راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

موج همبستگی

با دولت یونان

در کشورهای

اتحادیه اروپا

 

 

هفته گذشته بانک مرکزی اروپا، زیر فشار دولت آلمان و در یک اقدام تحریک آمیز از پشتیبانی از بانک های یونان دست برداشت. یک سند دولتی آلمان با دخالت آشکار در امور داخلی یونان و رای دموکراتیک مردم این کشور به تحولات، تغییر تصمیم بانک مرکزی اروپا را موکول به لغو تصمیمات اخیر دولت یونان کرده است. این سند خواهان ادامه اخراج کارکنان دولت، لغو تصمیم مربوط به توقف خصوصی سازی ها، لغو تصمیم مربوط به افزایش دستمزدها و مقرری بازنشستگان گردید. مقامات اروپایی همچنین می گویند که دوران انتخابات و تبلیغات انتخاباتی تمام شده است و اکنون دولت یونان باید تصمیمات واقع بینانه بگیرد! معنای دیگر این سخن آن است که شعارها و وعده های انتخاباتی دولت یونان برای فریب مردم این کشور و گرفتن رأی بوده و حالا که مردم فریب خورده اند باید آنها را کنار گذاشت و به راه سیاست های مورد نظر کلان سرمایه داری اروپا بازگشت. این درکی است که در واقع رهبران اروپا از دموکراسی دارند.

احزاب چپ اروپایی تصمیم بانک مرکزی اروپا و گروه موسوم به ترویکا را اعلام جنگ به دولت یونان ارزیابی کرده و اعلام کردند که در سراسر اروپا به مبارزه علیه این تصمیم برخواهند خاست. علاوه بر حزب چپ و سندیکاهای آلمان، حزب کمونیست و جبهه چپ فرانسه، چپ های اسپانیا و ایتالیا و پرتغال و تقریبا همه کشورهای اروپایی رایزنی درباره نحوه مقابله با شانتاژ بانک مرکزی اروپا را آغاز کرده اند و در بسیاری از این کشورها و از جمله در خود یونان تجمع های اعتراضی به این تصمیم برگزار شده که پیش بینی می شود در آینده شدت بیشتری خواهد گرفت. در فرانسه سه سناتور کمونیست فرانسوی خواهان احضار رئیس بانک مرکزی اروپا و توضیح وی درباره تصمیمات این بانک شده اند.

در ایرلند نیز پل مورفی رهبر "اتحاد ضد ریاضتی" در ایرلند که اخیرا از یونان بازگشته است، در یک سخنرانی اعلام کرد که مردم ایرلند نباید فرصت تاریخی که پیروزی سیریزا در یونان بوجود آورده را از دست بدهند. بدنبال اسپانیا، اوضاع در ایرلند هم انفجاری است و پیشرفت سیریزا در یونان می تواند یک جنبش بزرگ ضد سیاست های اروپایی در این کشور بوجود آورد.

در همین حال نخست وزیر یونان در نخستین سخنرانی خود در برابر پارلمان این کشور بر انجام همه وعده های انتخاباتی حزب سیریزا تاکید کرد و اعلام کرد که از هیچیک از آنها عقب نشینی نخواهد کرد. وی ضمنا اعلام کرد علاوه بر این که قصد بازگشت از لغو خصوصی سازی ها را ندارد که قصد احیای رادیو تلویزیون دولتی یونان را نیز دارد و بزودی لایحه ای درباره نحوه کار تلویزیون به پارلمان ارائه خواهد داد. اعلام این تصمیم توسط تسیپراس یک پیروزی بزرگ برای کارکنان تلویزیون دولتی یونان تلقی شده که بیش از یکسال و نیم است علیه بسته شدن این رسانه مبارزه می کنند.

پیش از آن نخست وزیر جدید یونان در نخستین حضور خیابانی خود، در یک تظاهرات همبستگی با مردم فلسطین شرکت کرد و بار دیگر خواهان تشکیل یک دولت فلسطینی و پایان دادن به تجاوزات دولت اسرائیل علیه مردم فلسطین شد. لازم به یادآوری است که الکسی تسیپراس از جمله سرنشینان کشتی بود که در سال 2009 برای شکستن محاصره غزه به سواحل فلسطین رفت، که حمله کماندوهای اسرائیلی موجب کشته شدن 9 سرنشین ترک این کشتی شد.

در این شرایط و باتوجه به اینکه یونان قصد خروج از اتحادیه اروپا را ندارد، دولت این کشور باید آهسته و با حوصله پیش برود و به شکلی عمل نکند که افکار عمومی اروپایی علیه آن بسیج شود، برعکس باید بکوشد نظر مردم اروپا را به سمت خود جلب کند، بنابراین باید دید که در همه این زمینه ها تناسب قوا به چه شکل تحول خواهد یافت و احزاب و جنبش چپ اروپا به چه شکل می تواند بر افکار عمومی به سود سیاست های دولت یونان اثر بگذارد.

تسیپراس همچنین در سخنرانی خود با یادآوری اشغال یونان توسط آلمان هیتلری و مبالغ هنگفتی که دولت آلمان از بانک های یونان به یغما برد، خواهان بازگشت این مبالغ و پرداخت غرامت آلمان به یونان شد که مبلغی بیش از 150 میلیارد یورو است و حدود نیمی از بدهی های این دولت را تشکیل می دهد.

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  493  -  23 بهمن 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت