته "دوران سلطنت در فرانسه" باز میگردد و چیز تازه ای نیست. البته فرانسه محدودیت های دیپلماسی خود را در مورد عراق و بویژه در مناقشه اسرائیل و فلسطین و بحران اخیر غزه نشان داده است. بنظر من فرانسه ارزیابی دقیقی از وضعیت در منطقه ندارد.

. http://www.humanite.fr/mossoul-les-jihadistes-imposent-le-sunnisme-la-population-sous-peine-dexecution-548631
 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  467   16 مرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت