راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آینده لیبی

در دست داعش

یا  دولت مشترک

بین دو قدرت محلی؟

اومانیته- جعفر پویا

 

در حالیکه دولت اسلامی (داعش) لیبی را بی سر و صدا اشغال می کند و در آن مستقر می‌شود، دو گروه رقیب که ادعای حاکمیت بر لیبی را دارند همچنان توی سر و کله هم می زنند و به جنگی ویرانگر علیه هم مشغولند.

البته، آنها از بیم تسلط کامل داعش بر لیبی اکنون دم از مصالحه و توافق می زنند، اما تجربه نشان داده که مصالحه بر سر تقسیم قدرت خواب و خیال است و آنچه بیشتر محتمل است آنست که یکی از آنها با داعش بیعت کرده و می خواهد در قدرت حکومتی با  داعش شریک شود و رقیب را بکلی از صحنه خارج کند.

لیبی کشور قبائل است و داعش نه تنها نفوذ خود را در میان قبائل گسترش داده بلکه از تونس، سودان، یمن و همچنین نیجریه نیز نیرو می گیرد و صفوف نظامی خود را تقویت می کند. تمام شواهد از آن حکایت دارد که غرب از حاکمیت داعش در لیبی حمایت می کند، بویژه شکست داعش در سوریه و عراق نزدیک است و غرب مایل به انتقال آنها به لیبی و ذخیره سازی داعش برای آینده است.

داعش در  نزدیکی مرز تونس که اکنون تحت کنترل انصار الشعربیه (واحد نظامی القاعده در لیبی) است یک اردوگاه آموزش نظامی برپا کرده است. این نیرو تهدید جدی برای تونس است. آنچنان که در روز 24 نوامبر همین گروه در یک بمب گذاری در پایتخت تونس 13 نفر را به قتل رساند. بعلاوه داعش با دسترسی به سواحل شمال آفریقا تقریباً 150 کیلومتر از این سواحل را در کنترل خود دارد. خط ساحلی که هزاران نفر از مهاجران جنگ زده برای فرار به اروپا و بطور عمده به ایتالیا در آنجا به داعش  باج می دهند و یا در خدمت آن در می آیند و سپس عازم اروپا می شوند.

بنا به استدلال کارشناسان، شهر "اجدابیا" در 190 کیلومتری  بنغازی هدف بعدی داعش می باشد که برای همسایگان لیبی که در هرج و مرج بسر می برند یک خطر جدی است.

علاوه بر تونس، مصر که واحدهای داعش در آن حضور دارند و از همسایگان  لیبی  است، اکنون  مجبور است مرز خود را  با لیبی  بشدت کنترل کند. الجزایر طعمه بعدی است و به همین دلیل سعی می کند تا قبل از رسیدن داعش به این کشور، آنها را درلیبی متوقف و حتی در صورت امکان محدود و متلاشی کند.

به همین دلیل الجزایر تاکنون میزبان چندین جلسه بین طرفین رقیب در لیبی برای بدست گرفتن قدرت در این کشور بوده است تا بلکه از حاکمیت مطلق داعش بر لیبی جلوگیری کند. این کشور نیز هزاران نیروی نظامی خود را برای کنترل  مرزهایش با لیبی بسیج کرده است. این بسیج نیرو تنها توانسته تا حدودی ترافیک سلاح به لیبی را کنترل کند و اجازه ندهد نیروهای داعش در جنوب شرقی لیبی بیش از این مسلح شوند که هستند.

در بخشی ازصحرای جنوب آفریقا واحدهای ارتش داعش که با سلاح و تجهیزات از سوریه و عراق  فرار می کنند از  طریق نیجریه به مالی و نیجریا و چاد و کامرون می روند و مستقر می شوند.

چهار سال پس از قتل فجیع معمر قذافی رهبر لیبی در 20 نوامبر 2011 جنگ قومی و مذهبی بر لیبی حاکم است.

دولتی که مدعی است در "توبروک" حاکمیت دارد و دولتی که در طرابلس همین ادعا را دارد در جلسات آشتی و اتحاد در تونس بر سر تشکیل یک دولت مشترک مرکب از ده عضو با یک نخست وزیر و دو معاون نخست وزیر تفاهم کرده اند. آنها همچنین بر سر تشکیل یک کمیته برای اصلاح قانون اساسی توافق کرده اند اما سئوال اصلی اینست که "داعش" فرصت اجرای این توافق ها و تفاهم ها را به دو دولت مدعی دو حاکمیت میدهد؟

 

http://www.humanite.fr/libye-accord-pour-un-gouvernement-dunion-nationale-592000

 

Libye. Accord pour un gouvernement d’union nationale

Les deux autorités se disputant le pouvoir se sont entendues pour mettre fin au conflit ravageant le pays, et ce au moment où Daech s’installe tranquillement sur le territoire libyen.

humanite.fr

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  532   26 آذر ماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت