راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت ائتلافی
با حضور چپ در تونس

اومانیته دیمانش- ترجمه آذرنگ

 

اولین دولت دموکراتیک منتخب مردم تونس به رهبری "جبیب السیسی" از حزب "ندا" با گرایش های لیبرالی از درون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بیرون آمد. حرب ندا در ائتلاف با احزاب اسلامگر و نیروها چپ "کمونیست " دولت وحدت ملی را تشکیل داد. اهداف دولت وحدت ملی مبارزه با فقر و نا امنی و افزایش نقش زنان در جامعه است.
آیا این ائتلاف نتیجه یک مذاکرات و سازش تاریخی بین نیروهای موثر در تونس است و یا معامله سیاستمداران؟
هفته نامه "اومانیته دیمانش" با کمال الجندوبی وزیر مسئول روابط عمومی تونس برای یافتن پاسخ همین سئوال مصاحبه ای کرده که ترجمه آن را می خوانید:

اومانیته: شما به عنوان یک فعال چپ آیا تصور می کردید ممکن است وزیر دولت در تونس متشکل از اسلامگرایان و لیبرال ها شوید؟
کمال: من به عنوان یک فعال سیاسی ابتدا در کشور و بعد مهاجرت در فرانسه برای دفاع از حقوق و آزادها مبارزه کردم . اکنون فکر میکنم شرایط مثبتی در کشور فراهم آمده است که امکان مبارزه سیاسی را در یک فضای دمکراتیک ممکن کرده است. آنچه برای من مهم است فرصت فعالیت برای اصلاحات دمکراتیک در تونس و از درون دولت جدید است. برنامه دولت جدید برنامه دمکراتیک است. این برنامه متعهد به اجرای قانون اساسی و اصلاح نهادهای دولتی و غیر دولتی و اصلاحات اجتماعی است.
ما در ژانویه سال 2014 قانون اساسی را با در نظر گرفتن دقیق شرایط جامعه و برای تشکیل یک دولت برخاسته از این شرایط تنظیم کردیم که به تصویب رسید. این قانون اساسی پاسخگوی مشکلاتی است که به انقلاب در کشور انجامید. یکی از خواست های این انقلاب تشکیل یک دولت مردمی بود. با وجود انکه بعد از انقلاب در دوران انتقال اصلاحات مهمی از جمله در زمینه آموزش و پرورش صورت گرفت اما هنوز مشکلات بسیاری پیش روی دولت است، از جمله موقعیت ناعادلانه زنان در تونس، اختلافات شدید طبقاتی که بصورت بی عدالتی مشهود است. امرز فرصت بازسازی کشور توسط دولت و تثبیت دستآوردهای انقلاب فراهم آمده است.
اومانیته: ماموریت شما دقیقا روابط با موسسات و جامعه مدنی است؟
کمال :بله .من وزیر دولت و سخنگوی دولت در برابر نهادهای حقوق بشر و موسسات و همچنین رسانه های صوتی و تصویری و توسعه و پایداری نهادها در جهت منافع جامعه هستم. و همچنین "مهاجران " در داخل و خارج از کشور. همچنین در رابطه با جامعه مدنی "اتحادیه های کارگری ، شوراهای زنان ، جوانان و وکلا و غیره که نقشی تاریخی از آغاز مبارزه برای استقلال برعهده داشته اند. من موظف هستم به عنوان وزیر دولت برای تحقق خواست های این نهادها تلاش کنم. در عین حال که باید با رسوبات باقی مانده از دوران دیکتاتوری بر کشور مبارزه کنم. در واقع یکی از مسئولیت های من دفاع از جامعه مدنی در مبارزه با بقایای رژیم گذشته است.
اومانیته: دولت جدید از ائتلاف اسلامگریان و کمونیست های سابق و لیبرالها تشکیل شده است. به نظر شما این ائتلاف با چنین گرایشاتی نشانه قدرت و یا ضعف دولت است؟
کمال: به نظر من هردو. این بستگی به اراده و توانایی هر یک از نیروهای ائتلاف دارد. برای اصلاح و حل مشکلات و تحقق خواست هایی که مردم تونس دارند. اگر در این راه سستی کنیم تضعیف می شویم و ائتلاف متلاشی می شود..
اومانیته: انتظارت مردم تونس در درجه اول اشتغال و یا تغییر در شرایط زندگی موجود است؟.
کمال: بطور عمده بیکاری، نابرابری های اجتماعی و بویژه منطقه ای، ناامنی و فقری که 30 درصد در عرض چهار سال گذشته افزایش یافته مجموعه شرایط جامعه است. اکنون 2 میلیون تن از جمعیت دم تونس در فقر مطلق زندگی میکنند. تقاضا برای امنیت و نیز خواست گسترش آزادی بسیار قوی است. باید روشی برای مبارزه با تروریسم از طرف دولت ارائه شود، در حالی که دمکراسی را باید تقویت و گسترش داد. دولت برای موفق شده باید اعتماد مردم را بدست آورد. مردم میدانند که شرایط بسیار دشوار است. مردم تونس بسیار هوشیارند. انها دیگر تحمل نمی کنند که بازیچه رهبران سیاسی و قدرت های غربی شوند. مردم مسائل را تجزبه و تحلیل می کنند حتی اگر آزادهای موجود گاهی توسط برخی تحریف شد مردم متوجه شده و اعتراض می کنند.
مسائل بطور قابل توجهی در چهار سال گذشته تغییر کرده است. ما شاهدیم که صدها هزار نفر از مردم هر زمان برای دستاوردهای انقلاب بطور مسالمت امیز به خیابانهای پایتخت آمده اند تا اعتراض خود را اعلام کنند. این در تاریخ تونس بی سابقه است و نشانه بلوغ سیاسی مردم و آگاهی جمعی است.
اومانیته: آیا میتوان در نظر گرفت که تونس در تحکیم روند دمکراتیک بطور قابل توجهی پیش می رود ؟ کمال: تصویب قانون اساسی تحکیم روند مکراتیک در تونس بود. حتی اگر این تصویب با تاخیر بسیار انجام شد. البته ما با مشکل سازماندهی انتخابات دمکراتیک و شفاف در سال 2011 روبرو بودیم. همچنین انتخابات مجلس و ریاست جمهوری. اینها موفقیت هایی است که در طول دوره انتقالی تجربه کرده ایم.
اومانیته: ایا حزب اسلامگرای "النهضه" بهتر بود که در دولت ائتلافی حضور داشته باشد و یا در اپوزیسون مخالف دولت ؟
کمال: ما باید اعتماد مردم را پشتوانه دولت کنیم. مهم این است که ما زیر بار فشارهای داخلی و خارجی نرویم چون موظف هستیم به خواسته های مردم پاسخ دهیم . دوره پنج ساله در قدرت فرصت مناسبی است که نهادها و موسسات بازسازی شوند و نهادهای واقعی و نوین داتمی جایگرین آنها شوند. در این چارچوب ما باید با همه نیروهایی که در تداوم و تحکیم روند دموکراتیک کشور می توانند نقش داشته باشند همکاری کنیم.
اومانیته: چرا "خدیجه شریف" که در ابتدا در پست وزارت "حقوق زنان "منصوب شده بود کنار گذاشته شد؟
کمال: او مورد انتقاد اسلامگرایان محافظه کار بود. برکناری او برای من تجربه منفی حضور در دولت بود. من مدت زیادی به این مسئله فکر کردم و با خدیجه شریف هم مدتها بحث کردم. او معتقد بود که حضورش در دولت باعث تضعیف جبهه چپ میشود.
اومانبته: شما از آغاز رویداهای ماه ژآنویه فرانسه، آنها را دنبال کرده اید و در گذشته از مهاجران تونس در فرانسه بودید. به نظر شما چه چیزی گذشت و چه چیز در انتظار است؟
کمال :برخی خود را چارلی می دانند و برخی نه. من در مورد آن حادثه تروریستی متاثر و غمگین هستم. غمگین از دیدن نتیجه اقدامات ارتجاع که از هر وسیله ای برای توطئه علیه آزادی استفاده می کند . من معتقدم مردم فرانسه در مقابل دشواری ها با درایت مقاومت می کنند. به عقیده من ایده ازادی در نهایت پیروز خواهد شد .
http://www.humanite.fr/tunisie-une-naissance-difficile-pour-le-nouveau-gouvernement-565616
 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  494  -  30 بهمن 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت