راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

وحشت اتحادیه اروپا

از  گردش به چپ مردم یونان

اومانیته- الف. آذرفریتاش

 

 

حزب "سیریزا" قدرت را در یونان بدست میگیرد. رای دهندگان یونان مخالف ریاضت های اقتصادی در یونان هستند. بعد از نتیجه سومین دور رای گیری در پارلمان یونان برای تعیین رئیس جمهور، "انتونیس سامورای" نخست وزیر کنونی یونان اعلام کرد انتخابات زود هنگام در 25 ژانویه آینده برگزار می شود. شکست نمایندگان راستگرا در مجلس، در واقع شکست سیاست های ریاضت های اقتصادی اجتماعی ترویکا (اتحادیه اروپا بانک مرکزی و صندوق بین المللی پول) در یونان است.

نظر سنجی ها از پیروزی 35 درصدی  حزب چپ "سیریزا" در انتخابات پارلمانی 25 ژانویه حکایت دارد. یعنی تقریبا 5 درصد بیش از آرای ائتلاف احزاب راست لیبرال و سوسیال دمکرات که در قدرت هستند. آراء 35 در صدی کافی است تا این حزب در پارلمان اکثریت را بدست آورد. بموجب قانون اساسی یونان هر حزبی که اکثریت کرسی ها  را در پارلمان بدست آورد از 50 کرسی رایگان در پارلمان – مطابق قانون اساسی-  برخوردار خواهد بود. حزب سیریزا بعد از نتایج درخشان در انتخابات محلی گذشته و همچنین انتخابات پارلمان اروپا با شعار مبارزه با ریاضت اقتصادی اکنون از مجبوبیت چشمگیری در میان مردم یونان برخوردار است. تشکیل دولت توسط سیریزا رویدادی است که از هم اکنون بانکداران و بورس یونان را به وحشت انداخته است. آنتونیس سا ماراس  "نخست وزیر" کنونی یونان در سخنرانی های انتخاباتی  خود در هفته گذشته بازی تهاجمی خود را با ترساندن مردم از پیروزی حزب سیریزا در یونان آغاز کرد. مدیر  گروه سرمایه داران یونان که  یکی از بزرگترین صندوق های بازنشستگی در جهان را مدیریت میکند، در تلگراف خود به مقامات این موسسه گفت "برنامه الکسی سیپراس رهبر حزب سیریزا  به مراتب خطرناک تر از کمونیست است و یونان را به هرج و مرج فرو خواهد برد". کشورهای بزرگ اروپائی یونان را تهدید به قطع کمک های مالی می کنند.

برنامه الکسی سیپراس رهبر حزب "سیریزا " کابوس بانکداران یونان است. "افزایش حداقل دستمزدها، مهلت قانونی برای پرداخت بدهی بانکها، لغو نزدیک به دو سوم بدهی غیر قانونی  نامشروع مردم یونان، افزایش بودجه دولت برای افزایش سرمایه گذاری، نجات سرویس های خدمات عمومی برای بحران جدی انسانی که یونان را تهدید می کند برنامه های این حزب است.

نخست وزیر کنونی یونان می گوید "حزب سیریزا در صورت پیروزی خواهان  خارج شدن یونان از اتحادیه اروپا خواهد شد".

الکسی سپپراس نیز بطور مشخص به مردم یونان گفته است که "در صورت پیروزی یکی از اولویت های دولت آینده خروج از "تفاهم نامه" دولت گذشته با ترویکا "صندوق بین المللی پول، کمیسیون اتحادیه اروپا وبانک مرکزی اروپا" است که مردم یونان را با ریاضت هایی روبرو ساخته که نوعی بردگی است  و  سرویس  خدمات اجتماعی را در یونان  نابود کرده است.

الکسی سیپراس در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری قادر خواهد بود برنامه اجتماعی اقتصادی خود را به اجرا بگذارد. وی معتقد است که اتحادیه اروپا نمی تواند یونان را از منطقه یورو خارج کند زیرا اخراج یونان از اتحادیه اروپا ممکن است آسیب های اقتصادی و سیاسی را برای جامعه اروپا به همراه بیآورد. چگونه ممکن است اتحادیه اروپا یک ملتی را به جرم این که بطور دمکراتیک به یک حزب  چپ  برای خروج از بحران انسانی که عاملین آن سرمایه داران میباشند رای میدهند از اتحادیه اروپا اخراج کند؟ مقامات اتحادیه اروپا چگونه میتوانند این مسئله را به شهروندان اروپائی توضیح بدهند؟ و این در شرایطی است که در آینده، در دیگر کشورهای اروپائی مانند اسپانیا احزاب چپ با رای مردم بر سر کار بیآیند.

http://www.humanite.fr/grece-cest-pire-que-le-communisme-ce-sera-le-chaos-total-560154

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  487   11دیماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت