راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترکیه با اردوغان

به سوی بحران می رود!

ریا نووستی – ترجمه آزاده اسفندیاری

 

  

"پروفسور اودو اشتینباخ" اسلام شناس آلمانی در مصاحبه ای با کانال تلویزیونی آر. تی . ل آلمان در باره موقعیت رئیس جمهور ترکیه "رجب طیب اردوغان" گفت:

ماه ژوئیه سال جاری حزب عدالت و توسعه ترکیه در انتخابات پارلمان این کشور اکثریت پارلمانی را  از دست داد و رئیس جمهور "اردوغان" در موضع بسیار ضعیفی قرار گرفت. او موفق شد این انتخابات را تجدید کند و با انواع ترفندها به اکثریتی شکننده در پارلمان ترکیه دست یابد تا بتواند سیاست های ماجراجویانه خود را ادامه بدهد. در هر دو انتخابات پارلمانی ترکیه، اتحادیه اروپا به این نتیجه رسید که دیگر اردوغان متحدی نیست که زیر پایش سفت باشد، بویژه که تصمیمات شتابزده و مناسب اتخاذ می کند و می تواند برای پیمان ناتو دردسر ساز شود. آلمان به این دل بسته است که اردوغان بتواند مسئله مهاجرین سوریه ای را سازماندهی کند و جلوی روان بودن سیل آنها به سوی اروپا و آلمان را بگیرد، اما واقعیت اینست که او دیگر آن کسی نیست که بتواند چنین نقشی را ایفاء کند.

اتحادیه اروپا از موضع ضعف با ترکیه برای حل مسئله پناهجویان وارد معامله ای سه میلیارد یوروئی شد. اردوغان پول را قبول کرد اما بعید است که بتواند مشکل پناهجویان را حل کند. او نخواهد توانست پناهجویان را در ترکیه اسکان بدهد و حتی اگر به چنین موفقیتی هم دست یابد عملا پناهجویان به مشکل بزرگی در خود ترکیه تبدیل خواهند شد. و اگر پول را گرفته و پناهجویان سوریه ای را که در اروپا سرگردانند را به ترکیه نپذیرد آنوقت روابطش با اتحادیه اروپا بکلی تیره خواهد شد و همه امیدهای ترک ها برای پیوستن به اتحادیه اروپا برباد خواهد رفت.

در داخل خود ترکیه، همه نشانه ها حکایت از آن دارد که اردوغان با دمکراسی سر سازش ندارد و ترکیه با وجود وی در راس قدرت نمی تواند مسیر دموکراتیک را طی کند. این که او اکنون به جای مقابله با داعش سرگرم سرکوب کردهای ترکیه است، خود باندازه کافی هشدار دهنده است.

به نظرمن ترکیه عملا خود را منزوی کرده است و این انزوا ادامه خواهد داشت. رابطه این کشور با آمریکا و روسیه بد تر هم خواهد شد. درعین حال که ترکیه با همسایه های خود نیز دچار مشکلات جدی است. وضع ترکیه زمانی رو به وخامت گذاشت که روز بیستم ماه ژوئیه سال جاری داعش توانست با سازمان دادن عملیات تروریستی سی نفر از فعالین انتخاباتی کرُد را بکشد. این آغازی بود برای در پیش گرفتن راه خشونت برای معضلات اجتماعی ترکیه از جانب اردوغان.

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  533 سوم  دیماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت