راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیام های دریافتی

و پاسخ راه توده به آنها

 

ویراستار همیشگی مطالب راه توده، متاسفانه بیمار است و مرخصی گرفته و به همین دلیل احتمال اشتباهات تایپی در مطالب این شماره راه توده کم نیست. از جمله در همین بخش پیام ها و پاسخ به آنها. امیدواریم و شما هم ابراز امیدواری کنید که حالش ایشان هرچه زودتر بهبود یابد. دو پیام بسیار دقیق همراه پیام هائی که می خوانید دریافت کرده بودیم که آنها را جداگانه و بصورت مقالات وارده در این شماره راه توده منتشر کرده ایم. یکی درباره مصر و دیگری در باره آگاهی کارگران ایران.

بقیه پیام ها را به همراه پاسخ های ما می خوانید:

 

احمد- با سلام..قبل از سال 57 اکثر مردم از آگاهی سیاسی و اجتماعی بی بهره بودند و گروهای اندکی که مبارزه میکردند را شامل نمی شود. حال چگونه است که مرحوم کیانوری این گونه خمینی را ستایش میکند جای سوال دارد. آیا قدرت های بزرگ چه شرقی و غربی دخالتی نداشتند. خاور میانه اخیرا مثال خو بی است. شما چگونه انرا تفسیر میکنید. ممنونم.

 

راه توده- دوست عزیز کسی که دقیقا بداند چه می خواهد بگوید، می تواند دقیق هم منظور خود را بیان کند و یا حتی بنویسد. باور کنید که ما نفهمیدیم شما چه می خواهید بنویسید و یا بپرسید. می خواهید بنویسید مردم آگاهی  نداشتند و آقای خمینی را ستودند و آقای کیانوری که آگاهی داشت نباید ایشان را می ستود؟ در بخش دوم، این وسط قدرت های بقول شما شرق و غرب چه صیغه ای هستند و چه ربطی به خاورمیانه امروز دارد؟

دو نکته اخیر را واقعا متوجه نشدیم و در مورد نکته دوم اگر درست فهمیده باشیم منظور شما را – که خودمان آن را نوشتیم- باید بنویسیم : دوست عزیز انقلاب را مردم می کنند و دلائل و انگیزه های آنها نیز متنوع است و مسئله را باید در همان بعد زمانی که اتفاق افتاده بررسی کرد و نه اکنون. اکنون می شود آن را تحلیل کرد و تحلیل ربطی به وقوع رویدادها در لحظه ندارد. حتی اگر این که مردم آگاهی سیاسی نداشتند را اگر بپذیریم، چطور می توانیم انگیزه های اقتصادی آنها را انکار کنیم؟ همین که مردم بقول شما آگاهی سیاسی نداشتند، جرم رژیم شاه نیست که اجازه نداد مردم آگاهی سیاسی پیدا کنند؟ در مورد آیت الله خمینی نیز شما توجه کنید به انگیزه ها و گرایش های مذهبی مردم ایران. حتی امروز و پس از 35 سال حکومتی که بنام مذهب انواع ظلم ها را کرده است. از میان همین مردمی که بطور طبیعی در هر تحولی برای تغییرات امروز و فردای ایران باید روی آنها حساب کرد، هفته گذشته اعلام شده که 14 میلیونشان می خواهند بروند حج عمره. از آسمان باید فرود آمد و کف خیابان های ایران راه رفت و بعد کار سیاسی کرد و شانه به شانه مردم جلو رفت. جز این هیچ راه حل دیگری نیست. دنبال قدرت های خارجی هم نگردید که سقوط شاه را به گردن آنها بیاندازید. امیدواریم درحد درک خود از پیام شما پاسخی داده باشیم.

 

منصور بهمنی- سلام- اخیراً قیام 15 خرداد را کار لات و لوت ها و دسته های سینه زنی دانسته اید که من نقدی بر آن نوشتم ولی هنوز آنرا باز تاب نداده اید .

جهت مزید اطلاع ،عین جمله زنده یاد کیانوری در پرسش و پاسخ خرداد سال 61 به نقل از راه توده شماره442 چنین است\"حزب از همان آغاز ،قیام 15 خرداد را به عنوان یک قیام مردمی ،قیامی که در درجه اول علیه نظام آریامهری ،نظام سلطنتی،نظام غارتگر،نظام وابسته به امپریالیسم ..\"

 

راه توده- آقای بهمنی گرامی. مگر حکم دیوان بلخ در گذشته و در ارزیابی 15 خرداد صادر شده که نمی شود آن را تغییر داد؟ این که در سال 61 و حتی در همان دوران وقوع حادثه – شاید عمدتا تحت تاثیر سیاست روز حزب – تحلیلی ارائه شده، امروز هم پس از 35 سال تجربه باید همان تحلیل را داشت؟ اجازه بدهید ما موافق این جزم اندیشی نباشیم و به خود اجازه بدهیم سخن را به روز بگوئیم. شما مختارید که بپذیرید و یا نپذیرید.

 

سلام- با تقدیر و تشکر از جناب کیوان حسروی  بخاطر نوشته های جاندارشان.

 

سلام- من از تبریز پیام می نویسم و سئوالم اینست که چرا امروز نشریه وزین شما منتشر نشده؟ آحر اوضاع حساس کنونی تفسیر و خبر رسانی بیشتری را میطلبد!

 

راه توده- دوست عزیز. ما نمی دانیم منظور شما کدام هفته است. اما در دو هفته اول سال که مقارن با تعطیلات ایران بود، نشریه منتشر نشد و شورای سردبیری آن امکان دیدار و تبادل نظر پیدا کردند که در اولین شماره سال 94 شرح کامل آن منتشر شد.

----------------

راه توده- آقای علی مظفری گرامی. ما از پیام شما متوجه نشدیم که کدام کتاب مورد نظرتان است. اگر منظور کتاب بازی شیطانی است قیمت آن 20 یورو و هزینه پست آن 5 یورو می باشد. به دلار که تبدیل کنید اندکی بیش از این می شود. شما می توانید این پول را به آدرس صندوق پستی راه توده به همراه آدرس خود پست کنید تا برایتان ارسال داریم. و یا از طریق پی پال و یا حساب بانکی راه توده اقدام کنید و آدرس خودتان را بصورت ایمیل برای ما ارسال فرمائید تا اقدام کنیم.

 

تاج فر- با سپاس از جناب سهرابی و قلم زیبای ایشان. امیدوارم در سال جدید ایشان پرکارتر باشند. مشتاقانه منتظر قسمت بعدی نوشتار تازه ایشان در راه توده هستم.

 

راه توده: ما هم همین آرزو و انتظار را داریم.

----------------

حسینی- با سلام- در باره احمد محمود و نشریه "دانش و مردم" مقاله هائی برایتان از طریق ای میل ارسال کرده ام. امیدوارم آنها را دریافت کرده و نسبت به انتشار آنها اقدام کنید.

 

راه توده- دوست گرامی آقای حسینی. نوشته های شما دریافت شده است و دوستانی که مسئولیت بازخوانی و تصمیم به انتشار مطالب دریافتی را دارند مشغول بررسی آنها هستند که در صورت تائید منتشر خواهند شد. نام محل زندگی و کار شما را و همچنین نام کوچک شما را صلاح ندانستیم منتشر کنیم.

 

----------------

مرتضی- سلام.

چند سوال دارم.

1- شما در جهان فعلی حکومت کدام کشور را بیشتر می پسندید؟ (از نظر شعارهای خودتان). در حکومت های قبلی چطور؟

2- من با عقاید گروه های چپ و سوسیالی چندان آشنا نیستم. گروه شما چه شعارهایی دارد و اهداف شان چیست؟

3-  در دنیای کنونی حرف شما چقدر خریدار دارد؟ طرفداران شما چه کسانی هستند و چقدر قدرت دارند؟

 

راه توده- آقای مرتضی. ما هر حکومتی را که با خواست مردم بر سر کار باشد و حق و حقوق آنها را رعایت کند، نان و آب و آزادی مردم را برساند و دستش آلوده به غارت و اختلاس نباشد می پسندیم. خودتان بیشتر مطالعه کنید و ببینید کدام کشورها حتی بطور نسبی دارای این خصوصیات هستند. قبل و بعد ندارد. چه در گذشته و چه امروز نظر ما همین است.

اهداف و شعارها و نظرات ما در چارچوب همان نکته ایست که در باره حکومت ها در بالا نوشتیم.

این که در دنیا کنونی حرف های ما چقدر خریدار دارد و یا ندارد؟ مهم نیست. مهم اینست که شما حرف حساب بزنید و بنویسید و پای آن بایستید. بالاخره نیروی این حرف حساب پیدا می شود. مثل خود شما که نباید سن و سال زیادی داشته باشید و در جستجوهای خود رسیده اید به راه توده. هر اندازه شما قدرت دارید، بقیه طرفداران ما هم قدرت دارند!!

----------------

تقی .... -  سلام رفقا، از زحمات شما بسیار سپاسگزارم. از اینکه در کنار شما هستم به خودم می بالم. شما پرچم پر افتخار حزب توده ایران را با صلابت به دوش می کشید. درود بر شما. دستانتان را به گرمی می فشارم.

مطالعه مستمر راه توده، آن چنان توانی به اینجانب اعطاء نموده که استفاده از تحلیل های شما در مباحث فامیلی و همکاران اعتبار ویژه ای نصیب اینجانب نموده است. دیدوبازدیدهای نوروزی امسال حال و هوای" هسته ای" داشت. تمامی افراد فامیل و همکاران مشتاقانه مذاکرات هسته ای را دنبال می کردند. مذاکره کنندگان ایرانی در مرکز توجه همه قرار داشتند. همه افراد بدون توجه به سن و جنسیت این مذاکرات را دنبال می کردند. در واقع اطرافیان اینجانب مصداق کامل ضرب المثل "مشت نمونه خروار است" بودند. به عبارت دیگر، هسته ای نامرئی تشکیل شده بود که در مرکز آن، مذاکره کنندگان ایرانی وجود داشتند و تمام ایرانیان به شمول ایرانیان خارج از کشور به دور این هسته حلقه زده بودند. همه منتظرند سایه شوم سیاست های نظامی، اتمی و جنگی از سر ایران عزیز دورشود.

با سپاس فراوان

 

راه توده- ما هم دست شما و دوستانتان را می فشاریم و بابت پیام پرمهری که نوشته اید تشکر می کنیم. در نخستین شماره راه توده در سال جدید، همین نکته ای که شما در باره مذاکرات اتمی نوشته اید را مطرح کرده بودیم و خوشحالیم که در محافل شما نیز همان گذشته که در دیگر محافل نوروزی گذشت.

----------------

محسن- با تبریک و شادباش نوروزی می خواهم بنویسم که مقاله بسیار عالمانه شما را درباره مرحوم بازرگان جالب یافتم و به دوستان هم توصیه کردم آن را بخوانند. پیروز باشید

 

راه توده- بحث بازرگان، در داخل کشور بسیار رایج است و ما نیز به همین دلیل و با صداقت کامل به آن پرداختیم و در آینده نیز خواهیم پرداخت. خوشحالیم که امثال شما با دقت این دست مقالات را می خوانند.

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 501  -  سوم اردیبهشت 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت