راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بنام "داعش"

به کام امریکا و اسرائیل

تنظیم از منابع روسی

آزاده اسفندیاری

 

 

آمریکا اعلام کرده، برای "مبارزه با داعش" می خواهد پایگاه های آنها را در خاک سوریه بمباران کند!

مقامات سوریه با محکوم کردن این خواست، نسبت به اقدام آمریکا هشدار داده و اعلام کرد که این نوع عملیات نظامی در هر کشوری، تجاوز به حق حاکمیت و مردم آن کشور است و به همین دلیل  سوریه برای دفاع از خود در مقابل هر تجاوزی از هیچ پاسخی کوتاهی نخواهد کرد.

در این رابطه فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه گفت: "هر اقدام نظامی که خارج از چهار چوب قطعنامه 2170 شورای امنیت سازمان ملل صورت بگیرد، تجاوز به حق حاکمیت سوریه می باشد. قطعنامه شورای امنیت مربوط به تحریم شش فردی است که با داعش مربوط می باشند و آمریکا به همین بهانه می خواهد خاک سوریه را بمباران کند ".

کنستانتین سیوکوف "رئیس آکادمی ژئوپلیتکی روسیه در واکنش به نظر مقامات آمریکایی برای بمباران پایگاه های داعش در سوریه گفت:

"ایالات متحده آمریکا خود تشکیلات داعش را بنیانگذاری کرده  و سازمان داده است و آن ها را برای استراتژی های خود در خاورمیانه بعنوان یک تشکیلات نظامی، مسلح و تجهیز کرده است. حال تحت عنوان مبارزه با این گروه می خواهد پایگاه های آنان در سوریه را بمباران کند. این تجاوزی آشکار به یک کشور مستقل است. اگر عراق از آمریکا درخواست کمک نظامی و بمباران پایگاه های داعش در این کشور را کرد، سوریه چنین تقاضایی از آمریکا نکرده است. بنابر این عملیات نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا نقض آشکار حقوق بین الملل است."

ناظرین سیاسی بر این عقیده هستند که واکنش دیپلمات سوریه بهانه امریکا برای حملات هوائی احتمالی به پایگاه های داعش در سوریه خبری است که "ائتلاف ملی" مخالفان سوریه منتشر کرده و مدعی شده اند که پایگاه های شبه نظامیان داعش در شمال شهر حلب قرار دارد و بر مبنای همین خبر که صحت آن معلوم نیست، از امریکا خواسته اند در حلب وارد عملیات هوائی شود!

پیش از بالا گرفتن عملیات داعش در عراق نیز رهبر ائتلاف ملی مخالفین حکومت سوریه، از ارتش آمریکا خواسته بوئد تا پوشش هوایی این گروه در جنگ با ارتش سوریه را  برعهده بگیرد.

تحلیل گر سیاسی لبنانی "فیصل عبدل ساتر" می گوید: "در این روزها شرایط برای درخواست   "ائتلاف ملی" برای مداخله نظامی آمریکا در سوریه آماده شده است. بر همگان روشن است که شبه نظامیان داعش عملا کنترل "ارتش آزاد سوریه" را به دست گرفته اند. بنا بر این، رو در رویی با ارتش سوریه اشکال دیگری به خود می گیرد. در عین حال در خواست "ائتلاف ملی" برای دخالت نظامی آمریکا در نوع خود دامی است برای واشنگتن. اگر پای آمریکا به جنگ در سوریه کشیده شوئد، آنگاه به همین بهانه کار به بمباران ارتش سوریه ختم خواهد شد. درعین حال که "ارتش آزاد" در وحشیگری و در آسیب رساندن به مردم سوریه کمتر از گروه های داعش نیست.

بر اساس اعتقاد کارشناسان سیاسی هر کاری را می توان از واشنگتن انتظار داشت. چند سال پیش زمانی که شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای در ارتباط با استفاده از پهپاد ها در کشور لیبی را صادر کرد، سازمان نظامی ناتو ارتش این کشور و تاسیسات دولتی لیبی را هم بمباران کرد. در سوریه نیز امکان چنین عملیاتی علیه ارتش، حکومت و تاسیسات اقتصادی سوریه بعید نیست.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  470   6 شهریور ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت