راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جاسوس ها

همراه کامپیوتر

وارد می شوند!

اشپیگل ـ ترجمه عسگر داوودی

 

یک سال پیش، مجله آلمانی اشپیگل در رابطه با نرم افزارهای جاسوسی«آژانس امنیت ملی آمریکا » مطالبی منتشر کرد، اکنون متخصصان توانسته اند وجود این نرم افزارها را که در درون کامپیوترهای سراسر جهان ثابت کنند.

متخصصان شرکت روسی «کاسپارسکی» که یک شرکت عظیم تولید و ارائه کننده نرم افزار امنیتی است، تاکنون موفق شده اند بیش از 500 کامپیوتر را در کشور های مختلف شناسائی کنند که نرم افزارهای جاسوسی «آژانس امنیت ملی آمریکا» در آنها فعال اند و اطلاعات درون این کامپیوترها را که در مراکز حساب دولتی قرار دارند در اختیار امریکا قرار بدهند. متخصصان شرکت مذکور که تاکنون توانسته اند 8 برنامه خبر چینی آمریکا ساخته را در کامپیوترهای کشور های مختلف کشف کنند، اسامی این برنامه ها را در یک فهرست منتشر کرده اند. فهرست مذکور اطلاعات جامعی در باره  نرم افزارهای امنیتی آمریکا ارائه می دهد.

اطلاعات ارائه شده توسط شرکت روسی «کاسپارسکی» نشان می دهد که انواع سازمان های دولتی کشورهای نام برده شده در این فهرست و پس از آن و در مرحله دوم کامپیوترهای شرکت های مخابرات، بخش های هواپیمائی و بخش های تامین انرژی (نفت و گاز و...) و بخش های نظامی و فعالان اسلام گرای افراطی مستقرشده اند. شرکت «کاسپارسکی» بیشترین و بالاترین میزان نفوذ جاسوسی از این طریق را در کامپیوتر های دو کشور روسیه و ایران کشف کرده است.

نمونه ای از عملکرد برنامه های جاسوسی مذکور این است که اطلاعات درون یک سی دی متعلق به  دانشمندی از طریق این نرم افزارها پس از تجمع به یک مرکز نزدیک به محل استقرار مرکز جاسوسی سایبری آمریکا در منطقه ارسال می شود.

برنامه های نفوذی مذکور دارای وظایف مختلف می باشند. مثلا دو برنامه از هشت برنامه کشف شده توسط «شرکت کاسپارسکی» وظیفه دارند سیستم و اطلاعات «فست پلاته» مورد نظر را مختل، پاک و خراب کنند. متخصصان متذکر شده اند که سیستم برنامه «رگن» که از جمله برنامه های پاک کننده اطلاعات دیسک است را تاکنون در هیچ جا مشاهده نکرده بودند. این برنامه نه فقط به سازمان امنیت ملی آمریکا خدمت می کند بلکه در خدمت دیگر سازمان های اطلاعات آمریکا نیز هست. استفاده سازمان اطلاعاتی آمریکا «ن.آ.س» از برنامه مذکور از دسامبر سال 2013 افشاء شده است. اشپیگل در تاریخ ذکر شده اطلاعاتی را درباره برنامه های ویژه جاسوسی آمریکا (نرم افزار ها و سخت افزار ها) به اطلاع رسانده بود. برنامه های کشف شده بویژه قادرند فست پلاته های «ساکاته»، «وسترن دیچیتال»، «توشیبا»، «ماکستور»،« ای. بی ام» را کاملا مختل کنند.شرکت «کاسپارسکی» در اطلاعات ارائه شده خود همچنین متذکر شده است که دستگاه های کوچک «او. اس.ب» آلوده شده به این نرم افزارها در اثر اتصال به سخت افزار های دیگر عمل آلودگی جدید را نیز انجام می دهند. این سخت افزارهای «ا..اس.ب» که روزانه در بطور انبوه توسط کاربران کامپوتر و اینترنت مورد استفاده واقع می شود، در اثر اتصال، حتی قادرند به درون کامپیوترهای خاموش نیز نفود کرده و اطلاعات درون آنها را بربایند و یا از بین ببرند.

همچنین چندین «بد افزار» دیگر نیز برنامه تخریب اطلاعات کامپیوتر های مورد هدف را به عهده دارند.

در اطلاعات افشاء شده توسط «ادوارد اسنودن» نیز ذکر شده است که دستگاه های اطلاعاتی آمریکا حتی قادرند با ضبط و شنود صدای «تاستاتور»، نوشته ها را بخوانند.

شرکت روسی «کاسپارسکی» وعده داده است در آینده نزدیک اطلاعات تکنیکی باز هم بیشتری در این رابطه را به اطلاع افکار عمومی برساند. آژانس امنیت ملی آمریکا تاکنون در مقابل اطلاعات افشاء شده شرکت «کاسپارسکی» با عناوینی چون «رعایت امنیت شهروندان آمریکا از ترور» عکس العمل نشان داده است.

(این مطلب فشرده مقاله ای است که اشپیگل  منتشر کرده است مطلب اشپیگل دارای اطلاعات تصویری مفصل و دارای لینک های متعددی است که هر کدام به اطلاعات جدید دیگری در همین رابطه را در اختیار بیننده و خواننده می گذارد. این لینک ها را در پایان مطلب اضافه کرده ام تا خوانندگان در صورت علاقه به آنها نیز مراجعه کنند.

 

لینک مطلب به روسی:

http://www.pravda.ru/news/world/northamerica/usacanada/07-02-2015/1247485-0/

 

لینک مطلب به آلمانی:

http://www.spiegel.de/netzwelt/web/equation-group-kaspersky-warnt-vor-manipulierter-festplatten-firmware-a-1018852.html

لینک مطلب به انگلیسی در اشپیگل بین المللی:

http://www.spiegel.de/international/world/regin-malware-unmasked-as-nsa-tool-after-spiegel-publishes-source-code-a-1015255.html

 

همچنین مطلب های  بی بی سی در این رابطه را در لینک زیر بخوانید:

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2015/02/150217_l26_iran_cyber_spyware_nsa_us_kasperskey

http://www.bbc.co.uk/persian/science/2014/11/141125_symantec_kaspersky_regin_malware

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2014/11/141129_l26_iran_civil_defence_regin_malware_warning

http://www.bbc.co.uk/persian/science/2013/01/130115_l57_redoctober_malware_attack

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2013/01/130115_l93_red_october

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  494  -  30 بهمن 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت