راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نفت روی حریق

بحران اقتصادی

در ایران و روسیه

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

سقوط قیمت نفت همچنان ادامه دارد و به پائین ترین سطح خود درپنج سال گذشته رسیده است. یعنی 58 دلار برای هر بشکه.  رویدادهای جاری در جهان حکایت از آن دارد که سقوط قیمت نفت نه قابل کنترل است و نه متوقف شدنی. بهای نفت در اواسط سال 2014 به مرز 115 دلار رسیده بود. شش ماه بعد به 60 دلار معادل 48 یورو برای هر بشکه نزول کرد. در واقع 46 در صد از ارزش آن کاهش یافت.

اکنون این سئوال مطرح است که چرا "طلای سیاه" ارزش خود را در زمانی چنین کوتاه از دست داد؟ یکی از دلایل اصلی نزول بهای نفت تولید بیش از حد جهانی است. ایالات متحده با استخراج گاز و نفت از "لایه های شیست" نقش ویژه ای در سقوط بهای نفت بازی کرد. عربستان سعودی رئیس واقعی اوپک (سازمان کشورهای صادر کننده نفت) و اولین صادر کننده نفت در جهان بطور بی وقفه در سقوط بهای نفت نقش گسترده ای داشته است و دارد. همچنین منارشی "کشورهای سلطنتی" خلیج فارس سطح تولید فعلی خود را برای حفظ روند سقوط نفت خام حفظ کرده اند و این مسئله همراه با بی ثباتی قیمت نفت را مطابق با سیاست های امریکا و عربستان حفظ می کنند.

این سقوط قیمت نفت و بی ثباتی آن اقتصاد روسیه و ایران که وابسته به درآمدهای نفتی است را زیر ضربه گرفته است.

عربستان درباره سقوط قیمت نفت همچنان سکوت خود را حفظ و اوپک را فلج کرده است. "عبدالله البدری" از دبی سقوط بهای نفت را با نقش بازارو دلالان بازار در پیوند می داند و می گوید: "سطح تولید اوپک به مدت ده سال تغییری نکرده است و سازمان اوپک30  میلیون بشکه در روز تولید میکند. کشورهای غیر عضو اوپک حدود 6 میلیون بشکه در روز تولید خود را افزایش داده اند. تولید اضافه که در بازار ارائه شده کاهش بهای نفت را تشدید کرده است.

حال سئوال اینست که چه کسانی از سقوط بهای نفت سود می برند؟

به نظر مدیر صندوق بین المللی پول "کریستین لاگارد" با سقوط بهای نفت "جهان یک بهبود اقتصادی را تجربه خواهد کرد، این خبری خوش برای آینده جهان است". صندوق بین المللی پول در انتظار رشد 8 درصدی برای کشورهای توسعه یافته است . ایالات متحده امریکا، اروپا، ژاپن، چین وهند که اقتصاد آنها وابسته به صاردات نفتی است از برندگان بزرگ سقوط بهای نفت میباشند. مدیر عامل بانک سوئیس "لومبارد اودیه" در گزارش خود اعلام کرد  "در واقع نفت ارزان تر باعث انتقال ثروت از کشورهای صادر کننده به کشورهای مصرف کننده خواهد شد".  اما این امر"سقوط بهای نفت" تاثیر دوگانه ای برای ایالات متحده که اقتصاد آن تا حد زیادی وابسته به بهره برداری از توسعه گاز "لایه های شیست" است را در برخواهد داشت. با توجه به این واقعیت که ایالات متحده امریکا یکی از وارد کنندگان "نفت" است، این کشور همچنان یکی از بزرگترین وارد کنند گان نفت باقی خواهد ماند. با این حال بنا بر تحلیل نشریه " تایم سوئیس"  سیر نزولی قیمت نفت خام "برنت" از 115 دلار به 70 دلار در هر بشکه، صرفه جوئی سالانه 4 درصد از تولید نا خالص داخلی ایالات متحده را برای این کشور به ارمغان خواهد آورد . کاهش قیمت "طلای سیاه" همچنین باعث آشفتگی مهمی در بازارهای مالی شده است. بازار سهام در کشورهای نفت خیز عرب بشدت سقوط کرده است. در حال حاضر منارشی خلیج فارس میتواند بر روی ذخایر مالی قابل توجه خود برای مقاومت در برابر کاهش قیمت نفت مقاومت کند، اما در رابطه با کشورهای دیگر تولید کننده نفت بازندگان بزرگ کاهش بهای نفت روسیه، ایران ونزوئلا، الجزایر و نیجریه خواهند بود. در میان کشورهای یاد شده، کاهش قیمت نفت برای ایران فاجعه بزرگی خواهد بود. بخش قابل توجهی از بودجه ایران و نیجریه کاهش می یابد و این کشورها را در شرایط اقتصادی و اجتماعی بغرنج و انفجاری قرار خواهد داد. اگرسقوط بهای نفت همچنان ادامه یابد ما شاهد یک شوک مالی در کشورهای وابسته به درآمدهای نفتی خواهیم بود. نیجریه بزرگترین اقتصاد قاره افریقا که70  در صد اقتصاد آن از درآمدهای گاز و نفت تامین میشود در اثر کاهش قیمت نفت در بازار بین المللی شاهد نوسانات ارزش پول داخلی در ماه اخیر بود. تا حدی که اعتصابات کارگران صنعت نفت را در این کشور تهدید کرد. بانک مرکزی نیجریه حتی مجبور به کاهش ارزش ارز "پول ملی" معادل 8 درصد در اواخر ماه نوامبر شد. این مسئله مدیریت کشورها را ناچار به تنوع رشته های اقتصادی می کند. در دوران بحران، در اقتصاد سرمایه داری جهانی سقوط بهای نفت در نهایت و اجبارا منجر به نوسانات در اقتصاد جهانی خواهد شد. منطقه یورو (کشورهای اتحادیه اروپا ) که غرق افسردگی اقتصادی اند ممکن است یک کهکشان مارپیچ تورم را بزودی تجربه کند.

نشریه تایم سوئیس می نویسد "مصرف کنندگان باید پیش بینی کاهش قیمت کالاهای مصرفی در یک دوره دراز مدت - به دنبال کاهش بهای نفت- را بکنند و این مسئله خرید کالا"های مصرفی را با وقفه همراه خواهد کرد. چنین تصمیمی مصرف کنندگان، موسسات و شرکت های تولیدی را مجبور به کاهش قیمت کالاهای تولیدی خواهد کرد و به دنبال آن کاهش دستمزدها و تورم مارپیچی در بازار آغاز خواهد شد". از هم اکنون می توان در نظر گرفت که سایه تورم بر سر اروپا گسترش خواهد یافت. شرکت های بزرگ نفتی از اکنون برای حفظ سود خود در هزینه ها صرفه جوئی می کنند. مانند توتال، ریسول، شل، او. ان. ای، که سرمایه گذاری های خود را قطع و اخراج گسترده کارکنان را آغاز کرده اند.

http://www.humanite.fr/petrole-bon-marche-croissance-ou-krach-560854

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  487   11دیماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت