راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اوجالان

رهبری که از زندان و تبعید

یک جنبش ملی را رهبری می کند

ترجمه و تدوین - ژاله نیاکان

 

 

روزنامه "مورنینگ استار" ناشر نظرات حزب کمونیست انگلستان در شماره 16 فوریه خود گزارشی را درباره تازه ترین تظاهرات کردهای ترکیه برای آزادی رهبر حزب کارگران کردستان از زندان و تبعید منتشر کرد. خلاصه ای از این گزارش را می خوانید:

 

"هفته گذشته در شهر های عمداً کردنشین جنوب شرقی ترکیه، هزاران کرد بمناسبت شانزدهمین سالگرد دستگیری عبدالله اوجالان رهبر کردهای ترکیه دست به تظاهرات زدند. اوجالان، حزب کارگران کردستان( پ.ک.ک) را رهبری می کند. حکومت ترکیه، اوجالان را متهم به تشویق کردهای این کشور به مبارزه مسلحانه می داند و حتی وی را در یک دادگاه در بسته محکوم کرده است. مبارزه ای که تاریخ 30 ساله در ترکیه دارد.

برای بسیاری از کرد های ترکیه که حدوداً شمار آنها به 15 میلیون می رسد، اوجالان 65 ساله، مبارزات قهرمانانه کرد ها را برای احقاق حقوق فرهنگی و سیاسی شان رهبری کرده است. امکان دارد که اوجالان پایان مبارزات مسلحانه پ.ک.ک را در ماه مارس امسال اعلام کند، اما ترکیه شاهد اعتراضاتی در جنوب شرقی این کشور است که نشان دهنده کارآزمایی و جنگاوری پ.ک.ک و اقتدار این حزب در مناطق کردنشین است. چهار ماه پس از آنکه ترک های کرد شاهد عدم تمایل دولت این کشور برای کمک به کردهای سوریه شدند، موج خشم و نارضایتی آنها شهر" سیزره" را در بر گرفت. در گیری های میان طرفداران پ.ک.ک، نیرو های امنیتی و کرد های مسلمان حداقل 6  کشته برجای گذاشت. کرد ها دولت ترکیه خواهان آزادی عبدلله اوجالان، خودمختاری کردستان و آزادی زندانیان کرد از زندان های ترکیه هستند. در تظاهرات هفته گذشته در شهر های جنوب شرقی ترکیه، از جمله "سیرناک" و "دیاربکر" 17 تن از تظاهرکنندگان بازداشت شدند. دولت ترکیه مذاکرات خود را با اوجالان را در سال 2012 آغار کرد، اما از حذف نام حزب کارگران کردستان از لیست گروه های تروریستی خودداری کرد. پ.ک.ک که توسط ترکیه، آمریکا و اتحادیه اورپا به عنوان گروه تروریستی اعلام شده، متعاقباً آتش بس میان کرد ها و ترک ها را اعلام کرده و به خروج نیرو های خود از ترکیه و انتقال آنان به کمپ های عراق اقدام کردند."

 

نه تنها روزنامه "مورنینگ ستار"، بلکه بسیاری از دیگر روزنامه های مترقی جهان نیز سالگرد دستگیری عبدلله اوجالان را پوشش خبری دادند. حزب کارگران کردستان در روستای "فیس" در استان دیاربکر تأسیس شد. عبدالله اوجالان رهبر این حزب چپگرا از محبوبیت بسیاری در میان "کردهای" ترکیه برخوردار است. او را  "سروک اپو" می نامند و پیروان او را آپوئیست. پ.ک.ک در پی تثبیت سیستم فدرالی در ترکیه است که نقطه مقابل سیستم تمرکزگرایی است. از دیدگاه هواداران اوجالان ساختار فدرالی از حدود اقتدار حکومت مرکزی کاسته و نهاد ها و حکومت های محلی را کارایی می بخشد و این از جمله اصول دموکراسی است. در این سیستم حکومتی، ایالت ها قانون ایالتی را به موجب ویژگی های محدودۀ ایالتی خود تدوین می کنند و همگی آنها در امور داخلی و امور مرتبط با حکومت مرکزی مستقل عمل می کنند با این شرط که قانون اساسی کشور را اجرا کنند.

در اسناد دهمین کنگره پ.ک.ک تحلیلی در مورد اوضاع خاورمیانه منتشر شده است. از نظر این حزب سرنوشت خاورمیانه در دست پ.ک.ک است. گرچه این ادعا در وهلۀ اول اغراق آمیز به نظر می آید، اما در این اسناد چنین نوشته شده که گویا از زمان حافظ اسد - پدر بشار اسد-، رئیس جمهور کنونی سوریه، کشور های قدرتمند می خواستند از پ.ک.ک در برابر ترکیه استفاده کنند. اما به دلیل هشیاری رهبری این حزب آنها به آلت دست تبدیل نشدند. پ.ک.ک نخواست علیه ترک ها با آمریکا رابطه برقرار کند و درگیر این نوع بازی های سیاسی نشد. آمریکا سعی کرد برای همکاری، با اوجالان تماس بگیرد. در واقع آمریکا خواهان ارتباط با اقلیت کرد در منطقه است. کاری که در کردستان عراق کرده است. از نظر پ.ک.ک به نفع ترکیه است که مساله کرد ها در چهار چوب دموکراتیک حل شود.

اکنون نوعی اتحاد "کرد- عرب - کرد" شیعه در این کشور بوجود آمده است و در آینده این همکاری ها بیشتر تقویت خواهد شد. ایران از نظر پ.ک.ک دارای پتانسیل زیادی برای همکاری با کردهاست.

در این سند آمده است که مسئله پژاک با ایران می تواند گذرا باشد. روابط طالبانی و ایران دارای گذشته ای دور و عمیق است. حتی بارزانی نیز با ایران دارای رابطه ای قدیمی است. اگر اتحاد کرد- شیعه از طرف آمریکا، بویژه پس از حل اختلاف اتمی مورد حمایت قرارگیرد، آنگاه دولت ترکیه تحت فشار خواهد گرفت. پ.ک.ک خواهان تجزیه ترکیه نیست اما معتقد است که تا خودمختاری به کردهای این کشور داده نشود جنگ نمیتواند پایان یابد. جنگی که کردها بازنده آن نخواهند بود اما ادامه آن نیز به سود تمامیت ارضی ترکیه نیست.

هیچکس از جزئیات توافقی که نوروز گذشته برای آتش بس و توافق میان حکومت ترکیه و پ.ک.ک صورت گرفت مطلع نیست. توافقی که ظاهرا و علیرغم همه دشواری های موجود پیش برده می شود. مذاکراتی در نوروز آینده نیز انجام خواهد شد. خیلی ها خوشبین هستند و منتظر خبرهای خوب هستند. آنچه قابل پیش بینی است نهایت تدبیر و دوراندیشی سیاسی اوجالان است که از ادامه و تشدید جنگ می تواند جلوگیری کند. اما تا چه حد رهبر پ.ک.ک خواهد توانست خود را از شر بازی ها و فشار های سیاسی برهاند و در یافتن یک راه حل صلح جویانه موفق گردد، امری است بسیار یپچیده و نامعلوم.

 

منابع:

http://www.morningstaronline.co.uk/a-7705-Thousands-of-Kurds-rally-to-demand-Ocalans-freedom#.VOPJjLk5CM9

http://www.pkkonline.com/farsi/index.php?sys=books

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  494  -  30 بهمن 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت