راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جبهه داخلی

در روسیه

همچنان

ضعیف است

گرد آوری و ترجمه از منابع روسی

آزاده اسفندیاری

 

بیش از دو دهه است که عواقب سیاست های تهاجمی و تجاوزکارانه ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان او در دیگر کشورها، در تمام قاره ها عیان گشته و صلح جهانی به جد به خطر افتاده است. به نظرکارشناسان نظامی و سیاسی مخالف نظامیگری، اگر مردم جهان نتوانند سدی در مقابل چنین تهاجمی ایجاد کنند، احتمال نابودی کره خاکی ما وجود خواهد داشت .

تدابیر اتخاذ شده کشورهای مخالف نظامیگری آمریکا و همدستانش، به همراه افکار عمومی جهان می تواند از یک فاجعه مهیب بشری جلو گیری کند.

این تدابیرعبارتند از تشکیل "گروه بریکس" شامل کشورهای چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی، " سازمان همکاری شانگهای "با شرکت چین ، روسیه و برخی از جمهوری های سابق اتحاد شوروی (ایران به شمول عضو ناظر). در این ائتلاف ها، روسیه به عنوان قدرت بزرگ هسته ای و چین با قدرت اقتصادی- سیاسی و ثبات اجتماعی خود، همراه دیگر کشورهای عضو، می توانند تبدیل به قدرتی بازدارنده گردند.

تجدید نظر روسیه در سیاست های خارجی خود در سال های اخیر و نگاه به شرق و جنوب، پیامدی است در تحکیم سدی در مقابل افسار گسیختگی نظامیگری در جهان که باید آن را به فال نیک گرفت.

در ارتباط با تحرک مثبت روز افزون روسیه بعنوان کشوری که توانایی آن را دارد تا تاثیرات مهمی بر روند صلح جهانی داشته باشد، می توان به موارد زیراشاره کرد:

روزهشتم دسامبر کنفرانسی با شرکت برخی از نخبگان و اندشمندان سیاسی و نظامی روسیه با موضوع "جهان و امنیت قرن بیست و یکم" در دانشگاه روابط بین الملل مسکو (لومومبا ی سابق) برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این کنفرانس رئیس مجلس دومای روسیه "ناریشکین" گفت: "برپایی چنین کنفرانسی با هفتاد سالگی اولین مسافرت "ژنرال دوگل" رئیس جمهور اسبق فرانسه به اتحاد جماهیر شوروی توام گشته است. دوگل در صدد بود تا با اتحاد شوروی زبان گفتگو را باز کند و به اروپایی ها یاد آوری کند که این قاره باید سیاست مستقلی از آمریکا داشته باشد. در شرایط امروزی با تکیه بر ایده دوگل، کشورهای اروپایی می توانند با اتخاذ سیاستی مستقل بر سیاست های صلح آمیز جهان تاثیر جدی داشته باشند. ایده "دوگل" در آن زمان همگرایی اروپا از اقیانوس آتلانتیک شمالی تا اورال را در بر می گرفت". علاوه بر این، توسعه رو به گسترش اروآسیا، از لیسبون تا ولادی واستوک، از مورمانسک و اسلو، تا شانگهای و دهلی، در جنوب ادامه پیدا خواهد کرد".

سخنران دیگر این کنفرانس "الکسی پادبرزکین" معاون علمی دانشگاه روابط بین الملل و رئیس مرکز مطالعات نظامی- سیاسی روسیه بود. او خاطر نشان کرد: "نگاه به غرب روسیه طی چندین سال تاثیرات نا مطلوب خود را بر حیات زندگی مردم کشور ما گذاشته است. در جهان عملا شرایط جنگی حاکم می باشد و این مسئله  خواه نا خواه با سرنوشت ما گره خورده است. در این جنگ انسان ها کشته می شوند، اقتصاد ویران می گردد و تغییرات جغرافیایی صورت می پذیرند. ما نباید به انتظار بنشینیم تا نفیر بمب ها و گلوله ها ما را از خواب غفلت بیدار کنند.

خواسته های ملی گرایانه و اتکای به خود، در روسیه جنبه عمومی به خود گرفته اند و خود آگاهی مردم بعنوان یک دستآورد ارزشمند خود نمایی می کند. نخبگان جامعه باید به این امر مهم توجه لازم را داشته باشند. منافع ملی ما در گرو خود کفائی اقتصادی، رونق بازار داخلی و متکی به خود بودن می باشد، در عین حال در سیاست خارجی، نگاه به شرق و پیوند آن با اروپا است ".

پس از سخنرانی سالانه "ولادیمیر پوتین" درمقابل نمایندگان دو مجلس روسیه و تاکید او بر چند قطبی شدن قدرت در جهان و داشتن اعتماد به نفس این کشور بر واکنش به منافع ملی، برخی از رهبران احزاب ملی گرا و چپ از سیاست داخلی دولت روسیه به وضوح انتقاد کردند. در همین زمینه "گنادی زوگانف" رهبر حزب کمونیست روسیه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: "برای داشتن سیاستی مستقل متناسب با منافع ملی باید از مهد کودک ها، مدارس و دیگر مراکز آموزشی و تربیتی شروع کرد. با بودجه هائی که دولت برای آموزش و پرورش و دیگر نهاد های آموزشی اختصاص داده است نمی توان صحبتی از استقلال ملی کرد. وضعیت بهداشت و درمان از موسسات آموزشی نیز بد تر هستند. زمانی می توانیم دم از دفاع از کشور و هویت ملی خود بزنیم که صنعت و کشاورزی مازاد داخلی داشته باشند. تنها تکیه به سلاح های هسته ای کافی نیستند. غربی ها به نقاط ضف ما پی برده اند، به همین علت آن ها عملا در اطراف کشور ما دست به آتش افروزی زده اند. روسیه همه گونه تجارب قدرتمند شدن را دارد. ما می توانیم از همه بنیه علمی، تکنیکی و تجربه هائی که قبلا فراهم شده است بهره مند گردیم. باید شرایطی را بوجود آورد که صد ها هزار دانشمند و متخصصینی که در سال های گذشته از کشور رفته اند داوطلبانه به میهن خود باز گردند. "

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  485   207 آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت