راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زمین لرزه

در بورس جهانی

با طرح نوین

اقتصادی چین

اومانیته- ترجمه م. الف. آذرفریتاش

 

چین میخواهد اقتصاد خود را بطور اساسی متحول کند. نام این تحول "حرکت به پیش" اعلام شده است. مطابق این طرح، چین دیگر مانند گذشته یک کارخانه تولید نیازهای جهانی نخواهد بود. کارخانه ای که در آن بخش عمده نیروهای مولد کشور را در خدمت تولید کالاهای صادراتی برای جهان به خدمت گرفته بود.

اقتصاد چین اکنون نیز پا برجاست اما رهبری این کشور طرحی را می خواهد پیاده کند که بموجب گزارش خود آنها مدل پایدارتری برای  پاسخگویی به نیازهای داخلی و افزایش استانداردهای زندگی مردم است. یک اقتصاد متنوع با خدمات بیشتر!

این یک رفرم تنظیم شده اقتصادی و ناگهانی است که غرب آن را "مدل اقتصادی چین" می نامد  و اکنون وحشت در بازارهای مالی جهان بوجود آورده است.

این طرح چهار مرحله دارد:

1 – واحد پول چین تحت کنترل دولت قرار می گیرد و در همین ارتباط، طی هفته های گذشته چین ارزش پول خود را نسبت به دیگر واحد های مالی جهان دو درصد کاهش داده است.

2- افزایش استانداردهای زندگی مردم چین که البته اعلام شده این افزایش استانداردها به این معنا نیست که "رقابت" در بازار داخلی متوقف شود. بویژه که اقتصاد این کشور هنوز بر پایه صادرات کالا به خارج استوار است. با کاهش ارزش پول چین در برابر دلار و یورو هزینه صادرات افزایش نمی یابد. این سیاست مالی چین است که اکنون در اروپا و آمریکا بازار ارز خارجی را متوحش کرده است. در چارچوب این طرح تاکنون 20 درصد از ارزش پول چین در بازار جهانی و در برابر یورو کاهش یافته و این مسئله واکنش های بورس اروپا را موجب شده است.

3- در چند سال گذشته بیش از 200 میلیون چینی که در مدت کوتاهی استانداردهای زندگی آن‌ها افزایش یافته برای بهره برداری از ذخیره مالی خود به بازار رو آوردند و در بخش های بورس اوراق بهادار در شانگهای و املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کردند. حجم این سرمایه‌گذاری در بازار مالی چین آنچنان بود که اکسیژن برای جلوگیری از خفگی ناشی از تورم در بازار مالی را مشگل کرده بود. سرمایه‌گذاری در این زمینه ها ادامه یافت و از ژوئن سال 2014 تا ژوئن 2015 اوراق بهادار در بورس شانگهای 13 برابر افزایش یافت. با مانورهای دلالان، از ماه جولای سرمایه گذاران نزدیک به دو میلیارد دلاراز سرمایه خود را از دست دادند. این مسئله بحران اجتماعی را در چین موجب شده است و دولت با طرح جدید اقتصادی خود می خواهد طبقه متوسطی که دراین مانورهای زیرکانه بازار بورس رو به نابودی می روند را نجات بدهد. بویژه کسانی را که نه تنها در اوراق بهادار شانگهای سرمایه گذاری کردند بلکه از بانکها با اعتبار خود وام گرفتند و قادر به پرداخت وامهای خود نمی باشند.

4 ـ چین زیر فشار کمبود مواد خام ــ اولیه ــ قرار دارد و به دلیل تولیدات گسترده یکی از بزرگترین مصرف کنندگان مواد اولیه معدنی و غیره در جهان است. هنگامی که اقتصاد چین به لرزه می افتد اولین وحشت در فروشندگان جهانی از جمله فروشندگان نفت خام و مواد معدنی مس و غیره آغاز می‌شود. قیمت مس و آلومینیوم سقوط می کند و هر بشکه نفت خام معادل 40 دلار کاهش می یابد تا چین در چنگال سوداگران سرمایه داری اسیر نشود.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  518   5 شهریور  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت