راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ارتش اوکرائین

 زمین گیر شده

یونگه ولت – گزینش و ترجمه رضا نافعی

 

در "دنباس" هنوز هم روشن نیست که آیا پس کشیدن  سلاحهای سنگین از جبهه، که مورد توافق قرار گرفته بود، عملی خواهد شد یا نه. در حالی که استقلال طلبان اعلام کردند، مشغول پس کشیدن سلاح ها هستند سخنگوی ارتش اوکرائین اعلام کرد که اوکرائین هنوز سلاحهای سنگین را از جبهه عقب نکشیده است. او گفت  این کار وقتی صورت خواهد گرفت که 48 ساعت تیراندازی متوقف شود.

قبلا کیف خواستار یک آتش بس 24 ساعته شده بود. لیسنکو، سخنگوی ارتش اوکرائین، بطور غیر مستقیم اطلاعاتی را که استقلال طلبان شرقی اوکرائین (جمهوری روسیه نو) داده بودند تایید کرد، ولی گفت کاری که آنها کرده اند نه یک " عقب نشینی منظم " بلکه فقط  یک جابجائی نیروها بوده است. او جمهوری روسیه نو را متهم کرد به این که سلاح های سنگین خود را " خوب استتار کرده " و به مناطق خصوصی انتقال داده اند، یعنی در کوچه پس کوچه های محلات، در میان خانه های مسکونی، در  شرق اوکرائین. اما سخنگوی ارتش اوکرائین  نگفت که چگونه می توان سلاحهای سنگین را در محلات مسکونی استتار کرد؟ این ادعا که سلاحهای سنگین در محلات مسکونی استتار شده اند، بهانه ای است برای بمباران دوباره محلات مسکونی.

انتقال اجساد سربازان کشته شده اوکرائین از محوطه فرودگاه دونتسک که قرار بود روز سه شنبه صورت گیرد  نیز انجام نشد. نماینده صلیب   سرخ بین المللی در محل اظهار داشت، اوکرائین حاضر نشده است امنیت افراد گروههای امدادی و اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپائی را تضمین کند.

در پاریس وزرای خارجه آلمان، فرانسه، روسیه و اوکرائین در کنفرانسی سه ساعته در باره تحقق بخشیدن به آتش بس با یکدیگر گفتگو کردند. سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه، در پایان کنفرانس گفت مذاکرات مفید بوده اند و از اوکرائین خواست که بیش از این عقب کشیدن سلاحهای سنگین خود را بتعویق نیاندازد. در لهستان، لادوسلاو سیکورسکی، وزیرخارجه سابق لهستان که اینک ریاست پارلمان آن کشور را در دست دارد گفت اگر شورشیان شهر ماریاپول را تصرف کنند غرب باید " موانع روانی " برای ارسال اسلحه به اوکرائین  را کنار بگذارد.

در اوکرائین سرباز گیری تازه برای جنگ در دنباس، به کندی ادامه دارد. بنا به گزارش رسانه های محلی فقط در منطقه ایوانو – فرانکیوسک واقع در غرب اوکرائین 8 هزار نفر که در سن احضار به خدمت نظام هستند یا پنهان شده و یا به خارج گریخته اند. در چرسون واقع در جنوب اوکرائین فرماندار محل دستور داد نام افرادی که از خدمت گریخته اند در جرائد محلی درج  و منتشر شود. سازمان اطلاعات اوکرائین " اس.بی.او" کاربران اینترنت را تهدید کرد که هرگاه در باره کمپین سربازگیری اظهارات انتقاد آمیز بکنند تا هشت سال زندانی خواهند شد. این مجازات حتی از مجازات مخالفت با خدمت در ارتش سنگین تر است. مجازات مخالفت با شرکت در جنگ 2 تا 5 سال است.روزنامه انگلیسی " ساندی تایمز" در پایان هفته گذشته گزارش داد که اراده جنگی ارتش اوکرائین مصیبت بار است. به گزارش این روزنامه از قول یک انگلیسی کانادائی تبار که واحد های گارد ملی اوکرائین را آموزش داده است، سربازان تقریبا فاقد همه چیزند. 60 درصد از تلفات وارده به ارتش اوکرائین به ضرب گلوله خود اوکرائینی ها کشته شده اند که اصطلاحا آن را "Friendly  fire" ( تیراندازی خودی- ظاهرا این می تواند نتیجه اختلاف در جبهه ارتش اوکرائین میان طرفداران و مخالفان جبهه روبرو باشد- م ) می خوانند. فرماندهان یا فاقد صلاحیت هستند و یا فلج اند. کم ارزش ترین واحدهای رزمنده، واحد هائی بودند که افراد آن فعالان " یورو مایدان " بودند. آنها فکر می کردند که چون در " مایدان " بطری مولوتوف پرتاب می کرده اند از  کیفیت کافی برای جنگ مدرن نیز برخوردارهستند، از اظهارات این عضو سابق نظامیان زبده انگلیس  چنین بر می آید که از هم پیمان های جدید بشدت عصبانی است. 

http://www.jungewelt.de/2015/02-25/058.php

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  495  -  7 اسفند 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت