راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گزارش گروه اعزامی

کره شمالی

از واقعیت

تا جنگ تبلیغاتی

با این کشور!

 

به دعوت مقام های مطبوعاتی و حزبی حمهوری خلق کره، هیاتی از روزنامه نگاران روزنامه پراودا در شهر"پریمورسکی کرای"، یکی از نمایندگان مجلس و مسئول کمیته حزبی حزب کمونسیت روسیه از شهر پریمورسکایا کرایا (منطقه ای در خاور دور روسیه) به مدت یک هفته از این کشور دیدار کردند. این هیات مشاهدات و برداشت های مشترک خود را از نوع زندگی و شرایط اجتماعی مردم پایتخت این کشور چنین باز تاب داداه اند:

 

با نگاه اول در شهر پیونگ یانگ، وجود ساختمان های چند طبقه که با نماهای زیبا تصویر شده اند، با چشم انداز به آینده ای بانشاط را می توان تماشا کرد. با دیدن بنا ها و معماری زنده، نمی توان تصور کرد که در سال های جنگ کره، امپریالیسم آمریکا با بمباران های متوالی، این شهر را با خاک یکسان کرده بود.

خیابان ها به شکل باور نکردنی تمیز و پاکیزه هستند. چمن ها را به اشکال مختلف، دایره و بیضی شکل با درختچه ها تزئین کرده اند. در هیچ کجا اثری از کاغذ، کیسه های پلاستیکی و یا دیگر زباله ها را نمی توان یافت.

زیبائی و تمیزی این شهر زمانی بیشتر جلوه می کند که ما آن را با شهرهای خود در خاور دور و یا با مسکو مقایسه کنیم. از جمله در تمام مسیر قطار شهر ما تا مسکو در بین راه انواع شیشه های نوشیدنی، کیسه های پلاستیکی پرتاب شده و عکس ها و تصویرهای عجیب و غریب بر در دوار هاست که جز آزردن روح انسان نشان دیگری ندارد.

در پیونگ یانگ وسایل نقلیه ای چون، اتوبوس های برقی، تراموای، قطار های شهری و مترو مسافران را با بلیت های با قیمت نا چیز جا به جا می کنند.

طی اقامت و گردش یک هفته ای، ما اثری از افراد مست، گدا و یا افرادی که بخواهند با قلدری برای کسی مزاحمت ایجاد کند ندیدیم. چهره ها همه مصمم توام با غرور و شاد بودند. مردم- بویژه زنان- همگی با لباس شاد و رنگ های طبیعی و فرم های متنوع در حال رفت و آمد بودند.

به راستی زندگی در جمهوری خلق کره را می توان خاص نامید. قفسه های مغازه ها مانند کشور های سرمایه داری انباشته از مواد مصرفی خوراکی گوناگون و گاه ناسالم نیست. این کشور علیرغم نداشتن منابع طبیعی مانند نفت و گاز و ذغال سنگ با افتخار توانسته است ثبات اقتصادی داشته باشد. با وجود این که 80 در صد خاک این کشور کوهستانی است و زمینه مساعدی برای کشاورزی ندارد، توانسته است محصولات کشاورزی و غذائی کشور خود را تامین کند. این کشور سال های متمادی است که توسط ایالات متحده آمریکا و متحدان آن، محاصره اقتصادی است و خواه ناخواه تاثیرات سوء آن را بر زندگی مردم این جمهوری گذاشته است. با این وجود توانسته است از نظر تکنیکی خود را در صف کشورهای صنعتی مطرح جهان در آورد. تا جائی که  با پرتاب سفینه های متعدد به تسخیر فضا دست یابد.

دولت با شعار "پیش به سوی سوسیالیزم" متناسب با ویژگی های این کشور، شرایط زندگی مساعدی را برای شهروندان خود فراهم کرده است: آموزش تا بالا ترین مدارج تحصیلی، خدمات بهداشتی و پزشگی رایگان، تامین مسکن و مهد های کودک و دیگر ضروریات زندگی . حال اگر شرایط تحصیلی روسیه را که با ارقام نجومی ای که خانواده ها برای فرزندان خود می پردازند مقایسه کنیم، خواهید دید که جوانان کره از زندگی سطح بالائی برخوردار هستند. تلفات و مرگ و میر ناشی از مواد مخدر صادره از افغانستان جوانان در روسیه، سالانه  صد هزار قربانی می باشد. بیش از5  میلیون نفر در کشور ما اسیر هروئین و دیگر مشتقات تریاک هستند. وضعیت در شهرهای خاور دور روسیه از دیگر مناطق وحشتناک تر است. در شهر ما "پریمورسکی کرای"، بیش از چهل در صد جوانان به هروئین معتاد اند. اشتباه نخواهد بود اگر یاد آوری کنیم که مادران و پدرهای ما حاضر نیستند با چنین فرزندانی زیر یک سقف زندگی تلخی داشته باشند.

در جمهوری دموکراتیک خلق کره مسئله ای به نام بی خانمان ها وجود ندارد. اگر در اتحاد شوروی زمان جنگ های داخلی و بعد از جنگ کبیر میهنی میلیون ها کودک بی خانمان وجود داشت، حکومت در کوتاه ترین زمان به زندگی آن ها سر و سامان داد اما بعد از نابودی اتحاد شوروی در حال حاضر بین 4 تا 5 میلیون کودک آواره خیابان ها هستند. از این تعداد حدود سه میلیون به مدرسه نمی روند.

طبق شواهد پزشگی در جمهوری دمکراتیک کره از بیماری ایدز و دیگر بیماری های واگیر اثری دیده نمی شود. از وجود فحشا و دیگر زخم های اجتماعی متداول در کشور های سرمایه داری خبری نیست. سلامت جسمی و روحی شهروندان اساسی ترین الویت های حکومتی است.

نگاه مهربانانه و مسولانه به کودکان از نظر مقامات کره ای یکی  از مهم ترین اهداف اجتماعی است. شعار اتحاد شوروی" همه امکانات خوب برای کودکان" اکنون در کره شمالی وجود دارد. نوع پوشیدن لباس های مرتب و زیبا در روز های جشن، مهد کودک ها و مدارس با همه امکانات مدرن ورزشی و کلینیک های مخصوص کودکان با وسایل جدید پزشگی همگی نشان از توجه ویژه به کودکان این کشور دارد.

ما در این سفر عکس هائی تهیه کرده ایم که برای خوانندگان در این صفحه قرار می دهیم. این عکس ها از کلینیک دندان پزشگی کودکان، کودکستان ها، پارک های آبی و دیگر میدان های ورزشی می باشد. امید داریم که این حد اقلی که ما جمع آوری کردیم شناخت مختصری از این کشور اعجاب انگیز به دست بدهد.

گزارش تصویری را می توانید از روی لینک زیر ببینید:

http://kprf.ru/international/new-world/144616.html

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  517   29 مرداد 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت